Vår erfarenhet av skandinaviska skolan/dagiset i Torrevieja.

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Christian, 25 januari 2010.

  1. Christian

    Christian Ny medlem

    Blev medlem:
    4 juli 2009
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    I oktober 2009 flyttade min fru och jag med våra två barn till Torrevieja Spanien. Vi hade planerat att vår äldsta son skulle få börja dagis efter att vi gjort oss lite mer hemmastadda i Spanien. Vi visste innan vi flyttade ner att det fanns en skandinavisk skola med dagis i närheten av Torrevieja.
    Jag ringde till skolan och fick prata med rektorn. Jag frågade om det fanns plats på dagiset och om det fanns möjlighet för vår son på 2,5 år att börja där. Rektorn informerade om att dagiset tog in barn mellan 3-5 år men att det kunde finnas möjlighet för vår son att börja där ändå eftersom det fanns platser lediga. Rektorn bad oss att komma och titta på dagiset och diskutera saken närmare.

    Vi åkte dit och hälsade på. Vi fick prata med rektorn och dagisfröken. Rektorn berättade att de hade diskuterat saken och att Vår son kunde få börja där på halvtid.

    De första dagarna skulle vår son skolas in på dagis tillsammans med min fru. Dag ett var min fru med på dagiset hela dagen och dag två skulle hon lämna honom där och komma tillbaka efter ett tag. När min fru återvände berättade dagisfröken att vår son behövt en ny blöja men inte låtit dagisfröken byta på honom utan vilt protesterat. Min fru ringde mig och talade om vad som hänt och bad mig komma till skolan för rektorn och dagisfröken ville tala med mig.

    När jag kom dit fick jag tala med dagisfröken som berättade vad som hade hänt, att vår son protesterat vilt vid blöjbytet. Eftersom hon inte kunnat byta på honom så kunde han inte få gå kvar på dagis. Sen bad hon oss att tala med rektorn vilket vi gjorde, han informerade oss om samma sak att vår son inte kunde fortsätta på dagis eftersom han inte låtit dagisfröken byta hans blöja. Han bad även om att få vårat kontonummer så att de skulle kunna betala tillbaka en anmälningsavgift som vi tidigare betalt. Vi hade inte vårt nya spanska kontonummer med oss men rektorn tyckte vi kunde sända det på e-mail.

    Vi åkte hem och tyckte det var tråkigt att vår son inte kunde gå där men vi satte igång att leta efter ett annat dagis. Vi hittade ett annat dagis i privat regi där vår son fick börja omedelbart.
    Det gick ett bra tag efter att vår son fick sluta på det skandinaviska dagiset innan jag kom ihåg att sända in vårt bankkontonummer men jag sände det i ett e-mail eftersom rektorn hade bett om det.

    Dagen efter fick jag ett mycket märkligt e-mail från rektorn (bifogas längst ner). I början av mailet är en lång förklaring om varför man har anmälningsavgifter, där står att vi undanhållit viktig information såsom att "bara hans mor kan byta blöjor på honom". En fråga lyder: "Hur tänkte ni att hans dagar på dagis skulle gestalta sig när han i kanske timtal skulle vara tvungen att gå omkring med bajs i blöjorna?". I slutet på mailen framgår att rektor inte ämnar betala tillbaka nån anmälnings avgift.

    Både min fru och jag blev helt förbluffade över reaktionen i rektorns mail. Vi hade sänt vårt kontonummer på rektorns egen begäran och till svar fick vi en lång utredning om det ena och det andra. Vi trodde först att han blandat ihop oss med nån annan. När dagisfröken berättat för min fru om att vår son protesterat mot att få sin blöja bytt hade min fru sagt att det hänt att han även protesterat mot mig när det varit dags för ny blöja. Aldrig tänkte väl vi att det var att "undanhålla viktig information". Det hade vi trott (och tror fortfarande) är normalt med små barn. Aldrig har dom haft några problem med hans blöjbyten på hans nya dagis. Vi diskuterade saken och vi kom fram till att vi måste ringa rektorn och diskutera innehållet i mailen.

