Varning för Goldcar!!!

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Magnus113, 15 januari 2018.

  1. Magnus113

    Magnus113 Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    4
    Skulle bara vilja varna alla från att hyra bil från Goldcar (Alicante). Vi tog foton på bilen vi skulle hyra innan, det var en del mindre märken men de försäkrade att de var för små för att räknas. När vi lämnade tillbaka bilen kunde de absolut inte hjälpa oss (kolla bilen och få kvittens), utan vi skulle få vänta minst en halvtimme. Vi skulle med flyget och hade inte lust att riskera att missa det, tog foton på bilen vi lämnat tillbaka så vi inte skulle kunna bli lurade. Sedan hade de dragit 600 Euro för små märken som fanns där tidigare från depositionen. När vi skickade bildbevis slutade de bara svara på mailen. Vi hade en försäkring via Rentalcars, men det känns oavsett riktigt illa att bli lurad. Såg i efterhand att de har sämre betyg än de övriga uthyrarna i Alicante och dåligt rykte i övrigt också. Gör inte samma misstag som oss, anlita en annan biluthyrare.
     
    chr57 gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja vi som har varit medlemmar på Spanien forum vet om dessa problem Goldcar är firman som fått mest klagomål i hela Spanien
     
    Anca gillar detta.
  4. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    Hm, vad stödjer du det uttalandet på erkki? Om jag går till TrustPilot och söker på ett antal hyrbilsföretag med verksamhet i Spanien får jag nedanstående resultat. Det är sorterat i fallande TrustScore, dvs TrustPilots omdömesindex. Ju högre siffra desto bättre omdöme, där 10 är det högsta värde ett företag kan få. Värden per 2018-01-15:

    Företag TrustScore Länk

    Drivalia 7,2 https://www.trustpilot.com/review/drivalia.com

    GoldCar 5,8 https://se.trustpilot.com/review/goldcar.es

    Centauro 4,7 https://www.trustpilot.com/review/centauro.es

    Budget 4,1 https://www.trustpilot.com/review/www.budget.es

    Hertz 2,5 https://www.trustpilot.com/review/www.hertz.es

    Avis 2,0 https://www.trustpilot.com/review/avis.es

    Dickmanns 1,8 https://www.trustpilot.com/review/dickmannsrentacar.com

    Europcar 1,5 https://www.trustpilot.com/review/europcar.es

    InterRent 1,3 https://www.trustpilot.com/review/interrent.es


    Resultatet ovan ger ju en delvis annorlunda bild jämfört med det du skrev. Antal omdömen varierar självklart mellan olika företag och speciellt de index som är baserade på väldigt få omdömen måste tas med en stor nypa salt. Men värdet för GoldCar är baserat på nästan 22.000 omdömen. Och här är de ju absolut inte sämst som du skriver. Tvärtom - de har det näst bästa värdet.
     
  5. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Ja det här skrivits en hel del om dom här och inga jag hyr av.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    De är i stort sätt lika dåliga alla och luriga. En ärlig biluthyrare med inriktning på Skandinaver borde kunna bli försörjning för någon driftig person!
     
    Kjell Fohrman och SolenLyser gillar detta.
  8. Ricber

    Ricber Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2015
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    24
    Håller med Sharky, alla som ligger med låga priser kan nog klumpas samman, sen handlar det ju förmodligen om vilken handläggare man får. Har själv hyrt av Goldcar utan problem. Dock, som hos alla billiga, en massa tjafs om försäkringar etc. Hyr numera av Malagacar.com som ligger några hundra meter från flygplatsen (upphämtning), marginellt dyrare men mycket bättre. Ibland måste man kanske också fråga sig om det är rimligt att hyra en bil för 50-70 kr per dygn, pengarna skall in nånstans. Då blir det lätt trassel med försäkringar, bensin, uppkomna skador etc
     
    Sharky och Kjell Fohrman gillar detta.
  9. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja fråga Magnus 113 och alla andra som hyrt av dom .Jag hyr inte bil av någon för har köpt egen och är mycket billigare än o hyra
     
