Växter som trivs i värmen

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Bodros, 6 april 2015.

  1. Bodros

    Bodros Ny medlem

    Blev medlem:
    23 mars 2014
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    Hejsan!
    Jag ska ner till min bungalow i mitten på maj och tänkte då inhandla lite blommor/gröna växter/örter på marknaden La Mata/Torreveija. Är det någon som har tips på tåliga växter som man kan plantera i kruka och även direkt i rabatten? Lite svårt att få växterna att överleva när man inte alltid är där. Hur gör ni för att få dem att överleva?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Pelargoner brukar vara tålmodiga, bougaineviella kan planteras i en rabatt och har inte såstora krav.
    Ett penningträd i kruka eller i en rabatt är också ett bra alternativ. Och är man inte på plats och kan vattna får man kanske fylla på växterna efter hand-
    Lycka till!
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Last edited: 7 april 2015
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    OT:Jag har lyckats ta död på penningträdet. Flera gånger. Är det ett tecken på att jag inga pengar har?

    Palmer går väl bra de också. Och olivträd.
     
    pozuela gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Murgröna. Klarar den spanska solen direkt utan mycket vatten.
    Passionblomma klarar ocksà den spanska solen.
     
  8. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    I kruka är det nog i stort sett bara suckulenter som klarar sig utan att någon vattnar dem. Alla andra växter kräver nog mer eller mindre vattning då den lilla jorden i krukan torkar från alla håll, inte bara från ytan så som det är i en markbädd. Ju större jordmängd desto bättre.

    Jag har också lyckats ta död på ett penningträd med det var av motsatt orsak: för mycket vatten.
     
  9. Bodros

    Bodros Ny medlem

    Blev medlem:
    23 mars 2014
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack alla för era fina svar! Det var i stort sett ungefär samma svar från er alla så då ska jag spetsa in mig på dessa växter!! Passionsblomman och Bougainville är jättefina, fick googla dem !
     
    Last edited: 8 april 2015
  10. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Fast jag hade inte satt dem i kruka...

    Nerium oleander är ju också en riktig Medelhavsväxt och tål torka rätt bra med sina läderartade blad.

    Generellt sett, ju tjockare blad och ju mindre de är, desto bättre tål de solen. Det är via växtens blad som de avdunstar och gör av med den mesta vätskan. Luddiga blad är också intressant ur den synvinkeln, tänk på t ex lavendeln som är torktålig.
     
    pozuela gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Penningträd eller paradisträd som dom också kallas
    satt i jorden på en liten tomt och ingen hade bott där mellan 1-3 år...
    Det enda som man såg att det fattades vatten eftersom bladen blivit lite skrynkliga...
    Bara det regn som sällan kommer här på CB hade hållit liv
    i trädet :) Vattnade rejält och den var som ny igen...
    Mina står ju i stora frigolitkrukor och jag har vattnat en gång i månaden
    fast dom hade säkert klarat sig mycket längre...2-3 månader.
    När blommorna blir torra/bruna klipper jag bort dom...tror det är bra.

    Peztis: jo Nerium Oleander som ofta finns i mittsträngen mellan gator eller
    som häckar är tacksamma och lättskötta. Giftiga men man äter ju inte dom :)
    Doften av blommorna är oslagbar.
    Hade en i kruka men efter ett tag fick den nån ohyra tyvärr.

    Vhao P :flower:
     
  13. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    OT men läste om en idiot (ursäkta men kan inte kalla det för annat) som bryggde té på nerium-bladen. Hon dog.

    Jag har hanterat mina blommor både här och i Sverige under många år men aldrig fått någon reaktion på händerna. Är dock noga med att tvätta när jag rensat eller planerat om. I kruka vill den ha vatten annars slokar bladen i hettan (min stod i Sverige på en inglasad altan sommartid och den ville då ha vatten varje dag när det var varmt), i vägkanter och trädgårdar klarar den sig så klart bättre nedgrävd i marken.

    hjärtaa Min medelhavsväxt nummer 1! hjärtaa
     
  14. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ännu värre: Under Napoleonkrigen dog 8 soldater när dom använde
    grenar av dom som grillpinnar ;)
    Står på Wikipedia och vad man kan få på händerna om man hanterar fel...
    Men som häck är dom otroligt täta och bra och klipper man ner dom lågt så blir häcken ännu tätare
    och hög snabbt...lukta är inte farligt.
    Jag använder alltid Domti´s plasthandskar om jag håller på med jord för
    säkerhets skull...och Nerium...

    Chao P :flower:
     

Dela sidan

Laddar...