Vågar man ta steget?

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av towei, 29 april 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. towei

    towei Ny medlem

    Blev medlem:
    29 april 2008
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    igår släppte mitt företag bomben - all verksamhet flyttas till Spanien, och sydkusten. Närmare bestämt Fuengirola. Jag är en av de personer som på fullaste allvar funderar på att hänga med - men jag har ju aldrig ens besökt Spanien, kan inte språket eller kulturen.

    Jag antar att det finns ett flertal sådana här trådar - men vad är viktigt att tänka på innan man tar steget? Ska man sälja allt man har och äger, betala av sina lån och ta med sig frun ner för att starta ett äventyr?

    - Hur ser löneläget ut?
    - Hur fungerar skattesystemet?
    - Hur ser socialförsäkringssystemet ut?
    - Finns det gott om företag i regionen som är intresserade av svensk personal (tänker på frun)?
    - Hur ser boendesituationen ut?
    - Hur är boendestandarden?
    - Hur är levnadsstandarden?

    Ja, som ni förstår sitter jag uppe nu, klockan 06:00 för att jag inte kan sova, tankarna bara far i huvudet. Så snälla hjälp mig!!! Alla tips och råd välkomnas!

    //Tommy
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det låter som du vunnit högsta vinsten i ett lotteri. Grattis!
     
  4. betty

    betty Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    1
    ja gud va kul för dig, det är bara att köra!!!! Grattis. Spanien är ett underbart land att leva i, erbjuder dig en högre livskvalitet!
     
  5. monica7

    monica7 Ny medlem

    Blev medlem:
    28 januari 2008
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag instämmer helt med föregående talare! får man en sådan chans är det inget annat än att hänga med! det finns så många som vill flytta utomlands men oftast så brister det väl just vid att man intekan hitta nåt sätt att försörja sig så har man det klart så ärdet ju bara det "lätta " kvar... Skatteregler och dylikt har jag för mig attdet skrivits ganska mkt om här på forumet redan så kolla det , boendet är varierande standard på i Spanien men det finns mkt bra att hitta tycker jag. Gäller bara att se till att det inte är en alltför gammal lgh så standarden är lite högre och just livskvaliten och boendemiljön är ju väldigt annorlund atill det bättre, om du frågar mig. Att kunna sitta ute och äta frukost och midadg och kunan gå i t.-shirt större delen av året är inget att klaga över. Sverige finns ju alltid kvar och det är billigt och enkelt att ta sig hem en helg om man får hemlängtan . Det finns ju rätt många svenska företag därnere så att hitta jobb tror jag inte är omöjligt beroende på vilket område man är utbildad och vill jobab inom. en vanlig lösning om man vill flytta iväg men är osäker på hur det kan komam att gå är ju i så fall att man hyr ut huset ett år och sen utvärderar efter att året gått för att se vad man tycker man hinner komma underfund med mycket på ett år och omman inte trivs så har man en "reträtt" .

    Titta i tidningen "en sueco" som finns på nätet där finns både lgh till uthyrning och svenska företag som annonserar , kanske kan du hitta nåt! stort lycka till och passa på att prova Spanien tycker jag!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Ta steget

    Gratis!
    Det är det man inte chansar på man ångrar mest, skulle det bli fel så är du en erfarenhet rikare och Sverige finns kvar. Ett tips tänk inte ”svenskt” då ni tittar och jämför olika saker mellan länderna. Utan vad uppskattar vi mest och vad skulle vi sakna. Huset/Lägenheten behöver inte vara så stora som i Sverige, ni bara sover i detta, terrass eller balkong är trevligt om ni vill bjuda hem någon, ni vistas så mycket ni kan utomhus, vädret hindrar oss sällan som i Sverige. Hyr i första hand, vänta med köp mycket länge….
    Garderoben blir sommaraktig med någon extra tröja och jacka. I Sverige har ni fyra kollektioner som skall inhandlas vår, höst, vinter förutom sommaren, detta sparar ni pengar på. Många matpriser börjar närma sig svenska, men förgyller man måltiderna med vin eller gott öl, då ligger vi en bra bit efter. Det gäller bara att ta vara på de möjligheter man får istället och inte det man saknar!
     
  8. towei

    towei Ny medlem

    Blev medlem:
    29 april 2008
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej och tack för de fina inläggen!!! Det här verkar vara ett bra forum att skriva av sig på, med en hel del infallsvilnklar på olika saker. Bor någon av er i just Fuengirola, och kan ge tips på bra/mindre bra bostadsområden? Vet ni vilka olika svenska företag som finns i regionen kring Fuengirola / Malaga? Min fru jobbar inom Kundtjänst/kundservice framförallt via telefon och mail... Kanske till och med någon här som känner till ett företag som söker folk?

    Sedan är ju alltid pengar en intressant fråga. Vi är i 30-års-åldern. Utan barn, med en nyköpt lägenhet i Sverige. Lägenheten gav vi (i ärlighetens namn) aningen för mkt pengar för, och har stora lån på denna. Även CSN betalar vi löpande till. Hur klarar man svenska räkningar på en spansk lön? Jag sitter på en relativt viktig position inom företaget, och ser väl en viss löneökning i framtiden, men inte tillräckligt för att försörja mig och fru samt betala svenska lån.

    Har forumets orakel något att säga om ovanstående?

    Tack igen, jättetrevligt att skaffa kontakter!!!

    //Tommy
     
  9. Målaren

    Målaren Ny medlem

    Blev medlem:
    25 mars 2008
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Måste bra hoppa in i den här tråden och säga GRATTIS!!

    Klart du ska ge det ett försök!

    Kan inte svara så mycket på dina frågor men just ang. boendet så tycker jag du ska hyra ut det i första hand.