    Anca gillar detta.
  10. 4 Mirò

    4 Mirò Ny medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Jag är ny här på forum. Vi har köpt lgh i Pilar de la Horadada och kommer början på feb till Alicante . Vi kommer att hyra bil för första gånger i Spanien. Ni som kan allt hjälp mig . Tack
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Välkommen till forumet!
    Jag tolkar din fråga som att ni inte har bokat hyrbil än.
    Om du vill veta vilken hyrbilsfirma som är "bäst" så kommer du få massor av olika svar. Alla har vi olika erfarenheter.
    T.ex. så har vi alltid hyrt av RecordGo (sedan våren 2012), aldrig haft några problem och alltid blivit väl bemötta vid disken på flygplatsen (ALC).
    Villkoren står tydligt på deras hemsida och när man gör sin bokning syns alla alternativ och tillägg tydligt.
    /Helen
     
    erkki gillar detta.
  13. 4 Mirò

    4 Mirò Ny medlem

    Blev medlem:
    16 januari 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för tipset:)
     
  14. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Skandinaviska klubben Mas Amigos har specialavtal med Centauro, som om jag förstått rätt, inte skall ge några överraskningar när bilen återlämnas.

    TommyD
     
    erkki och Sharky gillar detta.
  15. Magnus113

    Magnus113 Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej!

    Här är omdömen på de olika bolagen som fått bäst betyg via mellanhanden Rentalcars i Alicante. Önskar att jag gjort lite research innan vi hyrde från Goldcar i Alicante (de hamnade på 18:e plats av 18 bolag med 6,8 av drygt 27000 som gett betyg). Jag tror också Centauro via Mas Amigos är ett väldigt bra alternativ.

    upload_2018-1-16_16-4-45.png
     
    Los Suecos, Anca och erkki gillar detta.
  16. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    vi har provat flera, både med och utan försäkringar men rök ihop med Record Go om nån repa som han envisades med och då jag krävde skaderapport blev han skitsur och struntade i hela grejen, bad oss bara gå, så nu hyr vi av Centauro med full försäkring ( är medlemmar i mas amigos men det alternativet är oftast dyrare) fördelar: man vet vad man betalar, inget tjafs i luckan, aldrig något trassel när vi lämnat tillbaka och har hittills bara fått fräscha bilar, kanske inte billigaste alternativet men fungerat kanonbra
     
    Magnus113, Anca och Los Suecos gillar detta.
  17. chr57

    chr57 Medlem

    Blev medlem:
    14 april 2013
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    5
    Plockade upp en bil från Goldcar i Barcelona i sommras. Då jag inte hade täckning för depositionen på mitt Santander kort så gick priset upp 100% med försäkringarna!
    Bilen återlämnad med fulltank (full/full). Men jag har efter två månader inte fått tillbaka reservationskostnaden (100Eur) för bensinen trots flera mail till dem.

    Känner mig så lurad. Kommer ALDRIG mer hyra av Goldcar i Spanien!
     
    casa2014 gillar detta.
  18. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Jag har alltid hyrt av Goldcar och är så nöjd. Jag tar aldrig extra försäkring. Som gammal kund till dem får jag alltid de nyaste och bästa bilarna. Sist en helt orepad och nästan sprillans Golf. I våras körde jag en Mini, också det en toppenbil.
    Lärdomen här är att bestäm dig för en uthyrare och håll dig till den (så länge inget händer, förstås). Ju fler gånger du hyr av samma uthyrare desto bättre behandling får du. Gå också med i kundklubben, om uthyraren har en sådan. Enkelt.
     
  19. RochA

    RochA Aktiv medlem

    Blev medlem:
    2 november 2014
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    52
    Och se till att ha en kreditkort med självriskeliminering!
    Det gäller ALLA biluthyrningsföretag om du inte köper deras helförsäkring.
     
  20. valle74

    valle74 Ny medlem

    Blev medlem:
    17 juni 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    24

Dela sidan

Laddar...