Viktoria & Daniel - svensk vinstmaskin?

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av SolenLyser, 20 juni 2010.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Var det någon som följde bröllopet i Stockholm?

    Jag tror att denna händelse placerad Sverige på kartan igen. Dessutom gav den helt säkert den växande svenska turistnäringen en rejäl kick framåt.

    Svensk press är enligt mitt förmenande verklighetsfrämmande och ofta insnöad av politiskt korrekthet. De framhåller nu att det svenska folket tvingas betala en stor del av kalset - 14 miljoner kronor.

    Än sen då! Hur ofta brukar tidningarna ta upp att Sverige skickar 30.000 miljoner kronor till EU varje år. Dividerar man med fjorton miljoner, kommer man fram till folket skulle ha råd till nästa sex kungliga bröllop PER DAG.

    Cirka 700 utländska journalister var på plats i Stockholm. Tyskland var i majoritet. Jag läste att 30.000 tyskar tagit sig till Sverige för att vara med på evenemanget. Lågt räknat spenderar var och en 3.000 kronor.

    Det blir 90 miljoner kronor!

    Jag skulle vilja påstå att den lilla slant (1,55 kr.) utslaget på varje svensk innevånare var den bästa investeringen som skett på flera år.
     
    Last edited by a moderator: 20 juni 2010
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Eva

    Eva Ny medlem

    Blev medlem:
    29 februari 2008
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0
    Det var ett fantastiskt bröllop verkligen, var där på plats på strandvägen och tittade när de åkte förbi! Tror att t o m republikanerna var tårögda och min tro är att att detta kommer att resultera i att fler blir positiva till vårt kungahus.. speciellt när de ser vilket jobb de dels gör i vanliga fall samt detta bröllop blev precis som du säger en vinstmaskin... för att inte tala om de långsiktiga effekterna av detta! :)
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Betala och betala...

    ...14 milj låter ju lågt..har läst andra siffror iofs.
    Upprustning av Storkyrkan kostade visst 40 milj och Haga slott med
    stängsel..? Vem betalar det?
    För att inte snacka om alla kommuners presenter mm mm.
    Kanske är en droppe i havet..
    "Dom" dvs kungafamiljen jobbar hårt men lever i lyx...Jag har också jobbat
    hårt i 50 år!! Nu har pensionen sänkts med 5000:-/år för att det är kriiiis! ;:(
    Vaya,vaya säger jag. Fast bröllopet var vackert, det var det..
    Jag är en rätt glad och nöjd pensionär i alla fall.

    Man kan säga vad man vill om Jan G men han skrev lite bra här:

    Det är för att smeka den rojalistiska majoriteten ömt där bak | Jan Guillou | Kolumnister | Nyheter | Aftonbladet

    Fantastisk fint och vackert spektakel var det..som sagt.



    Saludos P;;;;;)
     
  5. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    Apanaget är på 120 mille per år.

    Så länge det finns en majoritet för kungafamiljen så är det fine by me. Men när det blir en majoritet för republikanerna då skall också det respekteras!

    Det är en sjävlklarhet att monarkin kommer att försvinna, det är bara en tidsfråga då det inte hör hemma i en riktig demokrati.

    Westling skrev 0,1 på högskoleprovet. är det verkligen såna människor vi skall favorisera och ge medborgarlön? Jag tycker inte det, jag tycker människor som för samhället framåt skall favoriseras. Kungens hjärnresurser är inte direkt heller i det största laget.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    I Romarriken fanns det amfiteatrar som användes i underhållande syfte för folket under mottot "bröd och skådespel". Monarkin i Sverige spelar precis den rollen, den har ingenting med makt att göra. Vill svenskarna ha en president skulle kungahuset kunna leva parallellt vid sidan om. Frågan är vad man skall ha presidenten till, EU sköter ju lagstiftningen i Sverige.

    Var det någon som noterade att Tysklands president nyligen avgick? Hur många känner till hans namn, Horst Köhler? Tysklands president har ingenting med "bröd och skådespel" att göra. Om Horst Köhler kommit på besök till Sverige hade pressen inte ens gäspat.

    I Afrika pågått för fullt "bröd och skådespel" för hela Världen. Många tycker att det är underhållande att se på fotboll och få funderar på hur en spelare kan få lika mycket i "lön" på en match som den svenska kungen får på ett år.

    Det är olyckligt att Sveriges statsskick kallas för monarki då det för tankarna till att kungen har makt och inflytande. Svensk monarki är enbart "bröd och skådespel".

    I Spanien fick bröllopet ett bra mottagande, “Suecia vibra con su boda real”:

    Svenska Magasinet - Spanska nyheter varje vardag!
     
    Last edited by a moderator: 22 juni 2010
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Jag bryr mig inte ett dugg om Monarkin. Men man màste ändà se det som en PR grej.
    Sà länge kungahuset drar in mer än vad dom spenderar (vilket jag är övertygad om att dom gör) sà tycker jag att det är klart att dom ska finnas kvar.
     
  9. Per07

    Per07 Ny medlem

    Blev medlem:
    18 oktober 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    1
    Instämmer, det är ett bra synsätt och logik Nalle!!
     
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Håller inte med...vaya,vaya..

