växla pengar

Diskussion i 'Mallorca' startad av jonte26, 24 april 2013.

  1. jonte26

    jonte26 Medlem

    Blev medlem:
    19 mars 2013
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    2
    någon som har koll på när man ska föra över pengar till en spansk bank vilken av kurserna är det jag får när jag gör en express överföring/vanligöverföring av dessa fattar ingenting ??


    valuta Antal Betalningar Betalningar Sedlar sedlar
    Köp sälj köp sälj


    euro 1 8,5819 8,6519 8,2319 9,0019


    ska föra över köpsumman till lägenheten.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Av det du räknade upp där förstår nog ingen någonting. Kursen läser du på riksbank.se Banken lägger på några enstaka ören vid en överföring, I dag angav riksbanken 8.62 och SEB:S avistakurs var 8,65 Sen är det dagens slutkurs som gäller (eller vid större affärer kursen vid själva transaktionens genomförande) så du kan inte veta exakt. Du kan säkra kursen i förväg för överföring en viss dag.

    Sedelkursen är ofta 20-30 öre över så den skall du inte jämföra med.Den lägsta kursen du har i din uppräkning är förmodligen köpkursen dvs den kurs som banken ger om du växlar Euro-sedlar till SEK.
     
  4. jonte26

    jonte26 Medlem

    Blev medlem:
    19 mars 2013
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    2
    då e jag med tack tack
     
  5. Perra

    Perra Medlem

    Blev medlem:
    10 oktober 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag gjorde precis samma överföring nyligen. Titta inte på riksbanken, de uppdaterar för dåligt(2ggr/dag tror jag). Visserligen är det underlaget till SEBs avistakurs, men det finns andra/bättre online sidor för euron.

    Jag hade en sådan sajt upp i luren inne på SEB och frågade vilken kurs som gällde exakt då. Jag hade förkalkylerat vad en promille gjorde på min överföring osv.. Jag fick ett "förslag"(bankerna är största lurendrejarna i modern tid) när en av banktjänstemännen ringde in kursen..jag sa "det duger inte, ni slår på för mycket". Då gick det 30 sekunder sen kom de med ett lägre bud(som jag accepterade) vilket gjorde att jag "sparade" ett par sköna tusenlappar på ca 1milj SEKs överföring. Jag hade oförändrad kurs i luren, så jag tror de sänkte sin marginal.. men man vet ALDRIG med banker som sagt..

    / Perra
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Köp och säljkurserna innebär att banken säljer och köper. Om det har betydelse för dig...
     
  8. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Som sagt gör du en större överföring via "valutabordet" får du exakt kurs
    Gör du en EU betalning eller flera (upp till 50.000 Euro per överföring) får du dagens slutkurs.
    Jag ville också veta "exakt" så jag säkrade kursen med terminskontrakt och lät pengarna gå över på ett Eurokonto på terminens förfallodag. För sedan över från ditt Eurokonto inför betalningen.
    (Eventuell kursförlust på en termin är avdragsgill.)
     
    Last edited: 25 april 2013

Dela sidan

Laddar...