Välja Bank i Spanien

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av eriksson1, 18 mars 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. eriksson1

    eriksson1 Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Halloj! Står och väljer vilken spansk bank som jag ska välja? Finns många att välja mellan, men vilken är bäst, om man vill ha en bankomatkort, en bra internettjänst där man kan göra överföringar och betalningar, samt lägst avgifter? :confused:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

  4. eriksson1

    eriksson1 Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Jaha, ingår i BBVA, intressant tackar. Har inte sett några bankkontor med detta namn men ska kolla nogrannare. tack
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det finns ett bankkontor i Madrid. Vad skall man med sådana till? Pengar hämtar man ut från BBVA-automater - kostnadsfritt!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. eriksson1

    eriksson1 Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Jo det har du väl rätt i, men behöver prata med face to face om lånemöjligheter. Nån som vet något om räntan att låna ca 120000 euros på BBVA, samt vilka krav de sätter upp som man måste uppfylla?
     
  8. fornboda

    fornboda Ny medlem

    Blev medlem:
    22 mars 2008
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    någon som vet en bra bank för att köpa en bostad i Costa del sol ,är det vitts att öppna konto först sätta in månatligen en summa pengar för att bli känd i banken ,alla tips är välkommna
     
  9. Manolo

    Manolo Är här för att hjälpa dig

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    50
    BBVA är bra, och rekommendationen som SolenLyser ger ovan, Uno-e, som är en del av denna bank. Tydligen inga avgifter.
     
  10. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Om det gäller att välja bank efter möjligheterna att låna så är villkoren tämligen likartade beträffande räntor och uppläggningskostnader. Styrräntan Euribor + x %, uppläggningskostand 1-1,5 % om du är "gammal kund" kanske något lägre. Det senaste året har bl.a danska banker och kreditinstitut lite andra villkor - amorteringsfritt 10 år, ingen åldersgränspå återbetalning osv. Swedbank och nu också Handelsbanken Sverige är med och slåss om utlåningen, det senaste är 30 år amorteringsfritt ( bara ränta ) och utan åldersgräns. Så om du är i Sverige, bli kund hos Handelsbanken och diskutera där om ditt fastighetslån till en spansk bostad - det och allt ovan förutsätter den spanska fastigheten som säkerhet - vilket i princip var omöjligt för ett år sedan
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    SolenLyser, hur lång tid tog det för dig att få avtalet samt hela uppstartningsprocessen med Banken Uno-e? De ringde upp mig i fredags för att dubbelkolla lite uppgifter, samt problemet att jag ej har NIE nummer... Men hoppas jag får mitt konto snart.. vill inte ha dyra BBVA mfl..
     
  13. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Tja, det var så länge sedan. Högst en vecka tog det. Ytterligare någon vecka och alla "domicilliarios" - betalningsuppdrag för el och vatten mm var registrerade. Visakortet tog också någon vecka. NIE-nummer kräver nog alla banker. Bankerna skall ju skvallra om ränta till EU-skitarna.
     
  14. klaesw

    klaesw Ny medlem

    Blev medlem:
    10 februari 2008
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej SolenLyser och swedph, är lite konfunderad, är intresserad av att öppna konto på denna bank och har ringt runt lite och pratat med lite bankkontakter jag har i spanien. MEN ingen har hört talas om denna internetbank!! Samt alla ger rekomendationen att såklart vara försiktig, dels för att själva inte känner till den, samt att här har generellt ett lågt förtroende för företag/banker på internet, det är ju ändå ens pengar man ska ha där.. Men om du solenlyser, kan varmt rekomendera den så då kör jag på det.
     
  15. PeterLarsson

    PeterLarsson Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    9
    Men har alla andra banker i spanien otäcka avgifter på sina tjänster, överföringar, internettjänster samt kortavgifter? Skulle vara intressant av veta.. har Banco santander och har inte superkoll på vad de debiterar mig i avgiftsväg.
     
  16. ToreA

    ToreA Ny medlem

    Blev medlem:
    23 februari 2008
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    1
    lite vaksam bör man nog vara, vad händer vid en ev. konkurs etc. har de som i sverige, bankgaranti som staten ger på 250000 sek i ersättning eller?
     
