vad ska man fråga säljaren??

Diskussion i 'Mallorca' startad av jonte26, 21 mars 2013.

  1. jonte26

    jonte26 Medlem

    Blev medlem:
    19 mars 2013
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    2
    blir lite mycket nu men ska ringa ner till mallorca idag ca 20;00 och prata med en som säljer en studeo och undrar om man skulle kunna få hjälp med vilka viktiga frågor man ska ställa för att vete om det är ok..

    mvh johan
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. gustav

    gustav Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    0
    hej, själva skicket på bostaden är ju viktigt. Är det renoverat. Hur stor är avgiften. Vad ingår. Känner du till området där studion ligger i?
     
  4. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Vet du exakt adress? Bra att veta om du inte redan känner till området. Det finns hus och områden inte ens hemlösa spanjorer skulle vilja bo i, men det finns också helt OK lägen i äldre fastigheter till vettiga priser.
     
  5. jonte26

    jonte26 Medlem

    Blev medlem:
    19 mars 2013
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    2
    skicket är bra och området känner jag till ordentligt. banken är klar nu behövs bara en advokat och hur hittar men en på mallis??
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
  8. jonte26

    jonte26 Medlem

    Blev medlem:
    19 mars 2013
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    2
    Angående advokaten är det bara att ringa vilken man vill av alla som fins??
     
  9. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    I princip,
    Ring och kolla om de talar engelska (om du inte själv talar spanska), Fråga om de hjälper till med ett lägenhetsköp. Om ja beskriv kort ditt objekt och prisläge (så de kan bedöma omfattningen av ärendet). Fråga om de har ett fast pris eller en uppskattning. (Brukar kosta från 1500 Euro och uppåt).
     
  10. jonte26

    jonte26 Medlem

    Blev medlem:
    19 mars 2013
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    2
    tackar fick tag i en advokat som ska ringa mig i morgon ska säga vad det gäller och hur mycket den kostar, så får vi se vad han vill ha för arbetet. Men när betalar man advokaten ?? efter att allt är klart så man inte betalar och han jobbar och så hoppar säljaren av då har man ju förlorat en del pengar ? En annan fråga är hur ofta blir man lurad har en vän vars mor och far skulle köpa ett hus vet inte hela händelsen förutom att dom aldrig fick något hus men blev av med landställe och hus i Sverige för att kunna betala huset i spanien dom aldrig fick.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Betala ingenting innan allt är klart. Du ska ha underskrift på escrituran hos NP då du betalar slutsumman av köpet. Därefter betalar du advokaten och andra som har varit inblandade. Så gick det till när jag köpte. Jag fick inte fakturan innan allt var klart. Naturligtvis visste jag hur mycket det skulle kosta.
     
  13. jonte26

    jonte26 Medlem

    Blev medlem:
    19 mars 2013
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    2
    fattar ingenting fick idag ett samtal från någon på http://www.garrigues.com/en/RedDeOfi...emallorca.aspx som sa att dom inte hjälper till med advokater till köp av hus på Mallorca ska det vara så svårt någon här som har någon vettig advokat på Mallorca??
     
  14. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
  15. jonte26

    jonte26 Medlem

    Blev medlem:
    19 mars 2013
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    2
    tackar så mycket gör ett försök under dagen :)
     
  16. jonte26

    jonte26 Medlem

    Blev medlem:
    19 mars 2013
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    2
    hej igen nu har jag pratat med advokaten hon sa att den totala kostnaden för advokat 2000 euro och för allt annat 4000euro så totalt 6000euro kan det stämma elelr är det högt?? sen sa hon att man betalar advokaten 1000euro först så dom kan påbörja jobbet. ska man göra det eller vad bör man göra? tänk om säljaren hoppar av hur gör man då då har man ju förlorat 1000euro.
     
  17. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Hoppar säljaren av så får du skadestånd. Advokaten kollar så att allt är okej. 1000 E för att inte köpa en fastighet utan tillstånd är väl använda pengar!
     
  18. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    "Allt annat" är skatter och notarieavgifter etc. skatten är 7-8% så det låter rimligt. Kör så det ryker :)
     
  19. jonte26

    jonte26 Medlem

    Blev medlem:
    19 mars 2013
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    2
    då är jag med då tackar jag så mycket men kommer nog mer frågon innnan man åker ner :)
     
  20. jonte26

    jonte26 Medlem

    Blev medlem:
    19 mars 2013
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    2
    nu börjar det närma sig :) skulle jag kunna få hjälp med vad man ska göra så man vet vad som händer skulle någon kunna skriva ner i tur och ordning vad man bör göra tex nio nummer skaffa en bank man betalar hyran ifrån vilka ställen man ska besöka med advokaten mm hoppas ni förstår vad jag menar även vad det heter där man skriver under alla papper som ägare. rättare sagt allt allt i tur och ordnig :) och hur länge bör man vara på Mallorca för att ordna allt och kan man fixa saker även på lördagar och söndagar då jag tänkt åka ner en fredag kväll och hem redan en tisdag kväll. tack på förhand //johan
     
  21. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Ge advokaten en fullmakt att fixa NIE. Alternativt om hon inte gör det be henne fixa en Gestoria. Det går inte på en dag och det behövs inte för att skriva privatkontraktet. Däremot behövs det för att kunna få lagfart mm.

    Ge advokaten ditt pass för att få kopia stämplad av Notarie eller fråga advokaten vilken Notarie han använder så kan du göra det.
    Det viktiga när du är nere är att du ser till att advokaten kollar eller fixar köpekontrakt samt att du ordnat pengar till handpenning. Om du inte har bankkonto får du förbereda banken hemma så de kan göra en expressöverföring när du öppnat konto så får du fixa en check till handpenningen.

    Bank är så många som har synpunkter på men Jag använder Santander. Stabil och har engelskspråkig personal på flera kontor. Jag använder det i San Augustin alternativt stora kontoret inne i stan. Du behöver bara pass för att öppna konto.

    Glöm Lördag Söndag för officiella ärenden.

    Advokaten skall ta hand om allt annat i själva köpeprocessen med fastighetsregister, etc etc. Och kunna svara dig på vad du behöver veta.
     
  22. jonte26

    jonte26 Medlem

    Blev medlem:
    19 mars 2013
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    2
    hej igen åker nog ner i slutet av april hur är det i spanien under valborg är det öppet då hoss bank mm. och pengarna ska jag ha dom på banken här i Sverige och sen överföra dom till spanien när jag är där och har öppnat ett konto eller kan man växla allt här i Sverige till euro och få en check för det har ju stor betydelse vilken bank man växlar i här i Sverige har jag sett nästan 20000mer kan man få om man tex växlar i seb istället för tex handelsbanken. som jag tar med mig ner och när kontot är öppet så ger jag dem checken eller kanske jag bara behöver en check på bara handpenningen och en sista fråga nie-nummer är det så att man kan få stå där i timmar för det eller går det snabbt tack för alla svar :)
     
  23. jonte26

    jonte26 Medlem

    Blev medlem:
    19 mars 2013
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej igen

    nu är det snart klart biljetten är ordnad och advokaten ska bara tala med säljaren men hon ska sända en faktura på en delbetalning för hennes arbet på 1200 euro men jag frågade henne vad som händer om säljaren hoppar av eller om jag hoppar av vad som händer med pengarna då sa hon att pengarna är förlorade kan det stämma jag kan ju inte förlora några pengar om säljaren hoppar av ??
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...