Varning för biluthyrningsfirma

Diskussion i 'Resa med bil' startad av Preciosa, 11 oktober 2013.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Apple

    Apple Ny medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi bokar bil genom rentalcars.com, sist vi var nere blev det just Firefly. Mycket riktigt var det kölappssystem. Firefly har inte sitt nyckelkontor där alla andra har, men det satt en skylt och vi hittade dit utan större problem. Det var ingen kö, personalen var trevlig och vi fick bilen på några få minuter, väldigt smidigt. De tvingade inte heller på oss nån försäkring som hänt med andar bolag. Så vi har bara gott att säga om den. En man stod däremot jämte oss hos Firefly och skrek att de lurar sina kunder osv.
    När vi skulle lämna tillbaka nyckeln gjorde vi det i en låda. MEN då var det säkert 30 pers som väntade på sin tur! Så om vi hade tur eller de otur? Ingen aning. Men vi var nöjda med dem.
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Blir väl sà med en oseriös tidning. Gör man ett test kan man väl onte bara hyra 1 bil. utan kontrolltester etc blir ju resultatet oäkta. Som personlig rekommendation visst, men som ett test av biluthyrningsfirmor... nja
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Lars at Ejgde

    Lars at Ejgde Medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0
    Oj.
    Jag ska hämta ut en bil hos Firefly på Malaga flygplats i morgon eftermiddag.
    Undrar hur det ska gå ???

    Har hyrt genom Rentalcars.com ( som vanligt) men den här gången ringde jag upp dom och begärde att få slippa Goldcar, då vi sist fick stå i kö i över två timmar för att få ut bilen. Nu tänkte jag att med en mindre biluthyrare är det färre kunder och då också kortare köer.

    Blir väl spännande..
    Lars:(
     
  8. Lars at Ejgde

    Lars at Ejgde Medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0
    Digitala finesser, precis som med lågprisflyget.

    Jag fick förstås lite fjärilar i magen när jag följde Preciosas länkar.
    Alltså ringde jag upp rentalcars och frågade om jag kunde ändra min bokning till en annan firma.

    Det gick alldeles utmärkt, MEN, nu ville man ha mellan 2500 - 4.000 kronor extra för en bil i samma klass och med anna uthyrare.

    När jag själv sökte via deras hemsida kostade en mellanklassbil under tusen kronor för 10 dagar (plus extra kostnader).

    Det här är samma trix som flygbolagen kör med när man vill göra tillägg eller ändra i sin bokning. Det kostar jäääättteeemycket plötsligt.

    Alltså får jag väl stå där och vänta i ett par timmar.... vi får se.
    Lars
     
  9. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Uten at jeg vet noe om dette firmaet, så har jeg bare lyst til å si at det noen ganger er utrolig lange køer hos flere firmaer på El Altet/Alicante. Noen ganger blokkerer den inngangen til restauranten og går helt bort til der de kommer ut fra avgangshallen. Ellers har jeg selv vært nummer 3 i køen hos Goldcar og omtrent det samme hos Centauro og ventet nesten en time der også.. fordi de foran meg brukte masse tid på et eller annet.

    Dette med at bensintanken er full når man får bilen er helt vanlig her. Det er ikke vanlig i skandinavia, men slik er det bare, så det synes jeg ikke er noe å klage over. Kø er det nok av og til over alt. Jeg tror de fleste som leier bil, uansett firma, bør lese godt gjennom det som står skrevet på nettsidene til firmaet, så slipper de å bli så sinte etterpå :)

    Jeg hører heller på folk jeg kjenner når det er sånne ting enn å lese klager på nettet. Det er jo de som ikke er fornøyde som skriver noe. De som er fornøyde hører man sjelden fra på nett.

    Selv har jeg positive erfaringer fra både Goldcar og Centauro. Kanskej spesielt det siste, siden de har inkludert sjåfør nummer 2. Det er heller ikke helt vanlig. Om man vil dele på kjøringen så betaler man gjerne ekstra og må gi flere opplysninger.
     
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Lars...Apple i ett inlägg här ovan hade ju tur iaf. Hoppas du har det
    också thumb

    offtopic
    Jag lade in länkarna pga att man alltid får höra att Spaniaavisen är oseriösa.
    Jag är emellertid glad att det finns en tidning med snabba nyheter i vår
    omnejd här på Costa Blanca.
    Sydkusten som är bra får ju också kritik...och Svenska Magasinet...
    Man har ju inte så många att välja på...

    Suerte!! P :sol:
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Beträffande ombokning och priser, testa att hyra genom Autoeurope.se som är en förmedlare. Du kan boka av upp till 48 timmar (tror jag) innan och får tillbaka allt, extra förare ingår ofta och priserna är oftast lägre än de olika uthyrarna har direkt på sina hemsidor. Annars gäller varje uthyrares villkor, men de är ganska tydliga att framhålla dessa i vouchern. Är det något du inte gillar i villkoren, boka av.
    Sedan är uthyrarna halvkriminella hela bunten :) men jag har haft "tur" med Goldcar och Centauro och fruktansvärd "otur" med auriga crown.
     
  13. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Hej

    Vi brukar boka bil via Autoeurope.se brukar fungera bra. Har bokat en Berlingo 31 okt - 7 nov till en kostnad på 460 kronor + en tank, ett mycket bra pris. Det blev Goldcar som vi utan problem har använt oss av innan.