    Några dagar senare ringer jag upp rektorn som genast intar en mycket fientlig inställning och gör sig väldigt svår att diskutera med. Jag försöker gång på gång fråga honom varför han bett om vårt kontonummer för att få betala tillbaka anmälningsavgiften när han har en helt motsatt inställning i sin mail. Rektorn undviker hela tiden min fråga och bara talar om annat än det jag frågar om, tex "jag kan inte få tillbaka avgiften eftersom jag har skrivit på ett papper" etc. Mot slutet av samtalet när jag är på väg att ge upp om att få något som helst vettigt ur diskussionen försöker jag fråga honom en sista gång, varför han ville ha vårt kontonummer för att få betala tillbaka anmälningsavgiften, svarar han: "Det har jag aldrig gjort!". Jag frågar om han verkligen menar att både min fru och jag hört fel och på det svarar han : "ja".
    Jag ger upp och får helt enkelt tacka för samtalet och säger Adjö.

    Vi hade aldrig tänkt tanken att begära tillbaka några pengar, men att vi enligt rektorns egna instruktioner sänt in bankuppgifter och sedan får ett sådant svar tycker vi är helt oacceptabelt.

    Jag hoppas att de ändrar på sina rutiner vid den skandinaviska skolan beträffande antagningar av dagisbarn. Det är mycket oproffesionellt att först anta barn till ett dagis för att sedan upptäcka att man saknar erforderlig kompetens, det gynnar varken skolan, fräldrar och definitivt allra minst barnen.

    Jag hoppas även att ingen annan behöver uppleva sånt beteende från rektorn som vi fick, efter det här är vi helt säkra på att vi aldrig kommer att vilja ha något att göra med skandinaviska skolan i Torrevieja igen!


    Här följer rektorns mail med min egen mail längst ner där jag på rektorns begäran meddelar kontonummer:

    SV: Återbetalning av **** **** anmälningsavgift för dagis‏
    Från: [emai]rektor//skandinaviskaskolan.com[/emai] (rektor//skandinaviskaskolan.com)
    Skickat: den 3 januari 2010 15:06:29


    Hej Christian!



    God fortsättning på det nya året!



    Först några allmänna ord om anmälningsavgifter.



    Varför har man anmälningsavgifter? Svaret är givet – för att i så stor utsträckning få så många seriösa sökanden som möjligt. Har man inte anmälningsavgifter skulle alla söka (från de verkligt intresserade över de som är halvintresserade till de som bara är ljumt intresserade). För kostar det inget att få en plats reserverad så skulle ju alla reservera en plats i fall man framöver skulle behöva en.

    Det är mycket svårt att planera en skol- och dagisverksamhet med några månaders framförhållning om man inte har anmälningsavgifter. Alltså använder vi oss av anmälningsavgifter, och det vore fullständigt poänglöst att använda sig av anmälningsavgifter om anmälningsavgiften skulle gå att få tillbaka i fall något förhinder uppstår som gör att man inte kan utnyttja den reserverade platsen.



    Vidare, på den ansökningsblankett ni har undertecknat står (citat):



    För att få en plats reserverad måste man betala en anmälningsavgift på 75 €. Den avgiften har man sedan tillgodo när den första månadsbetalningen ska göras. Anmälningsavgiften betalas ej tillbaka om man är tvungen att avsäga sin plats innan barnet börjat på förskolan.



    Anmälningsavgiften kan alltså ”fås tillbaka” endast som ett slags tillgodohavande när barnet har gått en månad på vår skola och den första månadsavgiften ska betalas.

    Vi är mycket tydliga i både vår muntliga och skriftliga information när det gäller anmälningsavgiften. Jag citerar igen (från vår hemsida):
    OBS! Inga anmälningsavgifter betalas tillbaka om man är tvungen att avsäga sin plats innan man börjat på skolan eller dagiset/barnehagen.

