Var köpa alkohol i Fuengirola?

Diskussion i 'Semester i Spanien' startad av martin90, 25 april 2011.

  1. martin90

    martin90 Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Hola!
    Var kan jag köpa billig alkohol i Fuengirola? Misstänker att någon stormarknad typ som citygross bör vara billigast, men var finns det? Är det billigare i ex malaga? Samt kan jag hitta någon lista liknande den systembolaget har på sin sida om priser osv? Om inte, hur mycket billigare kan det tänkas vara?

    Hur är det med viner? Är det också billigt i spanien? Finns det kanske någon vinodlare i Fuengirolatrakten som man kan köpa av? Annars, tips på bra affär? Eller är det stormarknad som gäller även där?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    carrefour brukar vara en av de billigare. Men lokala handlare ibland har bättre priser. gà runt och kolla
     
  4. Vitlöks-Lena

    Vitlöks-Lena Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2009
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    5
    Någon lista finns inte, glöm det! Det råder fri konkurrens. Det är ju dels därför vi är i Spanien, att vi får dricka vad vi vill och inte vad Systembolaget och staten vill, eller hur?

    Vin är ett livsmedel i Medelhavsländerna. Du hittar olika viner till olika priser i olika affärer, ibland till extrapris, ibland med provsmakning. Om man jämför med Sverige så tycker jag att det finns hur många jättebilliga viner som helst, men ju ”finare” viner, desto mindre prisskillnad mellan länderna. Billigt vin är ju billigare än färsk mjölk.

    Glöm inte att testa olika Cava-sorter! De passar bra i vår- och sommarvärmen. (Vi dricker mycket bubblande även på vintern…)

    Vi bor i Fuengirola men ”storhandlar” vin på Eroski i Parque Miramar i Mijas. De har ett bra sortiment. Till vardags handlar vi vin på Mercadona där vi handlar mat. En gång köpte vi ett fantastiskt gott vin för 4€ på Lidl! (När vi dagen efter åkte dit för att handla mer, var det naturligtvis slut.) Det finns flera specialbutiker med mer sällsynta viner i Fuengirola, men de brukar inte ha billiga viner, om det är just det du är ute efter.

    Om du, Martin90, bara har tid, gå och kolla runt på stadens livsmedelsaffärers vinavdelningar. Det är mycket trevligt, det lovar jag!
     
  5. martin90

    martin90 Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2011
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för ditt svar! :)
    Grundtanken var att köpa mig 10 flaskor av samma sort i 200kronorsklassen (i systembolagets prislista räknat) och hoppades att kunna åtminstone komma undan med 50%. Men som du skrev att dyrare viner inte har någon större prisskillnad sverige vs spanien så kanske inte det är genomförbart?

    Jag vill ta hem dessa viner och lägga dem i min källare och låta de lagras i 5-10 år. Jag är ingen vinälskare idag, men tänker ändå att det kan vara kul o ha som projekt!

    Lite halvofftopic kanske: någon som vet om rioja, Ribera del Duero, Priorato har något trevligt vin som man bör lagra själv?
     
    Last edited: 27 april 2011
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Eftersom du vet namnet/ tillverkaren kan du ju leta i butikerna om de råkar ha samma märke. Jag har tex hittat ett vin från Valdepeñas (Señoeres Llanos reserva) både i Sverige och I Spanien. I Sverige kostar vinet 69kr och i Spanien mindre än hälften (minns inte exact).
    Mitt lilla Consum butik har ett märke av helt ok gin för ca 4€. I Sverige får man inget under 200SEK. Och så kan man fortsätta att jämföra...
     
  8. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Hej Martin!
    Vin är ju en smaksak (!), och smaken är ju olika.

    En höjdare från Priorat är Finca el Puig 2004, till grillat kött. Kostar 189 på Bolaget och runt 15€ i Spanien, ingen jätteskillnad, alltså.

    Jobbade litet för en del år sedan med anknytning till Systembolaget och åtminstone då lade man ungefär samma pålägg för hanteringen på alla varor. Skatten räknades bara på alkoholhalten. Det fick (får?) konsekvensen att dyra sorter är förhållandevis billigare i Sverige.

    Det största ekonomiska klippet skulle ju vara att köpa 1-€-viner. De skulle väl kosta 3-4 gånger mera i Sverige men om 5-10 år skulle du i bästa fall ha ett hyfsat vinäger-lager i källaren *)
     
  9. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Om du tycker om vin kan jag rekomendera
    Protos
    Marques de caceres
    marques de castilla (fast bara gran reserva)

    Sen tycker jag myckert om Sangre de Toro.

    Vita viner sà har du ett bra vin i San Pere de pescador.
     
  10. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Vin och sprit i Fuengirola

    Om du är i Fuengirola kan du åka ut till Roali cash & Carry. Det är en grossist som också säljer till gemene man. Det ligger på Camino de Coin km 1,5. Med andra ord i Las Lagunas på vägen till Coin innan man kommer fram till Mijas Golf. Det ligger på vänster sida om du kommer från stan och det har öppet vardagar 8 - 19, lördagar 9 - 18, söndagar stängt.

    Vi brukar handla där ibland för de får ofta in lite udda partier som kan vara mycket prisvärda, de har ett bra sortiment av både vin och sprit. Däremot har de inget speciellt vad beträffar öl.
    De har också en liten exklusiv låst avdelning som man får säga till om att bli insläppt i...thumb
     

Dela sidan

Laddar...