Vad bra vi har det

Diskussion i 'Bodegan' startad av Backis, 14 november 2012.

  1. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Mötte fem äldre damer i vårt gathörn, de hade handskrivna plakat och visselpipor. De var alla pensionärer och deltog inte direkt i strejken men ville visa sitt missnöje.

    Två av dem hade barnens familjer boende hos sig, alla levde på deras respektive pension. En hade gått i borgen för sonens bostadslån, hon väntade på att bli vräkt eftersom den arbetslöse sonen låg efter med betalningarna. 500 familjer vräks varje dag men man diskuterar ett stopp på två år. Men om två år...?

    I hissen hade jag sällskap ned två skolungdomar. "Vi utbildar oss för att bli arbetslösa", sa dom. "Ni utlänningar kan vara glada, ni som ser en framtid".

    Man behöver inte gå runt och ha dåligt samvete för att man har en stadig inkomst och inte sitter på bostäder med övervärderade lån som man inte klarar. Men det är svårt att inte känna sympati med de spanjorer som har det tungt.

    I stadsdelen har några startat ett program där man ger mat till behövande när man handlar. Man betalar för ett extra paket ris, t ex, i kassan. Om det finns något liknande där du bor, anslut dig till det. Vårt värdfolk på gräsrotsnivå behöver hjälp just nu!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Backis!

    Ja vi som är gäster i landet vet inte riktigt hur illa det är om man
    inte är bra på spanska och förstår vad som sägs på TV.
    I mitt hushåll vill spanskmannen inte ens titta på eländet i TV.

    Jag hade just detta med att handla och ge åt hjälporg på
    bloggen 10 nov. Var till Carrefour och där stod det 4 stora varuvagnar
    som var fyllda med det som många handlade och gav till hjälpen.
    Man fick en plastkasse att handla i. Tog foto på det så ni kan läsa om det.
    För varje kilo som gavs bort gav Carre samma mängd.

    Bra idé var det tycker jag. Nåt kan vi ju göra som är så privi i detta land.
    http://www.spanienblogg.se/preciosa/2012/11/10/lordag-10-novsol-21-gr-☼☼☼☼/#comments

    Många gick bara förbi, fattade nog inte vad det var.

    Ciao P ;;;)
     

Dela sidan

Laddar...