Vi har bestämt oss

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Soffipropp1, 6 augusti 2015.

  1. Soffipropp1

    Soffipropp1 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 augusti 2015
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Jag är ny i detta forumet, även om jag smygläst allas forumtrådar tidigare. ;) Det är så att vi nu bestämt oss för att flytta till Santa Pola from nästa höst. (ev tidigare om möjligt). Vi sätter vår äldsta son nu i spanskaträning så att han kan grunderna och får bästa möjliga start i sin nya skola. Våra barn är 7 och 3 år, båda pojkar.
    Vi har sagt att vi ska testa ett år och sedan får vi utvärdera om vi vill bo kvar i spanien eller flytta hem igen. Vi avser att hyra (tips på fastighetsägare mottages tacksamt i Santa pola!!) första året för att sedan köpa om vi bestämmer oss för att stanna. Det känns som en lugnare övergång. Vårt hus i Sverige behåller vi och har inga avsikter att sälja. Min man kommer pendla till Sverige någon gång i månaden pga arbete och vi tänker spendera en del lov i sverige.
    Vi söker andra barnfamiljer i trakten Alicante/Gran Alacant/Santa Pola att träffa samt att få värdefulla tips ifrån vad gäller val av boende, skola, aktiviteter m.m.
    Tack på förhand!!

    //Sofie
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    mygranalacant.com är en sida om bara Gran Alacant. De har (hade) ett forum men jag vet inte hur pass aktiva folk är där.

    Gran Alacant har det mesta, skola, post, läkarmottagning, bibliotek etc etc samt naturligtvis massa restauranter och affärer.

    Det finns ganska mànga barnfamiljer i Gran Alacant, de flesta naturligtvis Spanska men ocksà britter, skandinaver etc. Om dina pojkar gàr i skola kommer ni i kontakt med andra föräldrar ganska lätt.
     
  4. Soffipropp1

    Soffipropp1 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 augusti 2015
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för ditt svar!

    Tack för svaret Nalle! Det verkar som om du rekommenderar Gran Alicant före Santa Pola?? Vi har faktiskt inte besökt några av dessa orter... Vi var i Området i våras i 1,5vecka och kollade runt på de flesta områdena. Allt från söder om Torrevieja till Guardamar, la Marina mfl i det området. Santa Pola och Gran Alicant var typ de enda orter vi inte besökte... ));)Det vi fastnade för då var Ciudad Quesada. men nu när vi funderat mer och vill vi nog närmare Alicante.
    Som jag förstår är Santa Pola större än Gran Alicant med mer utbud samt mer Spanjorer??
    Vi ska ner i höst och kolla runt igen och får då se områdena vi pratar om. Men vår magkänsla säger att just Santa pola är rätt för oss.

    Tycker du att Gran Alacant är bättre än Santa Pola och isåfall varför?? :)
     
  5. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Vi gjorde "resan" i vintras, upp och ner efter den spanska Medelhavskusten, det blev 500 mil med hyrbilen.

    Vi började helt förutsättningslöst med en bred lista med möjliga orter, från Estepona i syd till Denia i norr som under resans gång blev en kortare och kortare lista.

    I vårt fall slutade valet vid norra Costa Blanca och till slut med ett hus i Altea.

    Tommy
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Soffipropp1

    Soffipropp1 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 augusti 2015
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi kommer nog inte ta oss längre söderut eftersom vi är lite beroende av kort flygsträcka. Egentligen hade Barcelona varit bättre men jag gillar Alicante mer samt att tiden till flygplatsen är väldigt kort från santa Pola/Gran Alacant. På sikt har min man ev arbetsmöjligheter i Alicante också så vi är rätt säkra på vart vi vill bo. Om vi mot all förmodan inte gillar Santa pola eller Gran Alacant så vet vi att vi verkligen tyckte om Quesada och Guardamar vilket blir vår backup.. Lite längre från Alicante, men å andra sidan bor vi i en liten stad idag och får ta oss i lite mer än en timme till större stad, så vi är vana att kompromissa...
     
