Trevlig inlandsstad i Spanien

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Zagge, 23 juli 2011.

  1. Zagge

    Zagge Ny medlem

    Blev medlem:
    23 juli 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej alla! Jag vill gärna flytta till Spanien, men inte till Madrid Alicante Valencia eller barca! Jag va på mallis blev förälskad i landet o dess trevliga invånare. Dock vill jag komma till de genuina Spanien o söka jobb o träffa spanska personer. Har i princip besämmt mig för att de ska bli nån inlandsstad som
    ändå är hyffsat stor där de går att plugga spanska (har läst tre år kmr dock inte ihåg ngt) o hitta ett jobb. Vet inte hur transoprtsktorn ser ut i Spanien, men har iaf ett C kort! Men bara man kommer dit de inte är för turistigt o man ändå kan gå ut o ta en bärs med typ folk i 20 årsåldern o hittar folk som är gästvänliga o öppna. De räcker lixom att staden är typ 200 - 300 000 pers. Jag funderade ett tag in mot Portugal. Vill gärna ha tips på framförallt inlandsstäder!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. PeterLarsson

    PeterLarsson Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej Zagge, skulle titta på Granada eller Sevilla om jag hade de funderingar som du har. Båda städerna är genuint spanska men ändå med en hel del turister så att det finns arbete för folk som vill jobba inom turistsektorn. Granada är även sportig stad, på vintern blir det ett skidmecka med bra backar om man gillar detta. Resten av året, är det populärt för cykling, trekking, hanggliding och sådana sporter. Trevliga människor är det också på båda ställena :)
     
  4. Zagge

    Zagge Ny medlem

    Blev medlem:
    23 juli 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    jag vet inte om du missuppfattade när jag skrev trevliga personer, då menade jag att de skulle vara roligt att komma spanjorerna lite mer in på skinnet. Vill nog som sagt inte åka till nån stad där turismen är så utbredd, så därför tror jag inte att någon av dessa städer är det mest optimala för min del.
    om du har fler tips får du gärna skriva igen.
     
  5. gronis

    gronis Ny medlem

    Blev medlem:
    7 mars 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0
    Zaragoza kanske? Iof aldrig varit där själv men det är en ganska stor stad och jag tror inte det svämmar över av turister direkt. Ser fint ut på bilder:)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Albacete.... i La Mancha

    À andra sidan vet jag inte varför Valencia, Madrid eller Barcelona skulle vara mindre "genuint" än andra Spanska städer... Ungef. som att säga att London inte är engelskt, Paris inte franskt eller att Värnamo skulle vara mer svenskt än Göteborg. :cheeky
     
    Last edited: 25 juli 2011
  8. Monica

    Monica Ny medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2008
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    2
    Instämmer med det mesta, förutom att Albacete är urtrist, det enda man kan göra är att köpa utmärkta knivar. Varför tar du dig inte tid Zagge att göra en rundresa och kika omkring lite. Min favorit förutom Madrid är Sevilla, men det är ju inte det du letar efter vad jag förstår...
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Spaniens vackraste städer:

    Granada och San Sebastián - har jag läst.
    Medlem Daddy skrev det år 2008 i en tråd..thumb

    Ciao P ;;;;;)
     
  10. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Håller med Nalle men vissa städer är mer internationella än andra och det kan vara en fördel.

    Det är väl annars samma sak med Spanien som Sverige. Man läser ju om flyktingar/invandrare i Sverige som bosätter sig i en liten ort på landsorten och de verkar ha lättare att få kontakt med befolkningen än de som bosätter sig i större städer. Å andra sidan är det säkert lättare att hitta arbeta i större städer.

    Förutsättningen för att få inhemska vänner är säkerligen att man talar språket. Det är det viktigaste enligt min uppfattning.

    Att vara ung gör det lättare. Jag tror också att ogifta flickor/kvinnor kommer lättare in spansk miljö om de träffar spanjorer som introducerar dem för sina vänner. Med motsvarande svenska killar är det nog lite svårare att komma med i spanska grupper. Spanska killar är kanske rädda för konkurrens:D (Här räknar jag med att få reaktioner).

    Har man ett arbete där man träffar många eller arbetar med många så kan det underlätta.

    Ett annat sätt är att utöva någon hobby tillsammans med spanjorer. Det brukar ge vänner. Att gå med i lokala föreningar kan också vara en idé.

    Svenskar med barn i skolåldern brukar lättare få vänner genom barnen. Är man pensionär får man väl skaffa sig en hund.

    Att få spanska vänner vid högre ålder är inte så lätt även om man talar spanska flytande. Man måste arbeta på det. Detsamma gäller för övrigt i Sverige. Varför ska man ”ta in” en utlänning, som kanske inte heller talar svenska flytande, när man redan har fullt med vänner sedan många år tillbaka.

    Fördelen med Spanien är att det är lätt att få bekanta. Det tar inte länge förrän man byter några ord med kassörskan, barägaren, frisören och andra som man träffar mera regelbundet. Bara detta gör att livet känns lättare.

    Enligt mitt förmenande är alla platser bra så länge som man har goda vänner där.

    Kanske inte direkt ett tips på lämpliga städer, men ändå
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    ;) tycker inte heller om Albacete, föredrar isf Almansa... Men det var den mest "spanska" staden utan turister som jag kunde tänka mig.

    Dessutom ligger den ju in Quijotes hemtrakter... ;)
     
  13. pozuela

    pozuela Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag skulle rekommendera Adra (i Almeria) visserligen inte i inlandet men inte så jättemånga turister heller. Och om man bor i småbyarna strax utanför själva Adra, är det ännu mindre turistiskt.
    Sen finns det många trevliga småbyar uppe på Las Alpujarras, La Contraviesa (Andalusien) och Lanjaron distriktet. Kan bli svårt att hitta jobb i småbyarna men man kan väl åka bil en bit till större orter, lr?
     
  14. pozuela

    pozuela Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    6
  15. pozuela

    pozuela Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    6
  16. Hedin

    Hedin Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2008
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    0
    bra tips, Adra!
     
  17. Hobbe

    Hobbe Ny medlem

    Blev medlem:
    18 november 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0
    Valencia, utan tvekan. har vart där en hel del.Lagom stort, havet och vackert. Bra kommunikationer.
     

Dela sidan

Laddar...