    .."dom" kostar montón de dinero! Apanage 125 milj/år plus allt annat.
    Säpofolk i Polynesien kanske ingår..
    Ok, genererar arbete iofs..

    Men som någon sa , varför bry sig -just nu - dessutom i sommarens härliga
    dagar..));)

    Saludos P ;;;;;)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vad skall man tro?

    Enligt Dagens Industri är publiciteten kring det kungliga bröllopet värd 2,7 miljarder kronor, jämfört med vad det hade kostat att köpa motsvarande annonsplats. Nära hälften av värdet stod medier i Tyskland för.

    Varje satsad krona gav 270 tillbaka i publicitet. Det skulle betyda att när svensken (tvångs-) satsade 1,55 kr blev utdelningen 418,50 kr. Bättre än TELIA-aktierna!

    Om det verkligen förhåller sig så, stämmer mitt ursprungliga påstående:


    "-Jag skulle vilja påstå att den lilla slant (1,55 kr.) utslaget på varje svensk innevånare var den bästa investeringen som skett på flera år."
     
    Last edited by a moderator: 28 juni 2010
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Vaya...jag kan inte säga emot dig el DI - är urusel på att räkna och förstå..jag skrev tex
    att jag jobbat i 50 år men glömde bort att jag hade ett sabbatsår 1992, barnledig 6 mån 1971 och friår plus avtalspension i 3 år. Fort går det när man är ledig och har lajbans gapskrattt Måste jobbat i ca 45 då...eller?
    Länge är det, alldeles för lång tid..Började när jag var 15 pga ingen hade råd att
    betala böcker och skolmaterial för högre utbildning. (Jag kom faktiskt in..) Är väl "gratis" nu..?
    Har gått bra ändå, jobb fanns för alla på "den tiden"..

    Jag är bara emot att man ärver ett arbete/ämbete, anser att man ska få sitt jobb
    pga kompetens eller folkvald...pga kompetens...:eek:


    Ciao/ P;;;;;)
     
    Last edited: 28 juni 2010
  14. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Preciosa, håller med dig om att man skall få jobb efter kompetens. Denna princip skapar problem när barnen ärver företag, där krävs nämligen kompetens! Skall inte barn få ärva sina föräldrars företag?

    Monarkin, som det fungerar idag, kräver i inte i första hand kompetens utan snarare en bra personlighet med utstrålning.

    Horst Köhler, den tyske presidenten som just avgick var säkert mycket kompetent. Han hade inte mycket att säga till om han fungerade definitivt inte som Tysklands ansikte utåt - han saknade personlighet utstrålning.
     
    Last edited by a moderator: 29 juni 2010
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hm.. "ska barnen inte få ärva företag"?..Jo men om dom inte har kompetens så
    blir det kanske ju synd om ev anställda...:eek:
    Äsch man kan dra detta hur långt som helst....bueno por nada,
    vamos a Suecia mañana.

    Ciao/ P
     
  16. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag läser just nu Estieg Larssons "Los hombres que no amaban a las mujeres". Där strider bröderna Birger och Gottfried om familjeföretaget de tagit över. Fadern bestämmer därför före sin död att företaget skall delas upp på alla familjemedlemmar. Därmed är företagets undergången säkerställd. Demokrati är minsann inte lätt!

    Ha det bra i Sverige!
     
  17. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Haha.. "Estieg" ..du har blivit en riktig spanjor. Dom kan ju inte säja st utan e framför ( för dom som inte vet det asså... )..
    Jag har dom böckerna på spanska men det klarar jag inte av, ska låna dom av
    en kompis på svenska och läsa på "semestern"..
    Böckerna har ju varit uppe i "tråden" på Flashback ang svinpälspolisen G Lindberg så då blev jag nyfiken och ska göra som de flesta andra läsa dom och bilda mig en uppfattning.
    PS. Disculpe, GL var ju inte polis..utan jurist och länspolismästare...DS.

    Gracias y saludos/ P;;;;;)
     
    Last edited: 30 juni 2010
  18. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Lyckligtvis ägde min hulda hustru redan den första boken på svenska. Vissa uttryck på spanska är obegripliga men får sin förklaring i det svenska originalet. Jag har en kompis som (fråga inte hur) har laddat ned de tre Millenium-filmerna på spanska. Nu hoppar jag mellan dessa tre applikationerna - det är ett sant nöje!

    I min iBook har jag ordboken och via Intenet har jag tillgång till RAE mm. Allt nytt präntas prydligt ner i min glosbok.

    Skulle det dyka upp något princessbröllop kan jag ju koppla av med det via datorn. Haha!
     
  19. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Vilken "idiot" som helst kan ju bli folkvald. Historien är ju ganska fylld med minre begàvade politiker. Borde man inte isàfall införa minimum krav pà att ställa upp i val?
     
  20. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Nalle, nu riskerar du att trampa på ömma tår! Jag nöjer mig med att nämna ett namn: Mona Sahlin.
     
  21. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Lol... Mona Sahlin, Schyman, Zapatero... Bush... Finns väl ganska sà mànga att välja mellan.
     
  22. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Inget vackert spel, men vi vann en VM-seger. Har ingen aning om hur mycket kungen har i "lön" men visst är bonusen på 600.000. Euro till varje spanska spelare en massa pengar!
     

Dela sidan

Laddar...