vad kan man hitta på

Diskussion i 'Starta och driva företag i Spanien' startad av steffe.s, 20 april 2014.

  1. steffe.s

    steffe.s Ny medlem

    Blev medlem:
    19 april 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej alla!

    Jag och min familj är inne på att flytta ner permanent till Spanien och söder om Torreveija. Behöver komma på någon typ av verksamhet att dra igång för att sysselsätta oss med samt få en inkomst. Vi är bara i 30 årsåldern och inte redo att sluta jobba utan tvärtom.

    Tänker att restaurangbranschen är ett relativt säkert kort om man vet vad man sysslar med eller ett utbildningscenter. Verkar ju vara en del pappersarbete och förmodligen lite fight med de svenska myndigheterna innan man får ordning på allt. I Sverige är både jag och min fru egna företagare så det blir ju inte nytt i sig men det som känns lite nervöst är att man inte har något kontaktnät och inte kan speciellt bra spanska, samt att barnen får börja i skola i Spanien.

    Tar tacksamt i mot info,tips och era berättelser om hur ni gjort tappra utvandrare! spainsmile
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. DonBard

    DonBard Aktiv medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    46
    Välkomna och lycka till!
    Att dra igång något går naturligtvis men är inte det lättaste precis.
    Sverige är ett himmelrike att starta och driva företag i jämfört med
    Spaniens mutbyråkrati.
    I AHN:s Next Generation-grupp t.ex. finns svenska aktiva företagare.
    Bara i Malagaområdet har vi väl bortåt 200 svenska firmor.

    VARNING!
    Och då tar jag inte med krogar. Restaurangbranschen är garanterat
    det mest döfödda man kan kasta sig in i. Om man inte är extremt
    välutbildad Köksmästare och tillika branschkunnig ekonom
    och administratör. Samt behärskar Spanska till 100 %.
    Och har riktigt riktigt gott om pengar. Annars: glöm hela saken!

    Det fina är ju att man kan driva en del verksamhet var som helst ifrån
    i världen Jag bedriver både undervisning och konsultverksamhet ”on line”
    och pendlar glatt mellan de bästa av två världar.
    Bienvenido y buena suerte ...
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Steffe!
    Välkommen till forumet spainsmile

    Som DonBard säger så är café/restaurangbranschen nog det sämsta
    Man kan ge sig på här i Torrevieja-trakten. 1000-tals finns det.
    Dom byter ägare tre ggr per år en del...Senast i dag såg jag på paseon -
    som borde gå bra - en som bytt ägare tre ggr på ett år :(
    Iofs kan det vara andra anledningar som man inte vet men bra läge
    är ju A och O.
    Spanjorer har inte råd att gå på bar eller restaurang...
    Kan man nischa sig och ha toppläge men då kostar det miljoner att
    överta.
    Annat kan ni kolla på, vi vet ju inte vad ni kan och är utbildade för :)
    Kan ju komma tips om vi här på forumet vet.

    Chao P :sol:
     
  5. Åsa66

    Åsa66 Medlem

    Blev medlem:
    14 februari 2014
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Behövs det inte ett bageri där man kan köpa nybakat rågbröd till frukost i Mimosas/Chismosas-området? Kanske i La Florida! (Rent själviskt förslag, såklart!) gapskrattt
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. steffe.s

    steffe.s Ny medlem

    Blev medlem:
    19 april 2014
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej

    Tack för svar och välkomnandet. visst tänker också att det finns massa barer och restauranger men inte många med hög klass i Torrevieja. Vill i så fall erbjuda något speciellt. Är inte sugen på allt för mycket byråkrati vilket det verkar vara och har tidigare varit i den branschen så jag vet att det är tufft på många andra sätt med.En webb-shop med ett bra koncept skulle ju självklart vara överlägset det har jag också tänkt på och har ev en öppning där men måste ha fler alternativ om det inte fungerar.

    Annat jag tänkt på är kampsportcenter,språkskola,rehab-center eller något där man kan hjälpa människor till en bättre tillvaro och samtidigt försörja sig. Köpa en båt och ha fisketurer vore ju kul men finns det någon fisk kvar i medelhavet? Idéer finns det gott om men sen om de fungerar är ju en annan femma….
     
  8. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Ska ni satsa på språkskola är det viktigt att ni har bra utbildade lärare i de språk ni har tänkt er. Det finns en del "frilansare" på området, Jag menar folk som undervisar "one-to-one", men jag vet inte hur fett de kan ha det.

    Man kan ju börja med att jämföra priserna på språkkurser/-skolor som annonserar på nätet och gå ifrån det.
     

Dela sidan

Laddar...