Utvandring från Sverige

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av T.Rantzow, 9 januari 2016.

  1. T.Rantzow

    T.Rantzow Guest

    Läste häromdagen från tidningen Metro en artikel om utflyttningen från Sverige var rekordstor förra året.
    51 237 folkbokförda svenskar flyttade utomlands, ett större antal människor än under värsta krisåren på 1800-talet

    Själv tror jag att denna siffra kommer att eskalera i framtiden.
    Speciellt nu när Portugal tillämpar noll-skatt på tjänstepensioner samt att 50-talisterna börjar komma i pensionsåldern.
    Skulle inte förvåna mig om antalet utflyttningar blir 3 gånger större om några år, speciellt nu när det börjar hetta till i Sverige.

    I så fall skulle utflyttningarna motsvara Hässleholms Kommuns invånare gånger tre.
    Tveksamt om detta kommer att tolereras från svenskt myndighetshåll.

    Som sagt, det gäller kanske att skaffa sig en plats i solen innan det är försent.
    Vi står på tur att skriva ut oss nästa år.

    Läs nedan artikeln från Metro.

    Sveriges folkmängd ökar ständigt. Samtidigt är utvandringen rekordstor. Under förra året utvandrade 51 237 folkbokförda personer. Det är fler än under toppnoteringarna i slutet på 1800-talet när det var kris i jordbruket i Sverige.

    – Andelen utvandrare i förhållande till den svenska befolkningen som helhet är inte lika stor som på 1800-talet. Men faktum kvarstår. Sverige är också i dag ett utvandringsland, säger Maria Solevid, statsvetare vid Göteborgs universitet.

    Det kan dessutom finnas ett stort mörkertal gällande svenskar som lämnar landet, enligt Maria Solevid. Många som är borta längre än ett år glömmer eller struntar i att meddela det till Skatteverket trots att man är skyldig att göra det
    .– Det finns förbluffande lite kunskap om vilka dessa är och varför de flyttar ut, säger statsvetaren till SVT.

    /T
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Intressant. Nu har visserligen siffran pendlat runt 50 000-strecket länge, men magkänslan säger att fler svenskar kommer att vilja lämna Sverige nu när ankdammen är grumligare än vad den brukar vara ;)

    Spanien är ju ett av de populäraste länderna och den spanska skattelagstiftningen har nyligen blivit förmånligare, åtminstone för kapitalstarka, om jag förstått saken rätt.

    Portugal är förstås oslagbart när det gäller tjänstepensionen (om du jobbat för privat arbetsgivare), men det är ju kallare där på vintern.

    Så länge jag inte är pensionär och resident föredrar jag Spanien. Gäller bara att få fason på spanskan. :)
     
  4. stasse

    stasse Medlem

    Blev medlem:
    20 juni 2013
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13
    Ja och tänk om man kunde få någon fason på Spanjorerna..............
     
  5. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej hur vet ni att det är Spanjorer det har jag frågat mig själv bara för man bor här så behöver man inte vara Spanjor för i torre bor det folk från 160 olika länder ;;;;)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Mixt, du har helt rätt beträffande "Gäller bara att få fason på spanskan". Jag tror att många spanjorer har dåligt samvete för att de inte kan tala engelska och det det gör att det uppstår svårigheter vid kontakter med andra nationaliteter.
    Av erfarenhet vet jag att det spanska språket är nyckel till alla spanjorers hjärta. Det är svårt att hitta spanska ovänner. "Mañana" och "spansk byråkrati" är något man får leva med.
     
  8. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Tror också fler kommer flytta ut.Sverige håller på att byta befolkning och i takt med att pensioner,sjukvård,äldreomsorg,skatter försämras kommer fler att lämna skutan.
    Det finns många länder med god sjukvård,klimat,bostäder,skatter,tex Panama,Portugal,Malta,Spanien mfl

    Får ta mig en funderare,då inget utom bostäder håller mig kvar i Sverige
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Det är ju fullt normalt att man från ett rikt och fritt land
    som Sverige utvandrar för att pröva sina vingar plus äventyr.
    Massor av ungdomar drömmer ju om att jobba ia andra länder tex.
    Så har ju skett i åratal.

    Enl SCB år 2014 så utvandrade flest svenskar till Norge ca 7000,
    som tvåa Danmark och Storbritannien. Sen kommer USA plus Finland då många finnar
    nu återvänder då dom gått i pension. Dom är f ö den största invandragruppen i Sverige.
    Ja sen utvandrade ca 1000 sv medborgare till Kina, Spanien, Indien och Irak vardera.
    Invandrade till Sverige 2014 var störst grupp från Syrien förstås men god tvåa kom
    återvändande svenskar med drygt 20.000!

    2 av 3 svenskar som flyttar ut återvänder till Sverige inom 5 år.

    Sen är väl inte framtidsutsikterna så goda i invandrarlandet Spanien.
    Splittring, segregation, fattigdom och korruption.
    Men det "ser" ju inte vi som har vår försörjning ordnad eller hur.
    Klimatet är ju så fantastiskt.