  8. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Gran Alacant tillhör Santa Pola. GA liknar mer Ciudad Quesada fast med mindre fristànde villor och fler radhus. SP har mer "stadskänsla" pga av den största delen av bostäder är lghtr i 4-5 vàningshus. lättare att parkera i GA om du inte har parkering, skulle väl isf bli punkten som fick vàgen att tippa över till GAs fördel.
     
    Last edited: 7 augusti 2015
  9. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Spännande!

    Och jag tycker att ni gör helt rätt i att hyra först. Det vi trodde var en drömbostad var det inte och vi var så tacksamma för att vi bara hyrde. Det är så väldigt mycket som man inte tänker på, t ex att det ser nära eller långt ut på kartan men verkligheten är en annan.

    Lycka till!
     
  10. Soffipropp1

    Soffipropp1 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 augusti 2015
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för era svar!!! Vi har börjat mer och mer luta åt GA :) Men vi bestämemr oss på plats, troligtvis under höstlovet i slutet av oktober.
    Har ni någon erfarenhet av skolarna i GA?? Är det skillnad på dem, dvs någon som är bättre än den andra?? det är viktigt att framförallt vår stora pojk får en bra start i skolan då han är 8 år, den lille är "bara" 4 år så vi tror att han anpassar sig lättare. Läste någonstans att de får en stödlärare som sitter bredvid den första tiden tills de kan hänga med? Dessutom undrar jag hur mycket de är före i skolundervisningen?? Vad behöver vi förbereda oss med?? Vi kommer som sagt att låta vår aldsta börja läsa spanska en till två ggr i veckan from nu, men kan vi förbereda honom på något annat sätt?? Den lilla tänker vi att vi pratar spanska med lite hemma inför flytten men att han lättare tar till sig språket sen. Förskolan är obligatorisk från 3 års ålder om jag förstått saken rätt?? Hur många timmar går de där??

    Sen har vi börjat titta lite på det där med att registrera sig i spanien, hur det går till. Det verkar vara lite märkliga regler som innebär att man hamnar lite mittemellan båda länderna under en period. Det är ju såklart viktigast att skolan fungerar och att vi får börja den när det är dags. Så därför undrar jag NÄR man ska börja registera sig i spanien eller iaf söka skola???
    Jag förstår att man ska skriva sig i kommunen, skriva in sig i en skola, skaffa NIEnr och ev skriva in sig i deras socialförsäkringsskydd. Men NÄR och i vilken ordning??
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Jag har redan påbörjat samla ihop precis den informationen, om när allt måste ske så jag frisläpper den sidan på min blogg lite tidigare än planerat. Den är egentligen inte så färdig så jag känner mig helnöjd men på ett ungefär, du får lite svar i alla fall.
     
  13. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    En liten kommentar till din fina uppställning,

    Du skriver, Innan flytt: "skaffa NIE på Svenska Ambassaden. Om möjligt".

    Här gick det nog lite fort, för du menade väl Spanska Ambassaden, eller..?

    Tommy
     
  14. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Skolan är obligatorisk fràn 5àrs àlder men du har möjlighet att börja pà "förskola" vid 3, men det är inte obligatoriskt.

    Skolan i GA är en kommunal skola. (googla pà "colegio vicenta ruso gran alacant) funkar mycket bra och de Är mycket vana vid utlänningar. Integrationen för barn brukar gà mycket bra.

    Vilken skillnad det är pà svenska skolor och spanska vet jag inte. Spanska barn lär sig läsa lite tidigare.

    Terminen börjar september, men du kan ju komma in och registrera ungen när som helst. Det enda du behöver är att mantalsskirva barnet i GA.

    Bàde pà förskola och làg/mellan stadie, börjar skolan kl 09 och slutar kl 16.30 -17.00. De har matrast mellan kl 13 och 15. Du kan välja om de äter hemma eller pà skolan (ingàr ej)
     
  15. Soffipropp1

    Soffipropp1 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 augusti 2015
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0
    Oj vad alla är generösa med att svara här, väldigt tacksam för det!!