  17. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det väsentliga är att uno-e är godkänd och kontrolleras av Banco de España, vilket framgår av "Información Legal på deras hemsida." De länkar också till den sida där man läsa om rekamationer

    http://wwwa.bde.es/atn_www/faces/atn_wwwias/jsp/op/Buscador/ResultadoBde.jsp

    När jag öppnade det senaste kontot, typ remunerar, konstaterade jag att de betalade för låg ränta. Då skickade jag dem ett mail och påpekade att det det inte gjorde något eftersom jag lätt kunde flytta över sparpengarna till en annan internetbank. Deras misstag rättades ögonblickligen till. Det är den enda incidenten jag haft.

    Klart att det finns en bankgaranti, tror den ligger litet lägre än i Sverige. Leta på Banco de España!
     
  18. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    NIE Spanien residencia

    Äntligen.... så har både jag och gumman min, fått sitt "Numero de identidad de extranjero" alltså sitt NIE nummer, ett blått papper med textren CERTIFICADO DE REGISTRO DE CIUDADANO DE LA UNION" högst upp, fick åka upp till Tortosa och ange en hotelladress i Tortosa som min officiella adress, då det var tvungen att var en adress i Catalonien, eftersom jag egentligen bor över provinsgränsen tillhörande Castellon, och där är det en väntetid på detta NIE till AUGUSTI månad...... helt otroligt.. men men nu har jag det iallafall.

    Nu sitter jag och ska fylla i på banken Uno-e´s hemsida, (pga tidigare ansökning om konto här försvann upp i rök pga vi inte hade NIE), frågan är bara, (en fråga till SolenLyser), vad anger jag i fältet "Tipo de documento" NIF eller Tarjeta de residencia? (NIF heter väl det som spanjorerna har) Så valde det sistnämnda, får där frågan om det är permanent eller tillfälligt, väljer tillfälligt..

    Sen till det kluriga, NIE numret som jag fått börjar på en bokstav sen åtta siffror och avslutar med en bokstav igen, när jag då anger detta kommer det upp att det kan inte vara fler än 7 siffror :confused:!? Tar bort den första siffran, som är en nolla, kommer då upp att numret kan inte kan börja på en bokstav :confused: Tar bort första bokstaven också, och det går igenom, vi får se om det blir rätt.. Skickar iväg ett mail banken för att fråga om detta utrop2
     
  19. klaesw

    klaesw Ny medlem

    Blev medlem:
    10 februari 2008
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    0
    Bra att det löste sig med ditt nie nummer till slut, har också hört att det tar tid numera. Numera är det ett KRAV att ha nie nummer även om man som utlänning bara ska köpa lägenhet/hus. Så vi får nog se fler diskussioner om detta. Har inte hunnit öppna bankkontot än, vi får se hur det går för mig.
    Dock så har jag kollat runt lite om mer info, och uno-e står sig bra. Hittade det här på en webbsida om skatter.

    "Dom tva bankerna i spanien med hogst ranta ar Open Bank och Uno-E"

    Pangar som ar insatta under fast tidsperiod.

    6 Manader 12 manader

    Open bank 3.5% 4%

    Uno-E 3.40% 4%

    Vanligt konto spar konto

    Open Bank 2.5% 8 % forsta manaden

    Uno-E 3%
     
    Last edited: 28 april 2008
  20. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    swedph, den som spar, den har! Jag har sparat sådant som kan vara användbart, t.ex. vilka uppgifter jag lämnade när min fru också fick ett kort till kontot. Vi fyllde i: Tarjeta de Recidencia. Numret börjar med den stora bokstaven X. Nollan kastar man bort. Den sista bokstaven måste vara stor bokstav.

    Det som ställer till det är EU-skit som vanligt. EU-Kommissionen tvingade Spanien att införa "papel higienico". Detta "skithuspapper" skulle ersätta residencian. Det är en röra utan dess like! Det kommer nya direktiv, var så säker!

    Om två år går våra residencia ut, men vi hinner använda dem för att söka spanskt medborgarskap.
     
    Last edited by a moderator: 9 maj 2008
  21. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Finns det någon nackdel med att ha en internetbank? Ja, du kan inte gå in och vrida om näsan på någon som inte gör som du säger. Vi har haft UNO-E i nio år och det har fungerat bra. Nu när vi skall bli spanjorer, kräver polisen ett intyg från banken. Jag har frågat tre banker i byn och de kallar intyget "Certificado de Nacionalidad". På ett sådant skall det senaste saldot och medelvärdet av saldot under de senaste 12 månaderna framgå.

    Ett sådant intyg kan inte UNO-E skaka fram. De kan bara producera ett intyg om vem som äger kontot. Emellertid har jag hämtat hem de 12 senaste månadssammandragen via internet.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...