Vi hatar svenska UD!

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av SolenLyser, 14 augusti 2012.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag misstänker att våra sista dagar som svenska medborgare kommer att var förenade med Sverigehat och hat riktat mot svenska UD.
    Vi har äntligen fått vårt spanska medborgarskap och vi frågade ambassaden i Madrid hur vi skal gå vidare för att befrias från vårt svenska medborgarskap. "Det går väl bra att bifoga passen till ansökan så att de kan makuleras där?"

    Ambassaden svar: "Det bästa vore om ni kunde göra detta vid ett konsulat eller ambassaden, då passen skall makuleras och avgift för ansökan tas emot. Kostnaden är 21 EUR per ansökan som skall betalas i kontanter."

    Resa till Madrid för att betala 21 Euro? 21 Euro kontant?

    Vi är naturligtvis beredda att betala vad som helst för att så snart som möjligt slippa bli förknippad med plågade utlandssvenskar, men det finns gränser för oförskämdheterna. Det svenska medborgarskapet tvingar oss att betala 25% SINK till Sverige - en skatt som inte ger någonting i utbyte - absolut ingenting!
    Att förnya passet är en dyr och plågsam process:


    http://www.youtube.com/watch?v=VcxK1Z_L4xE

    De svenska byråkraterna betalar Micael Bindefeld nio miljoner för att festa i Sverige. Varför skulle vi betala 21 Euro/person till Sveriges vanstyre?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    Om ni bor på Teneriffa så varför inte åka till Las Palmas istället?
     
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    När vi första gången begärde att befrias från svensk medborgarskap kostade det ingenting.
    Tyvärr tog det för lång tid innan det spanska medborgarskapet blev klart. Att kräva kontant betalning är en ren oförskämdhet.

    Klart att vi hittar en bra lösning på en konflikt Sverige skapat.
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Grattis till det nya medborgarskapet! Felicidades!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    och.....


    Vi förutsätter att du ber admin ändra login-namn till SolenSkiner ?
     
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    HaceSol eller Spanjoren?

    Nu har jag fått nya besked från ambassaden i Madrid, ärendet kommer att lösas utan att vi skall behöva göra några extra resor. "Jag sa att det bästa vore om ni kunde komma in till ambassad eller konsulat, jag sa inte att det var ett måste."

    Dessutom visar det sig att det inte är någon avgift på att avsäga sig svenskt medborgarskap.

    Just nu sitter vi och fyller i pappren för att få ut DNI och pass och i bästa byråkratiska spanska ordning skall vi uppge klockslaget när vi föddes. Det är mycket med det jordiska!
     
    Last edited by a moderator: 15 augusti 2012
  9. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Hahaha Solen! Vad bra att det löste sig! Nu kan man väl kalla dig "El Español" här på sidan???? Det enda rätta, väl?
    Jag är jätteglad för er skull...
     
  10. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Hoppas du blir nöjd med att vara Spansk.
    Jag hade nog behållt den Svenska medborgarskapen bara i fall att..
    Annars, den Svenska UD:n har rykte av sig att inte finnas till för Svenska medborgare i nöd utomlands. De har liksom en egen klubb. Min son var på UD ett år och berättade om ett hisnande mentalitet där arrogans är bara förnamnet. Vid varje katastrof utomlands där svenskar befaras vara drabbade, är den Svenska UD:n sist med information. De brukar använda tyst diblomati, sägs det. Fan vet. Om man jämför tex hur USA UD backar upp sina medborgare utomlands, så är skillnaden enorm. Enl. min son är svenska UD en avstjälpningsplats för halvadlingar som behöver sysselsättning där deras "fina maner" räknas som tillgång... ( markpersonalen, de som sköter de faktiska händelserna är som tjänstemännen i allmänhet, med ledningen är inkompetent)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    Snarare naiva svenskar trygghetsnarkomaner som tror att det är UD uppgift att ledsaga naiv svensk hem om något händer när det egentligen är försäkringsbolag som skall sköta sånt. Naiv jämförelse med USA då de har extrema resurser mot lilla pyttesverige.

    Jag pratade med UD en gång och tjänstekvinnan berättade att det fanns puckon som trodde de hade tillgång till helikoptrar för transporter etc.
     
  13. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Joo, tokar finns det alltid, och blir över. Även i USA. Men jag menade inte sådant, utan den Svenska UD:s slappa attityd mot sina medborgare runt om i världen. Om en Svensk blir tex häktad - skyldig eller inte - så dröjer det bra länge innan UD:n hör av sig. Jag vet exempelvis seglare som blivit blockerade i gästhamnar av hamnkaptenen, av många olika anledningar men gemensamt att de vill ha skyhöga böter för att släppa loss båten. Ofta att de påstår sig ha hört av någon annan att man släppt avloppsvatten. Då vill de ha typ 10.000kr böter utan kvitto (Turkiet) Mot Amerikaner gör de aldrig så, för att det skulle bli ett herrans liv. Det finns mängder av exempel, Tzunamin i Thailand, mm.
    Det värsta är att korrupta tjänsteman vet vilka länder skyddar sina medborgare, och vilka inte gör det.
     
  14. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    thumb Grattis Solen, äntligen! Så länge som ni har väntat på detta!

    @ Maarli, exakt! Solenskiner skulle funkat bra nu hehehe!
     
  15. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    UD bryr sig inte det minsta om svenskar utanför landet. Man kan kosta på sig en notis på sin hemsida, men längre sträcker man sig inte. Exempel:

    "Till svenskar i Syrien
    Vi uppmanar svenskar på plats att hålla kontakt med sina anhöriga och följa nyhetsrapporteringen. Varje resenär måste själv bedöma om det är säkert att förflytta sig via de olika resvägarna."

    Antar att svenskarna i Syrien jublar av sådana notiser! Jag vet inte hur många gånger vi kontaktat UD för att man skall ändra tillbaka passets giltighet till fem år. Dödens tystnad! Nu kastar vi inga fler pärlor till svinen. Jag har sett ut min gravplats här i solen och vill inte bli bortförd av UD.

    Idag skiner solen som vanligt, så om någon kan ändra SolenLyser till SolenSkiner har jag inget emot det. Det känns bra med det nya medborgarskapet!
     
  16. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Håller med tidigare inlägg. Ett stort grattis.thumb
     
  17. pozuela

    pozuela Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag vill också gratulera!
     
  18. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag har funderat på vad som hade hänt om vi lyssnat på ambassadens råd och betalt en resa till Madrid för två personer. Skulle UD bli skyldiga att ersätta oss för en helt onödig utgift? Nu har jag svaret: NEJ!
     

Dela sidan

Laddar...