Två frågor om Norge

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av gustav, 17 februari 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. gustav

    gustav Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej alla!

    Jag hoppas jag postar rätt nu.
    Har faktiskt två frågor jag skulle vilja ha svar på .

    Jag ska börja jobba i Norge nu i februari och tänkte idag på hur det är med att skatta dom pengarna. Fick höra av en kompis att om man jobbar kortare än 6 månader i Norge så får man skatta dom pengarna man tjänar både i Norge och Sverige. Är det verkligen så?

    Så till den andra frågan; Jag ska ibland komma hem till Sverige på helgerna och vill då ta min bil till Norge och sen hem. Måste man inte då betala försäkring eller något liknande i Norge eftersom jag kommer köra min bil där på vardagarna?

    Vet ju att man kan bila utomlands med sin bil utan att det skulle vara några problem. Och eftersom jag åker till Sverige nästan varje helg så blir det som att jag varit på en veckas semester i Norge med bilen. Behöver man då registrera den i Norge och betala för det ändå?

    Man behöver ju t.ex inte betala nånting om man bilar till Spanien och stannar där i 2 veckor. Om ni förstår hur jag menar.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. bengank

    bengank Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2008
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0
    Det är norge vad jag hört. Har också hört att du som arbetar i norge som invandrare har rätt till ett avdrag på 10% av den norska skatten. Du har väl fixat ett norskt bankkonto samt skattesedel? annars har jag hört att arbetsgivaren måste dra 50% av din lön till du uppfyllt dessa grundläggande kriterier. Ha så roligt i Norge.
     
  4. lundin

    lundin Ny medlem

    Blev medlem:
    3 april 2008
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    0
    jobba i norge

    ordna en c/o adress på jobbet, anmäl adressen till folkeregisteret. Sedan ansök om Skattekort, se till att få status som "uke pendlere" dvs. att du bara bor i Norge de dagar du jobbar och åker hem varje helg - skatte-reduktion.
    Betala ca 25% skatt i Norge. Du betalar ingen skatt i Sverige.

    Ha ett litet tillägg på din bilförsäkring, sedan kan du åka runt i Norge hur mycket du vill med din svenska bil
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...