    Lotta
     
  14. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Anledningen att jag sa att de är oseriösa är att man kan inte göra ett seriöst test av nàgot utan kontrolltester. Det blir som jag sa en personlig rekommendation ifràn deras egen erfarenhet, men det de vet inte att det kanske alltid fungerar sà hos de flesta, eller tom alla làgprisbolag.

    Ungf som att jag skulle göra ett test av làgpris flygbolag, bara flyga med Ryan och bara ge dem 1 poäng eftersom man inte fick mat ombord, och dessutom fick betala extra för bagage.

    Sen att Spaniaavisen ofta har mycket lite eller noll koll pà fakta och publicerar lite vad de tycker làter bra, gör ju inte att iaf jag tar dem pà allvar.

    Visst Är det bra att man kan fà snabba nyheter och skriverier om Costa Blanca. Det hade varit ännu bättre om de hade varit korrekta ocksà.


    Ska kanske tillägga att jag finte har nàgot intresse i firefly och har aldrig hört talas om dem, sà vad som sägs om dem kan mycket väl vara sant.
     
    Last edited: 14 oktober 2013
  15. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Det är väl så att man alltid ska ta allt vad man läser i tidningarna med en nypa salt. Det är bara det att man inte alla gånger vet VAD :confused:. F.ö. Biluthyrare, bilmekaniker, bilförsäljare, allt som har med bilar att göra brukar, med eller utan fog, ses med en viss skepsis bland kunderna. Typ lite gamla hästskojare :D... Det är naturligtvis "blandad kompott" där också, men ibland känns det som att det ligger LITE sanning i det, eller...?
    rocio
     
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050

    Du säger ju ofta att dom är oseriösa. Nu hade dom givetvist läst och hört denna jeremiad
    av klagomål på denna firma och gjorde en egen test. Ville inte skriva att dom redan visste.
    Man kan ju själv bilda sig en uppfattning gm att som jag googlade och såg
    alla klagomål. Men jag har ju tid.
    Jag lägger in länkar från alla 4 skandinavtidníngarna eftersom många inte
    kan läsa spanska tidningar. Men bävar för det eftersom man får höra att i princip alla är oseriösa.
    Dom har inte så stora resurser som stora tidningar så
    det är klart det blir fel då och då.
    Men det är en självpåtagen uppgift som jag kan sluta med känner jag :(

    P :eek:
     
  17. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Dà borde de skriva att de testar firefly pga alla klagomàl de har fàtt för att se om dessa stämmer och inte utge sig för att göra ett test pà uthyrare i allmänhet, sà som det stod i artikeln.

    Tycker jag inte alls du behöver göra. Finns säker mànga som uppskattar att läsa dessa, själv har jag absolut inget emot att du lägger upp länkar till dem. Det jag stör mig pà är Spaniaavisens artiklar när de försöker leka jornalister. Inte länkarna till dem
     
  18. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Det jeg reagerer på er at testen er utført av noen som selv driver med utleie. Det blir litt som om Coca-Cola skulle teste Pepsi. Jeg ser at de skriver dette under som et PS, men likevel... Men nå ser det jo ut som de norske avisene her driver mer med bilutleie enn med nyheter av og til :)

    I det minste burde de ha nevnt ting som om det var mange reisende på El Altet denne dagen, om dette firmaet er nyoppstartet osv. Så lenge de er involvert i bilutleie selv blir det (for meg i alle fall) lite troverdig når de slakter en konkurrerende bedrift.

    Men slutt ikke å poste nyheter. I verste fall blir det bare en sunn diskusjon ut av det.
     
  19. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Rentalcars är väl en "broker"? Alltså inte en biluthyrare. Och som Spaniavisen skrev så väljer dom ju bland många uthyrare, även Firefly, och ska ju som broker erbjuda lämpliga alternativ bl.a den som har det bästa priset för det efterfrågade datumet.
    rocio
     
  20. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Ja, men jeg regner med at de fortsatt tjener penger på dette. Og som regel har man et produkt man tjener mer på enn et annet (det gjelder vel de fleste bransjer). Jeg er ikke i tvil om at Firefly har misfornøyde kunder, men jeg synes kanskje at de burde ha presentert mer fakta om de først skulle lage en test.

    På nettsidene sine har rentalcars navngitt hvem de samarbeider med og hverken GoldCar, Centauro eller Firefly er med på denne listen.

    Igjen, jeg vet ikke hvordan dette fungerer, men jeg synes fortsatt at testen er litt "tynn".
     
  21. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    I artikeln i Spaniaavisen skriver dom att Firefly ingår i samarbetet :confused:.
    rocio
     
  22. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Ja, det står heller ikke at de som er nevnt på nettsiden er de eneste de samarbeider med. Men jeg vil tro at de som er nevnt har en annen avtale enn de andre.
     
  23. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    När vi kom ut på flp var de 2-3 personer i kö hos alla bolag utom goldcar där över 100 pers stod i kö, lär nog tagit ett par timmar få en bil där, var även ganska många när vi lämnade.

    Kanske bra att veta innan man bokar ifall man har bråttom :)


    edit:
    Var på Alicante flp
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...