Ungefärliga el- och vattenkostnader?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av jcge, 16 december 2012.

  1. jcge

    jcge Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Jag flyttar till Barcelona i januari och sitter i skrivande stund och försöker räkna ut en ungefärlig månadsbudget.


    Jag som svenne är ju van vid relativt billig el trots att jag har lampor tända dygnet runt, tv'n ständigt påslagen och minst en dator igång 24/7.

    Jag har hört att elen är dyrare i Spanien, så det jag skulle vilja veta är hur mycket (på ett ungefär) samma typ av elkonsumtion skulle kosta mig i Spanien per månad?

    Jag duschar även varje dag, oftast väldigt långa duschar på ca 30-40 min, spolar i kranar lite titt som tätt, dricker mycket bryggkaffe och går på toaletten också såklart. Har hört att man betalar vatten var tredje månad (?).
    Så, återigen, hur mycket skulle samma typ av vattenkonsumtion kosta mig i Spanien?



    Tack på förhand och god jul! julskål
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. jcge

    jcge Ny medlem

    Blev medlem:
    16 december 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag hoppas inte att ni blir irriterade på mig för att jag startar en till tråd i detta ämne, men jag få inte fram någon vidare användbar information från tidigare trådar plus att många säger olika (och jag vill även ha lite mer dagsfärsk fakta). :)
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Jcge!

    Ja det finns många trådar om el-och vatten.
    Lite dyrare är det nog här med elen. Vatten betalar
    man ju oftast via hyra/avgift hemma om man bor i lgh.

    Om du duschar så himla länge så lär ju elen bli lite
    högre om man säger så, eftersom det oftast används
    varmvattenberedare här.

    Vatten är förhållandevis billigt men återigen....:cool:

    Här är en tråd rätt ny:
    http://spanienforum.se/leva-bo-i-spanien/5127-fasta-avgifter.html

    Och en lång:
    http://spanienforum.se/leva-bo-i-spanien/3777-levnadskostnader.html

    Ciao P :sol:
     
  5. besj

    besj Ny medlem

    Blev medlem:
    8 december 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har ingen aning om hur mycket el du förbrukar (men det kan du ju se på din elräkning). Däremot kan jag ge dig lite uppgifter om vad jag får betala för min lägenhet i Katalonien. Det är ju samma region som Barcelona så skatt etc borde vara samma.
    Dyrast är elen. Vi har en fast avgift på ca 18 € per månad för 9,2 kW kapacitet (motsvarar en huvudsäkring på 40 A (en-fas)). Sedan betalar vi 0.15 € per kWh, vilket är högre än jag betalar i Sverige. När vi var där en vecka i oktober/november gjorde vi av med 300 kWh. Total kostnad den månaden var 80 €. Men då körde vi värme och tvättmaskin ett antal gånger.
    Vatten kostar ungefär 10 € per månad, dyrare på sommaren.
     

Dela sidan

Laddar...