Torrevieja

Diskussion i 'Torrevieja' startad av andela, 14 maj 2011.

  1. andela

    andela Ny medlem

    Blev medlem:
    23 april 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej
    Vi är en familj som har tankar på att flytta till Spanien för att bo åretrunt:sol:!
    Var nere i veckan och kollade på hus.... var ska man bo:eek:??

    Vårt hotel låg i Guatamar, där va ju heldött även om det var maj månad, vågar inte tänka på hur det är i januari!

    Vi hittade ett fint hus i La Mata, någon som kan säga hur den byn lever under året.
    Eftersom vi har en treåring son är tanken att han ska gå i skandinaviska skolan... någon som har erfarenhet därifrån??
    Är det kanske bättre att bo söder om Torrevieja nära skolan, hur är det där på vintern???
    Vi är glada och tacksamma för alla tips och erfarenheter!
    tack!;:;;)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Lite dött just nu i Guardamar och detnog också i La Mata.....
    Nära sandstranden så är det tjockt med folk när det är badsäsong ( mitten juni-mitten sept ) resten av året är det ganska glest med folk

    I norra Torrevieja ( Aguas Nuevas / Altos de la Bahia ) har du betydligt fler vinterboende och åretruntboende och gångavstånd till LaMata. Övervintrarna har i de flesta fall rest tillbaka till Sverige/ Norge eller varifrån man nu är och ersätts många gånger av barn, barnbarn och hyresgäster på semestervistelse. Det är ungefär samma sak söder om Torrevieja, närmast havet lite dött utom på sommaren men 1 km därifrån så bor det folk året runt som ex. Los Altos, Los Balcones eller Playa Flamenca alternativt Zeniamar nära skandinaviska skolan. Bara att komma ner och titta en gång till... gärna med mig
     
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har lägenhet i Torrevieja centrum och där är det liv och rörelse året om, ca 105000 boende. Under turistsäsongen det tredubbla...
     
  5. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    och hur kul miljö är centrala Torrevieja för en 3 - åring, på en skala från ...... ?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    8.5 haha..En treåring trivs bäst där föräldrarna trivs. Är ju inte ute själv
    och så. Finns ju många lekplatser och plazas att gå till liksom stränderna
    nära som är trevligt att vandra utmed även på vintern samt piren.

    Finns ju många hus/duplex/radhus (om man vill ha hus) i kanterna på Torre
    om man vill ha liv och trevligt umgänge med skandinaver i olika klubbar/föreningar
    som finns. Eller sätta barnet i spansk skola och integrera sig ordentligt
    om man ska bo här länge kanske alltid. Det vinner ju hela familjen på.
    Aquas Nuevas nära,Nueva Torrevieja och Calas Blancas är närmast, Altos och
    Calle Paris i Torre kan man också bo utmed fram till Los Locos med Aldea
    del Mar och sen Rosaleda..Los Frutales..

    Fast -glömde säga att jag gillar La Mata..är ju supernära in till stan om man
    får lappsjuka..

    Ciao P ;;;;;)
     
    Last edited: 15 maj 2011
  8. Mihox

    Mihox Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juni 2010
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    0
    Ca 15 min utanför Torrevieja- inland ligger Ciudad Quesada. Jag vet att det bor en hel del skandinaviska familjer där året om.
    Det snällaste mot barnet är väl kanske att låta det gå i spansk alt. internationell skola, då får han mycket lättare här nere i längden. :)
     
  9. Eric

    Eric Ny medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0
    Förstår inte varför alla svenskar norrmän osv ska knöka ihop sig på en och samma plats.

    varför inte bo i en liten spansk by med bara spanjorer
     
  10. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Eric..hur går det, har du flyttat hit ännu?

    Ja varför vill man bo på samma ställe som andra landsmän?
    Jag bodde i ett hus här i Torre med 230 lgheter..99.5% var engelsmän
    och så jag, en svensk till och någon från Belgien plus några andra.

    Bo i spansk by..visst tror jag det är mysigt. Men det förutsätter att
    man kan/lär sig spanska och har nära till annat umgänge annars blir man
    lite isolerad. Men man kan ju jobba på det med öppet sinne så tror
    jag man vinner en hel del på det i längden verkligen thumb

    Människan är ju i grund och botten ett flockdjur..vill ha sällskap.
    De flesta i alla fall....

    Ciao P :love:
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Eric

    Eric Ny medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0
    Nej har inte kommit än 20 juli börjar jag jobba så jag kommer någon vecka före.
    jag bodde föra perjoden på horizonte vist var det bra men det var bara nordiskt + en spansk familj bra vist men man lär sig inte språket och sånt.. Så jag och min fru flyttade till Orihuela som då 1999 var enbart spansk och på 6 månader hade vi lärt oss spanska och mer av deras seder och så..

    Jag kan förstå att alla inte vill bo så med tanke på att man känner sig trygg med landsmän..

    Må bäst i värmen;:;;)
     

Dela sidan

Laddar...