Vägen mot Spanien(förhoppningsvis)

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Målaren, 25 april 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Målaren

    Målaren Ny medlem

    Blev medlem:
    25 mars 2008
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej !
    Har bestämt mig för att ihop med min flickvän flytta till Spanien.
    Eftersom det är mycket som måste falla på plats inför en flytt(Jobb,boende) m.m) så tänkte jag starta denna tråd för att berätta lite om hur jag går till väga,tankar och frågor som dyker upp
    tanken är väll att någon i samma sits i framtiden kan hitta denna tråd och få lite tips och ideér men även för att jag udne resans gång ska kunna få lite feedback och hjälp.
    Hoppas det är okey i detta forum att göra så annars får någon moderator låsa denna tråd.

    Här kommer en liten samanfattning av det som hänt hitills:


    **BOENDE**
    Har varit in en hel del och tittat på segundamano.es.
    Har även haft mail kontakt med en hel del Svenskar som hyr ut sina boende på längre tid.
    Hyrorna verkar variera men verkar landa på runt 5000 kr/månad i snitt för en 2:a
    Elen verkar i de flesta fall tillkomma medans vatten ofta ingår och i många fall även bredband(ADSL)

    har även tittat på segundamanos Svenska motsvarighet blocket.se efter boende i Spanin och även där hittat en del intressant.
    Verkar främst vara boende i Torrevieja med omnejd som hittas på blocket.

    **Jobb*
    Har på denna punkt stått HELT still fram tills idag då jag via denna tråd fick ett inlägg av JohanH där han gav mig Namn adress,telenummer och mail till ett antal målarfirmor i Alicante området.
    Har skrivit ihop ett litet mail som jag ska skicka till dessa firmor som en "första kontakt" och hoppas på att dom vill att jag skickar mitt CV m.m
    Mailet:

    Hello!

    My name is Sebastian Rydberg and I’ am 23 years old and lives in Sweden.
    Me and my girlfriend are planning to move to Spain to the Winter.

    I work as a painter here in Sweden and I have a Valid certificate.

    I ´am sending this mail because I ´m looking for a job and wonders if I might be of interest for your company.

    I have been working as a painter for about 5 years.
    I manage all of the aspect of painting such as Painting, Wallpapers , Plastering , Decorating , Plasterboardjointing - Filling and Finish, Outdoor painting(Walls, Windows ) e.tc
    I have a driverlicense since 2003.
    I Speak Swedish and English and are planning to learn Spanish(at least basic) before we move.
    I´m sending this as a first e-mail so if it would be of interest for you I Can send you my CV and a copy of my Certificate.

    We are planning to settle down in Benidorm/Alicante so therefore working in that area would be of interest.


    If you have any further questions or if it sound interesting feel free to contact me at any time

    Best Regards
    S****** R*****
    Adress:
    S********110
    73*** ****
    Sweden.

    E-mail: *.*****@bredband.net
    Telephone: +4676******* alt. +4622*******



    Om det blir något inresse för denna tråd kommer jag självklart uppdatera med e.v svar på mailen m.m

    **ÖVRIGT**

    Lite saker jag hittat som jag anser vara värda för mig lite närmare är saker som gäller:
    *Skatter
    *El/Vattenkostnader
    *E.v arbets/uppehållstillstånd
    *Levnadskostnader

    Har även en hund som vi planerar ta med och för att man ska kunna ta med ett djur utanlands krävs det att han har ett "pass".
    Detta utfärdas hos veterinären och tar ca 3-6månader att få eftersom det krävs en Rabies Vacination och för att den ska börja "verka" så tar det ca 3-6månader.

    Som sagt har inte kommit så jätte långt i min sökande ännu men det beror mycket på att det har visat sig rätt svårt att hitta vart man kan söka information som inte är på Spanska eller från början av 90talet ;)

    Om intresset verkar finnas för denna tråd så uppdaterar jag den mer än gärna så ofta jag bara hinner och förhoppningsvis kan den komma till nytta för någon i framtiden!


    Mvh!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Manolo

    Manolo Är här för att hjälpa dig

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    50
    Mycket bra initiativ till denna tråd. Hoppas någon/några här på forumet kan fylla på med information och hjälpa dig och andra med detta. Ser fram emot att läsa hur det går, är helt övertygad att med din målmedvetenhet kommer att gå bra. Lycka till Sebastian!
     
  4. Målaren

    Målaren Ny medlem

    Blev medlem:
    25 mars 2008
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack!
    Ja, jag hoppas på att jag dels ska kunna få hjälp i denna tråd också såklart och även att den ska kunna hjälpa andra!
    Är ju också lättare att försöka samla ALLA mina tankar och funderingar i en och samma tråd istället för att sprida dom över hela forumet!
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...