    Läs här:
    http://www.svenskamagasinet.nu/article.1804.html

    P spainsmile
     
  10. aniara

    aniara Medlem

    Blev medlem:
    2 juli 2014
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0
    Ångrar inte en minut att jag kom hit
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej om jag skulle flyta tillbaka så skulle jag vara fattig .så vi ångrar inte heller att vi flyttade hit:sol:
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej!

    Nej jag ångrar inte heller alla dessa år i Spanien på dom
    platser jag bott. Dom har varit klart dom bästa i mitt liv.

    Ju längre man bor och ju mer spanska man kan
    så kan det inte hjälpas att det är lite oroligt med allt
    elände man ser får reda på och man tycker synd om folk.
    "Och hur ska det gå" liksom. Även politiskt...Regioner lämnar osv...
    Men vi har ju fördelen att kunna välja var vi vill bo och
    då med det åka hem om vi vill.

    P think
     
  14. valcar

    valcar Ny medlem

    Blev medlem:
    18 april 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hur länge har Aniara bott i Spanien och var i landet?
     
  15. Sds2490

    Sds2490 Medlem

    Blev medlem:
    14 oktober 2012
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag tycker absolut inte "Mañana"-mentaliteten är odelat negativ, tvärtom.
     
  16. T.Rantzow

    T.Rantzow Guest

    Man får en känsla av att vissa har varit hemifrån ganska länge med tanke på oron för Spaniens elände, som är bara en västanvind mot vad som sker just nu i Sverige.

    För att ta ett exempel från Spanien, som upprör spanjorerna väldigt.
    Korruptionshärvan med prinsessan Christina på 6 milj euro, med eventuellt långa fängelsestraff som påföljd.

    Detta händer i Sverige hela tiden, fast på ett annat sätt och långt värre i mina ögon, med våra skattepengar.

    I Sverige tillskansar man sig ” lagligt ” miljonbelopp som toppchef på skattebetalarnas bekostnad, man hänvisar till ett styrelsebeslut ( från sina kompisarna ) som undertecknar uppgörelsen.

    Sjukvårdsdistriktet Region Skånes toppchefer har godkänt sig själva fallskärmar på 31 miljoner kronor, utöver detta har de beviljat sig en lön på 170 000:- i månaden. ( > 2 milj årsinkomst )
    Det påstås att fallskärmarna utlöses även om de säger upp sig själva, låter detta vara osagt men troligtvis sant.

    Jag tror spanjorerna hade gått i taket ( revolution ) om deras skattepengar hade försvunnet på detta otillbörliga sätt.
    Spanjorerna hade förmodligen utkrävt långa fängelsestraff för alla inblandade.
    Med all rätt, detta är långt värre i mina ögon, än prinsessan Christinas små-fifflande stiftelseaffär.

    Sådan ” legitim ” korruption i Sverige skrämmer mig som skattebetalare, eftersom vi inte tar tag i det, vi accepterar detta ruffel och tycker det är helt OK, till skillnad från spanjorerna som hade låtit huvudena rulla om samma fiffel uppdagas med skattepengar i Spanien.
    För att att inte tala om vad fransmännen gjort, då hade plockat fram giljotinen igen.

    Läs länken: ” Kris i vården, toppcheferna har fallskärmar på 31 milj.”
    https://www.facebook.com/alltatalla...0153738754292381&comment_tracking={"tn":"R0"}
     
  17. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Håller fullständigt med dig T Rantzow,dom värsta blodsugarna är politiker och fackpampar,var finns moralen??;;;;)
     
  18. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Last edited: 16 januari 2016
  19. amaryllis

    amaryllis Ny medlem

    Blev medlem:
    14 februari 2011
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    0
    T Rantzow
    Jag säger som Anca. Nu förstår jag inte. Skulle vi som är i Spanien inte följa med vad som händer hemma i Sverige? Vi följer väl nyheter och läser tidningar dagligen på våra
    datorer. Det finns dom som även tittar på svensk TV. Vi förfäras också över detta slöseri med fackföreningsavgifter, skattemedel m.m. Det har tyvärr alltid funnits.
    Vi är väl inte avskärmade från vad som sker hemma, för att vi oroar oss för utvecklingen i Spanien ?
     
  20. stasse

    stasse Medlem

    Blev medlem:
    20 juni 2013
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13
    Jag håller också med T.Ranzow i det han skriver och till Louis vill
    jag säga att när det gäller dom värsta blodsugarna så glömde
    Du att nämna Bankerna som ju verkligen ligger i topp.
     
  21. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Inte för att jag vill politisera, men de senaste S-ministrarnas genvägar förbi lägenhetsköer visar att Sverige också har korruption.
     
  22. hessu

    hessu Medlem

    Blev medlem:
    28 december 2013
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7
    Gänget i Palermo och Fackföreningstoppar i Sverige. Vad är skillnad ?
     
  23. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Stasse
    Håller du alltså med om att det är mindre korruption i Spanien än i Sverige?
    För det är väl det som det står.
    Eller läser jag fel?
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...