    Någon som vet hur lång tid det tar att skriva in sig i kommunen?? Jag tänker att vi kommer till spanien när skolan är slut i sverige, i slutet av juni och har sen sommaren på oss att skriva in oss i spanien, kommunen samt skolan. Funkar det?? Vi vill som sagt inte riskera att stå utan skolplats i september.
     
  16. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Självklart! Som sagt, jag är inte helfärdig med den, var nog helfärdig när jag skrev dock. ));)
    Tack!
     
  17. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Ja, det funkar. Igentligen ska man skriva in sig i Maj/Juni och ha ansökt om plats redan i Mars/april (endast första àret), men det är mest för att du ska kunna garanteras en plats pà just den skolan. Eftersom GA inte har fler skolor (ännu) sà är inte detta ett problem för er.
    Att skriva in en (padron) tar 5 minuter.

    Tycker inte ni ska oroa er för mycket för det. Skolplats fàr ni, om han sedan börjar i September eller i October spelar kanske mindre roll.
    Detta gäller kommunal skola, privata skolor har sina egna regler.
     
  18. Anders Nilsson

    Anders Nilsson Ny medlem

    Blev medlem:
    5 augusti 2015
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Soffipropp1!

    Jag har en fråga till dig om ett par orter inkl GA - ta nu inte illa upp - du skrev att du besökte La Marina och att ni skall köpa i GA.

    När jag tittar på La Marina i Kyero.com lägger jag märke till att det verkar finnas hur mycket fristående hus som helst för inga pengar alls, man får villor för €100k-€150k. Verkar även finnas hela områden som är osålda. Hur var din känsla när du tittade, är La Marina en döende avfolkningsbygd med Se Vende-skyltar överallt eller verkar det finnas ett fungerande samhällsliv?

    Till er mer erfarna CB-bor, varför är det så billigt i La Marina, eller är det bara som jag inbillar mig? När man kollar bilder verkar ju stället helt schysst, nära till Alicante för större ärenden, nära till flyget, nära till Torrevieja för shopping. Vad har jag missat?

    Även GA verkar lägre prissatt än Torrevieja, hur är GA i jämförelse? Om man jämför med Sverige, hur skulle ni grovt likna orterna? Typ Torre=GBG, La Marina = Åmål, GA=Varberg, tja ni fattar, jag är ute efter att få en känsla för om ställena är vägkorsning, by, småstad eller storstad när det gäller känslan man upplever när man bor där.

    Har någon koll på vad skatt till kommunen och avgift till urben brukar ligga på i La Marina och GA?
     
  19. Soffipropp1

    Soffipropp1 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 augusti 2015
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Anders!

    Jag tar absolut inte illa upp, Bara roligt att du vill ansluta dig till diskussionen :)

    La Marina Var vad vi såg en väldigt liten ort, väldigt få butiker och reestaurangen. Nästan som en mindre by som vi har här i Hässleholmskommun. Stranden är kanon med flera restauranger men den ligger en bit nedanför stadskärnan. Men vad jag sett (och minns) så är La Marina rätt litet.
    I närheten finns La Guardamar som har en större stadskärna med betydligt större utbud av restauranger och butiker. Stranden ligger nära stadskärnan och det är korta avstånd att gå. Guardamar var ett alternativ för oss tills vi kom på att vi ville närmare Alicante. Storleksmässigt så kanske detta är... Båstad..??? Svårt att jämföra!!

    Det vi föll mest för när vi besökte området i våras var då Ciudad Quesada. Det är en by några km inåt land med fantastiskt fina villor. Lite "Beverlyhills Känsla" över området och nära till strövområden samt golfbana. Där är det lite billigare än i GA. Men som sagt vi vill närmare flygplatsen och Alicante. Min man kommer nämligen pendla till Sverige.

    Torrevieja är ju rätt stort. Du har dels en väldigt koncentrerad stadskärna med lägenhetskomplex, stranden och strandpromenad inkl butiker och restauranger. Sen har du dessutom en väldigt utspridd ort. Tänk dig våra shoppingområden, sådana som biltema, mediamarkt och elgiganten söker sig. Sådana butiker finns i stora delar av hela Torrevieja. Det finns även en större galleria m.m. Vi fick som sagt bara en väldigt ytlig bild över allt då vi bara var där i 1,5vecka. men detta är iaf min bild.

