Tomtköp innan NIE-nummer existerade?

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av lekohe, 16 februari 2021.

1. lekohe

lekohe Ny medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Är ny här och såg att det fanns en hel del kunniga människor. Jag har ett pussel som jag försöker lösa från Sverige ang min fars tomt som han köpte med lagfart i Marbella för 40 år sen. Vi undersöker nu möjligheten att skriva över den på mig och jag är helt grön härifrån...

1. En kontakt (advokat) påstår att både jag och pappa måste ha ett NIE nummer vilket han aldrig har haft/minns. Om jag förstått det rätt så fanns inte NIE-nummer på den tiden, utan trädde först i kraft år 2004. Jag skulle kunna skaffa NIE men han har svårt att ta sig till spanska ambassaden i Sthlm. En mäklare i Marbella påstår att det ska gå utan. Vad gäller egentligen?

2. Vad är klokast/ekonomisk i form av transaktion: Tex skriva över tomten på mig (i form av gåva?) eller att jag köper den för en symbolisk summa? Vad gäller ang skatter som jag behöver veta om?

3. Andra kostnader relaterat till den här typen av transaktion? (inget hus ska byggas just nu utan handlar bara om ägarbyte)

Tusen tack på förhand till er som vill hjälpa mig i denna djungel :)

Last edited: 17 februari 2021
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på ekonomifokus@gmail.com.
  3. Preciosa

Preciosa Veteranmedlem

Mottagna gillanden:
    977
    Hej!
    NIE-nr bör du ha helt säkert. Lagfart s k escritura finns väl? Kostar att föra över och gåvoskatt
    finns i Spanien. Köpa för billigt enl skatteverket kan resultera i extraskatt. Jag skulle nog
    vänta till du ev ärver den...en riktig advokat kan nog härleda dig rätt :)
    Finns svenska där nere.
    Gåvoskatt verkar sänkts el tagits bort i Andalusien står det här, andra kostnader finns...
    Bäst att läsa på vad som gäller nu.
    https://www.ensueco.com/5501-nya-regler-vid-arvs-och-gavoskatt-i-andalusien
    Chao P ♥

Last edited: 17 februari 2021
  4. Nalle

Nalle Mycket välkänd medlem

Mottagna gillanden:
    689
    NIE har funnits hur länge som helst (har haft mitt sen tidigt 90 tal) Som P säger sà màste du ha det för att köpa.
    Om du köper eller fàr den.... säkerligen bättre att han skänker den dig eftersom gàvoskatten till arvngar har ganska höga "bonificaciones" (kommer inte pà vad det heter pà svenska) sà skatten blir säkerligen mycklet mindre dà. Samma skatt om du ärver fö.

Lycka till. En tomt i Marbella är inte helt fel att ha, speciellt inte om den är byggbar. Om du vill sälja sà hör av dig.

5. lekohe

lekohe Ny medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Stort tack för insikter. Verkar som att gåvoskatten är borttagen sedan 2019 som P skrev. Då åker pappa på en kapitalvinst istället beroende på tomtens värde idag + plusvalia skatt.

Kan man be en mäklare att värdera tomten eller av vem sätts värderingen för att beräkna kapitalvinsten?

Nalle: Är det skillnad på att "skänka" och ge som "gåva"? Tänker att det är samma sak, eller?

Konstigt att vi inte hittar något NIE-nummer om det alltid har funnits, han köpte den på 70/80-talet men det står ingenstans på pappret från skatteinbetalningen från 2002 som jag hittade.

Last edited: 22 februari 2021
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Två st fina erbjudanden

1. Airbnb
    Airbnb.se får du 360 kr i rabatt på din första bokning av boende, och 135 kr att använda för en upplevelse värd 455 kr eller mer om du går via vår länk. Om du istället vill hyra ut din egen bostad kan du använda denna länk till Airbnb.se

2. American Express SAS Eurobonus
    Få 6000 poäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6000 poäng räcker till en inrikes flygresa. Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.

PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på ekonomifokus@gmail.com.
  7. Sharky

Sharky Känd medlem

Mottagna gillanden:
    352
    Kan ni inte be berörd myndighet eller Spanska ambassaden att leta rätt på NIE nummeret?

8. Preciosa

Preciosa Veteranmedlem

Mottagna gillanden:
    977
    Det är ju sån sekretess i Spanien...Det är ju polisen som borde få rätt på det om det fanns så tidigt...
    Fastighetsregistret borde ju kunna kolla ägare med ledning av ev adress tomten ligger på.
    iofs har dom lite dålig koll också av erfarenhet. Det går att skicka fråga på nätet.
    Papper att fylla i noga. Karta bl a. 24E fick jag betala en gång. Ägare brukar inte vara hemligt.
    https://registropropiedad.derecho.com/?_kk=%7Bkeyword%7D&_kt=04d59f26-26d8-40cd-8fb4-8a0749fefdbf&gclid=EAIaIQobChMI1tuXjID-7gIVjNayCh3kSgQkEAAYASAAEgLryPD_BwE

Sharky gillar detta.
  9. Nalle

Nalle Mycket välkänd medlem

Mottagna gillanden:
    689
    Gàvoskatten finns kvar (och nej, det är ingen skillnad pà att skänka eller ge som gàva) men du kan drav i stort sett hela, kommer inte ihàg exakt hur mycket.
    Du kan be en mäklare göra en värdering, men den blir endast informativ. om du vill ha en officiell värdering sà màste du använda nàgon som ¨r godkänd av staten, TINSA, Gesvalt och Valmesa är nàgra.

Sharky gillar detta.

Dela sidan

Laddar...