Värma pool

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Billy, 30 september 2013.

  1. Billy

    Billy Ny medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2013
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej alla!
    Ska om en månad gräva ner en pool på tomten "bor i Los Altos" och undrar vad det bästa "kostnadseffektivaste" metoden är att hålla 28 grader varmt under de kallaste månaderna. Åker skälv dit ner under jul och nyår.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Tror Solenlyser hade en bra och billig lösning med en vanlig circulationspump och svarta vattenledningar pà garagetaket, eller nàtt.

    Sök pà forumet sà hittar du det
     
  4. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Kunde inte hitta inlägget du hänvisar till. Dock är det inte så enkelt att man bara lägger slangar på taket och kopplar in dem till poolen. think Dels behöver man en rätt stor mängd slang för att ge tillräcklig yta, helst fördelat på slangar med mindre diameter som kopplas parallellt. Dels behövs en motorventil som styrs av en termostat vilket gör att vattnet rinner genom slangarna endast när temperaturen är högre där än i poolen. Annars kyler man ned poolen istället.
    Det finns färdiga slangmattor som ger en stor yta. Ett bubbeltäcke på poolen förhindrar värmeutstrålning från ytan. Under de kallaste månaderna behövs antagligen en väldigt stor slangyta för att få 28 grader.:frusen: Det behövs nog då en värmepump luft-vatten för att få upp temperaturen, Den kan kopplas i serie med solfångare för att hålla ner energiförbrukningen.

    Anders
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för tråden! Jag ser att den gäller en jacuzzi som ju har en liten volym. Dessutom på Teneriffa där det väl är varmare än på fastlandet under vintern. Man använde troligen en slangmatta och en enkel termostatstyrning.
    För en pool kan man använda den ordinarie cirkulationspumpen som ju oftast är tidsstyrd att arbeta under dagtid.
    Det skulle vara intressant att veta hur det fungerat vintertid för forumets poolägare.

    Anders
     
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Bättre att värma med gas än med olja. Dock, båda metoderna är tvivelaktiga eftersom de tär på en ändlig resurs. Om man har utrymme är givetvis solpaneler första valet. En kvadratmeter solpanel genererar 1 kW. Vår solpanel kostade för fjorton år sedan 250 Euro och den producerar 4 kW. Under fem timmar blir det 20 kWh. Med tanke på att vårt hushåll dagligen förbrukar 9 kWh, var det en bra investering. Beroende på hur strömmen på nätet produceras kan värmepump vara ett alternativ. Ännu har ingen bevisat att temperaturen på Jorden ökar på grund av utsläpp av växthusgaser. Klimat har blivit politik. Svårt att hitta lättförståeliga fakta om klimat. Testa denna sida:
    http://klimatsans.com/
     
    Last edited by a moderator: 13 januari 2015
  9. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Det där var väl att tänja ganska rejält på sanningen, med tanke på att 99% av världens klimatforskare - de som inte är betalda av oljebolag och energislukande industri, eller sticka-huvudet-i-sanden lobbygrupper - finner det övertygande bevisat.
    Att du och dina likar inte förstår eller vill acceptera denna bevisning eller elementär fysik är en annan sak. Den grundläggande fysiken bakom det hela är ju så elementär så en tonåring normalt kan den - till och med på den tiden när jag gick i skolan och klimat var en ickefråga var det sådant som ingick i de grundläggande kunskaperna.
     
    Last edited: 13 januari 2015
  10. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Pooh, jag tycker inte om tonen i detta forum. Fysiken bakom hur klimatet förändras är på inget sätt elementär. Jag vet inte vad Du studerade men jag läst teoretisk fysik och har en civilingenjörsexamen. Varför inte ta litet tid att läsa innan Du ger dig på mig? Fakta är jag beredd att diskutera men jag är inte road av nedvärderande påhopp.
    Tänk på vad Galileo Galilei lär ha sagt inför inkvisitionen 1633! "Eppur si muove"
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. sportgarage

    sportgarage Medlem

    Blev medlem:
    11 december 2014
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1
    Med den där energin så kan du värma många pooler!
    ;:;;)
     
  13. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111

    Jag vet inte varför du dömer Forumet kollektivt utifrån tonen i mitt individuella inlägg. Det var mitt inlägg, inte "forumets" kollektivt. Men det hör väl till tiden att döma en grupp för vad enskilda individer gör...
    Men det jag irriterar mig på med dina inlägg är att du alltid kategoriskt kastar in dina politiska ståndpunkter och påståenden som om de vore fakta, när vem som helst med den mista allmänbildning vet att så inte är fallet, och de överhuvudtaget inte har i tråden att göra från början, och du dessutom kände dig tvungen att gräva upp en antik tråd för att får fram dina åsikter.
     
    Last edited: 13 januari 2015

Dela sidan

Laddar...