    Vi har ju inte varit i GA eller Santa Pola men med slutsatser från vårat besök och av vad vi såg då, samt hur andra har beskrivit GA så känns det som om det passar oss. Någon skrev att GA påminner en del om Ciudad Quesada fast med lite fler radhus. Men vi får se när vi kommer ner troligtvis i slutet på oktober.

    Detta är som sagt min bild av området och de som bor på plats kanske kan ge bättre förklaring.

    //Sofie
     
  20. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    För ordningen skull bara, har inte så stor betydelse men:
    I Torrevieja finns 3 playor inom stadskärnan. Cura,Locos,Náufragos.
    En utanför i norr som är bautastor. La Mata. Sen finns det
    playor söder om till Punta Prima.

    Köpcentrum finns bara utanför i CC Habaneras och Carrefour.
    Media Markt o lite såna finns i Zenia Boulevard som ligger i
    Orihuela kommun söderut alltså.

    La Marina tillhör kommunen San Fulgencio som är en liten gullig
    lugn typisk spansk småstad...Tror det bor massor av engelsmän i La Marina
    vilket naturligtvis inte är fel :)
    Guardamar del Segura är en trevlig stad med fina stränder.

    Om man ska bo i Ciudad Quesada...Tror man måste ha bil...
    Men det kan man ju ha :) Tillhör kommunen Rojales.

    OK, lite av varje...
    Lycka till med letandet!
    Fastighetsskatt till kommunen och urbanisationen beror på storlek
    på bostaden i allmänhet. Skiljer nog inte så mycket mellan kommunerna.
    Inget man går i konkurs på :)

    P :sol:
     
  21. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    La Marina hittar du ofta billigare hus för att de är väldigt slitna eller smà. Vill du ha en fristànde fräsch villa kostar det mer.
    I GA är priserna högre generellt sett men du har ett par stora urbanisationer med smà lght med litet eller inget poolomràde.

    Skulle Torrevieja vara GBG, sà skulle kankske La marina vara Partille och GA/Santa Pola Kungsbacka... typ....

    I alla tre har du liv àret runt. Men Torrevieja har du mer stadskänsla.
     
  22. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    GA eller SP? Det är fråga om vad man söker. SP är mer av en sommarstad med ett större inslag av spanjorer främst från Elche. Vanligast bostadsformen är lägenhet, precis som Nalle skriver. På vintrarna är stan mest befolkad av spanska pensionärer.
    GA ligger fint, men är mer som en typisk radhusby även om det finns inslag av fristående villor och av lägenheter. GA har också fler nordeuropéer och ganska många åretruntboende. Ligger nära beach, men med en jobbig uppförsbacke är man ska hem.
    I SP klarar man sig utan bil medan det i GA kan vara ett måste.

    Största fördelen med både ställena är att det ligger nära flygplatsen.

    Helt klart alltid en fördel att hyra först.
     
  23. Soffipropp1

    Soffipropp1 Ny medlem

    Blev medlem:
    6 augusti 2015
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0
    MYCKET att kolla upp

    Tack för alla svar i tråden. Kul att så många engagerar sig! Vi har kommit en liten bit på väg nu. Sen är det ju ingen lätt match att sätta sig in i allt. Jisses, ju fler frågor man ställer ju fler frågetecken får man nästan... Framförallt efter samtal med skatteverket... Men nu börjar saker falla på plats och vi har bokat möte med en "spaniensexpert" på onsdag och förhoppningsvis reda ut de sista frågetecknen.
    Nalle, du skrev att man bara behöevr vara matalsskriven i Spanien för att barnen ska få gå i skolan??? Om vi flyttar redan i januari (vilketd et börjar luta mot) har vi jullovet på oss att skriva in oss. Funkar det eller redt bätre att ha hela sommarlovet på sig??
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...