    Även jag vill ju gärna ner till Spanien och även jag sitter på en nyinköpt bostad som jag i dagsläget i bästa fall kan gå +/- 0 på och i sämsta fall inte få igen riktigt allt jag gett så har tänkt mycket kring just det och kommit fram till att uthyrning är nog det bästa.
    Dels riskerar du ju inte att förlora några pengar på en uthyrning,du kanske har tur att efter 1 år så säljer du och då kan du kanske göra lite vinst eller ivarjefall få tillbaka satsade pengar.
    Sen kan det ju OM det nu inte skulle funka så bra för dig och din fru i Spanien vara rätt skönt att kunna flytta hem till "sitt eget" .

    Men som sagt klart du ska satsa!

    Mvh
    Målaren!

    ps.får man fråga inom vilken bransch du jobbar ;);)
     
  10. towei

    towei Ny medlem

    Blev medlem:
    29 april 2008
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0
    Tja, det lutar åt att hyra ut lägenheten om vi tackar ja till erbjudandet. Jag bedriver just nu en ganska omfattande insäljningskampanj hemma - det är inte lätt att övertala sin fru att lämna tryggheten med en fast statlig anställning och byta den mot hela "mañanatänket"... Samtidigt är hon nog lite sugen på ett äventyr.

    Målaren - jag jobbar inom kundservice!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Pelle

    Pelle Ny medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2008
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0
    Ta chansen, det finns alldeles för många människor (speciellt i sverige) som sitter fast i ett tråkigt ekorrhjul, och inte "vågar" ta steget till det ibland okända. Men som i ditt fall, så ju du iallafall ett fast jobb på det nya stället, så vad har du att förlora? Inget!

    Berätta gärna hur det går ifortsättningen! :)
     
    Last edited: 1 maj 2008
  13. towei

    towei Ny medlem

    Blev medlem:
    29 april 2008
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0
    Det lutar åt att vi kommer att chansa och anta utmaningen, men det finns så många frågor... Jag har precis upptäckt att man verakr betala olika mycket i skatt beroende på sin inkomst, men jag hittar inga aktuella skattesatser - annat än att skatten kan variera mellan 0-45%. Kan någon här hjälpa mig med detta, så jag kan bocka av en frågeställning på min lista?

    //Tommy
     
  14. SolenLyser

    SolenLyser Guest

  15. Zoom

    Zoom Ny medlem

    Blev medlem:
    27 april 2008
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0
    Länken verkar inte funka..
     
  16. towei

    towei Ny medlem

    Blev medlem:
    29 april 2008
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0
    Okej, ny börjar det närma sig löneförhandlingar. Jag skulle behöva en skattetabell som visar hur många procent man betalar i skatt i Spanien beroende på hur mycket man tjänar. Vad jag förstår ska det finnas en sådan tabell... Så snälla - hjälp mig att hitta denna, så jag kan räkna ut hur mycket jag ska begära i lön!!!

    Tack på förhand!
     
  17. towei

    towei Ny medlem

    Blev medlem:
    29 april 2008
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0
    kom på ytterligare en sak - socialförsäkring i Spanien, tecknar man dessa privat? Vad kostar i sådana fall en försäkring som täcker sjukvård och olycksfall? Hur är det med hemförsäkringar?
     
  18. GunillaEvertsson

    GunillaEvertsson Ny medlem

    Blev medlem:
    18 april 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0
    Blocket utomlands Spanien

    Hej, den största "Blocket-sidan" i Spanien är Segundamano.es , där kan du hitta lägenheter i Fuengirola för långtidsuthyrning. Spanjorerna själva tittar där.
     
  19. Manolo

    Manolo Är här för att hjälpa dig

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    50
  20. SolenLyser

    SolenLyser Guest

  21. towei

    towei Ny medlem

    Blev medlem:
    29 april 2008
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0
  22. towei

    towei Ny medlem

    Blev medlem:
    29 april 2008
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0
    nu närmar det sig... Vi var nere i Fuengirola och såg oss omkring i helgen. Åkte ner på fredag, och tillbaka på söndag. Det var många intryck att smälta. Framförallt att det faktiskt kan vara småkyligt och regnigt även i Spanien... I fredags hade vi "bara" 16 grader och duggregn, vilket gjorde att stämningen inte direkt var på topp. Men lördagen var fantastisk, och vi fick en kontakt med en mäklare som företaget anlitat för förmedling av lokalen vi ska sitta i. Han visade oss olika boendeområden och vi fastnade direkt för Torreblanca. Så lummigt och mysigt som det var där - så lummigt och mysigt vill vi bo.

    Så om någon känner till en ledig lägenhet/villa som man önskar hyra ut på lång sikt (minst ett år) så vore jag väldigt tacksam om du kunde höra av dig till oss, så vi kan ta den i beaktning. Annars skulle jag varmt motta tips på bostadsförmedlare i Fuengirola/Torreblanca. Jag har kikat lite på Sunny Rentals, och de verkar seriösa - men fler tips mottages som sagt.

    Oj, vad har vi givit oss in på egentligen??? Detta blir bara större och större... Men till slut blir det nog fantastiskt bra!!

    //Tommy
     
  23. Maria99

    Maria99 Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0
    Ah va kul, synd med vädret dock Tommy! Men som tröst, hela spanien har haft väldigt konstigt väder de senaste 2-3 månaderna... Ska bli jättespännande och följa dig och familjen, är som alla andra väldigt avis. Hoppas du hittar ett bra boende, men det ska väl inte vara så svårt, finns ett stort utbud, och många vill hyra ut till svenskar (pga vårt goda rykte) samt på lång sikt brukar ju vara populärt.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...