    Så till frågan om anmälningsavgiften för ****.
    Du skriver att du vill ha tillbaka anmälningsavgiften på grund av att **** inte kunde gå på vårt dagis. Men vad är då orsaken till att han inte kunde gå på vårt dagis? Har skolan/dagiset inte följföljt sina löften? Nej, det är inte där ”skon klämmer”, det vet både du och jag. Orsaken till att **** inte kan gå på dagis än så länge är att hans föräldrar, under muntliga samtal med skolans rektor, har undanhållit viktig information om ****– **** låter ingen annan byta blöjor på honom förutom hans mor. (Enligt modern får inte ens hans far göra det.)
    Jag var tveksam när ni under vår första kontakt meddelade att **** ännu inte fyllt 3 år och att han fortfarande använde blöjor, men gick med på att han kunde få börja då vi hade flera platser lediga (= personalen var inte så hårt belastad och skulle nog kunna klara av ett ”blöjbarn”). När ni fick ta del av min inledande tveksamhet, hur kunde ni då undanhålla den så viktiga informationen om att bara hans mor kan byta blöjor på honom? Hur tänkte ni att hans dagar på dagis skulle gestalta sig när han i kanske timtal skulle vara tvungen att gå omkring med bajs i blöjorna? Hur tänkte ni er att de andra barnen skulle reagera (och deras föräldrar)?
    Summa summarum. Skolan/dagiset har inte brustit på något sätt i sina åtaganden i detta fall. I fall vi gör misstag har vi inga problem med att erkänna våra misstag, då ingen kan vara perfekt. Men i detta fall ser vi det inte alls som om att vi har gjort något fel. Det fel som har begåtts består i att ni har undanhållit viktig information om ****. Därför har jag inget mer att tillägga i detta ärende än det som jag sa vid vårt senaste möte: Om ni vill kan **** få böja på vårt dagis när han är blöjfri, eller då han åtminstone låter personalen byta hans blöjor – under förutsättning att det vid den tidpunkten finns lediga plaster på vårt dagis. Och börjar han på vårt dagis kan ni få anmälningsavgiften ”tillbaka” i form av en reduktion på den första månadsavgiften. Någon annan form av ”återbetalning” av anmälningsavgiften kan vi inte tänka oss i detta fall, och det har heller aldrig någon annan dagisförälder blivit erbjuden.
    Mvh
    ******** *********, rektor







    Skickat: den 2 januari 2010 17:47
    Till: rektor//skandinaviskaskolan.com
    Ämne: Återbetalning av **** **** anmälningsavgift för dagis

    Hej,

    Bättre sent än aldrig, så skickar jag vårt kontonr för återbetalningen av anmälningsavgiften eftersom Albert inte kunde gå på dagis.

    IBAN: ************** BIC: ********

    Mvh
    Christian
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. fröken

    fröken Ny medlem

    Blev medlem:
    8 februari 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    skolan...

    Hej Christian!
    Jag skrev ett privat meddelande till dig angående mina erfarenheter om skolan. Vore intressant om någon annan här på Spanienforum skulle vilja ge sin åsikt, det är ju trots allt några skandinaviska elever som går där. Själv har jag mycket dåliga erfarenheter, men kan inte skriva dem öppet av integritetsskäl.
    I vilket fall var det trist att höra om er dåliga upplevelse. Hoppas i alla fall att ni hittat rätt för era barn och trivs!
     
  4. Madde

    Madde Ny medlem

    Blev medlem:
    22 oktober 2009
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Detta är ju helt häpnadsveckande och förskräckligt!!! Fröken, kan du inte ge oss mer information tack. Har vänner som inom kort har för avsikt att sätta sina småttingar där.

    (detta är ju en av storheterna med diskussionsforum att kunna hjälpa andra samt avråda/upplysa om sådana här saker och ting. Men man utelämnar inte namn såklart :))
     
  5. filippa33

    filippa33 Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2008
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0
    Tråkigt att höra! :(
    Är det någon som vet om Svenska skolan i Marbella alternativt i Fuengirola är bra?
     

Dela sidan

Laddar...