Trafik och väg frågor?

Diskussion i 'Torrevieja' startad av matte61, 11 juli 2014.

  1. matte61

    matte61 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2012
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    1
    Om man nu skulle få för sig att vilja framföra åsikter till någon myndighet som har med trafikfrågor, vägar och säkerhetsfrågor vad det gäller detta! Var ska man då framföra dessa funderingar i Torrevieja? Ev om man skulle vilja att det ordnas fler ljussignaler eller vägbulor för att säkerställa så att ingen blir påkörd! Med vänlig hälsning, Mats spainsmile
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Matte!

    Kommunen Torrevieja har en brevlåda "Buzón Ciudadano"som man kan skriva till...
    Den är något krånglig men på höger sida står det "propuestas".
    Klickar man där så kommer man till sidan att registrera sig för att kunna skriva.
    Längst upp står det att man kan välja engelska...men allt översätts inte.
    Dom svarar "till slut" - antingen att dom vidarebefordrat ärendet eller
    svarar direkt...Bra idé är det och alldeles för få skriver där...

    Adressen står ju så man kan ju skriva snigelpost också men då blir det
    väl väldig snigelfart :D

    http://www.buzonciudadano.gva.es/index.php?option=com_content&task=section&id=18&Itemid=106&lang=es

    Chao P thumb
     
  4. matte61

    matte61 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2012
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    1
    Trafik och vägfrågor

    Tackar P..hjärtaa Jag har nu skrivit dit på engelska och spanska så nu jäklar kommer det att bli fart;:;;) ha ha... Tror inte det blir någon fart alls men ska bli kul att se om jag får något svar eller responss k r i v a // Mats spainsmile
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Mats!
    Skrev du på hemsidan så borde det bli svar vad dom gör med frågan där.
    Om du skrev brev så "borde" det bli svar också......
    Tror det var Åsa som skrev om nåt och det tog två månader tror jag.

    Vi får se! Man måste ha tålamod happy

    Chao P
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag hoppas du får något svar, i går var det en ny olycka lite längre fram på samma väg. En man cyklade och då han skulle svänga in mot Mar Azul körde en bil på honom. Mannen dog på en gång, frun är inlagd på sjukhus efter chocken och bilisten som var onykter, är arresterad.

    Kommunen planerar en rondell vid Dialprix i samband med förlängningen av paseon. Men arbetet med paseon har stannat upp, då de glömde att ansöka om tillstånd från någon myndighet som har med arbeten vid kusten att göra..
     
    pozuela gillar detta.
  8. matte61

    matte61 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2012
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack så mycket för informationen! Det kändes inte bra då vi kom hem efter en fin kväll tillsammans... Hoppas verkligen att mitt och andras påtryckningar kan göra situationen bättre på denna vägsträcka! En fråga? Hur får du reda på detta så snabbt? Bor du i området och kan du spanska? Tack så hemskt mycket för upplysningen! Vi har verkligen funderat vad som hände?
    Mats och Marie Louise
     
  9. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6

    Hej,
    det var inte så svårt, det stod i tidningen:
    http://www.diarioinformacion.com/ve...tora-ebria-causa-muerte-ciclista/1526172.html

    Och ja, jag bor inte så långt ifrån - jag hejar nästa gång jag ser någon som liknar er, måste bara kolla bilderna på bloggen lite noga först! :)

    Spanskan är det lite sämre med - läsa går bra och jag lyckas som regel göra mej förstådd - men det är mycket kvar att lära...
    /uora
     
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Så tragiskt!!
    Och det står att farbrorn hade svåra huvudskador....
    Man önskar ju att folk hade hjälm men dom flesta har inte det
    tyvärr. Verkar inte som han haft det :(
    Huvudet blir ju mest utsatt vid cykelolyckor.

    Man tror ju att man ska komma undan. Och - många onyktra och
    drogade far runt i trafiken :(
    Min spanskman säger "jag ser om dom tänker stanna" tex vid ö-ställe.
    Trots att han blivit påkörd för två år sen...
    "Ja men du ser inte hur dimmig blick dom har" säger jag.

    P :eyes:
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. matte61

    matte61 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2012
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    1
    Hola Uora, heja nästa gång du ser oss! ... jag läste om det idag på spaniaavisen! Jag har också läst någonstans med hjälp av Google translate att dom planerar att bygga rondell och nya parkeringar vid Dial Prix i anslutning till den nya strandpromenaden ut mot mar azul...men när blir det av:confused:
    Vi får hoppas att dom tar tag detta ! graciass // Mats o Marie Louisespainsmile
    Mats
     
  13. Malou

    Malou Ny medlem

    Blev medlem:
    13 april 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hola P.. Hjälm är väldigt bra, jag syndar med det om jag "bara ska ta en liten tur" men annars om jag ska ut o cykla längre för träning så sitter den på? Knäppt va! Har sett flera ggr att dom nonchalerar stoppsignalerna..att det är rött bryr dom sig inte i...och obevakade övergångsställen ska vi bara inte tala om..om det är manana i Spanien så gäller det inte i trafiken för där verkar dom ha väldigt bråttom! Hoppas någonting händer till det bättre nu! För det är inte bra som det är! Ha det bra P..PS, skrev på frugans inloggning :) Mats
     
    Last edited: 18 juli 2014
  14. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Mats!
    Alltså jag har ju varnat för cykling i Torre...Iaf i innerstan just pga att trafiken är så "orolig" och
    trafikregler respekteras inte.
    Om man kan tänka sig in i ett liv i rullstol - i bästa fall - så kanske man tänker om? Behövs bara att
    en bil "puttar till" en när man sitter på cykeln och man faller i backen med huvudet före.
    Behövs ingen fart alls.

    När jag var barn skrämde en kille in hunden i hjulet på min cykel i en hög
    nedförsbacke. Klarade huvudet men hade stora skrapsår överallt...
    Blev inte tvärstopp men det hade kunnat bli det och man flugit på huvudet
    rätt i backen...
    Tänker på det i bland när jag ser cyklister utan hjälm ;) Därför tycker nog folk att jag tjatar...

    Chao P :sol:
     
  15. matte61

    matte61 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2012
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    1
    Jo man får ta det lugnt och se sig för..och använda hjälm! Jag cyklar helst inte i stan, men gärna utanför på dom mindre och lugnare vägarna då... Tjata på du P...alltid är det nått som går in :) spainsmile
     

Dela sidan

Laddar...