Tips på trevliga områden i Alicante

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av kerstin66, 20 april 2012.

  1. kerstin66

    kerstin66 Ny medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Jag velar och velar och tänker om det är en bra idé att köpa en bostad i Alicante. Alternativet skulle vara ett sommarhus i Sverige, men med tanke på vädret här så börjar man undra om det är en bra investering. Sedan kan man ju förstås inte veta vad som händer med flyget i framtiden men i värsta fall kan man väl åka buss till Spanien. Nåväl det som är min egentliga fråga är vilka områden i och runt Alicante som inte är stökiga, ruffiga och passar en barnfamilj? Planen är att vi ska slippa hyra bil, alltså kunna ta taxi från flygplatsen och sedan kunna ta oss till stranden med hjälp av bussar. Är detta möjligt?

    Träffade förresten en svensk kvinna nyligen som berättade att många svenskar flyttar från Alicante då det börjar bli svårt med service, d.v.s många affärsidkare lägger ner. Stämmer det?

    M v h

    Kerstin
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Last edited: 20 april 2012
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Hola,
    Menar du Alicante city eller hela området? I staden Alicante finns nog service kvar för det är ju en "lagom" stor stad. Affärer stänger igen men nya poppar upp...
    Till staden Alicante kommer man med buss och tåg, så man är inte helt beroende av flyget. Jag känner folk som bilar dit från Sverige, men de stannar lite längre än en vanlig semester.
    Jag har mitt ställe i Torre och är nöjd med staden och dess utbud. Det finns över 100 000 invånare så det lär finnas service där med.
    Jag gissar bara att det handlar om sk "urbanizaciones" där det kan bli mindre service pga dåliga tider. De brurkar ju finnas bara lite affärer och restauranger osv i dem. Och många måste nog stänga för gott nu när det går dåligt.
     
  5. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3

    Beroende vad du menar med Alicante området, menar du Alicante stad så är det inga problem med servicen.
    Eftersom vi bott i Alicante och San Juan så skulle vi rekommendera San Juan cirka tio minuter från city. Där har du allt som behövs, moderna tåg/spårvagnar och bussar som går till city inom tio till 20 minuters mellanrum.
    Allt för det vardagliga behovet finns inom gångavstånd, behöver man special affärer finns dessa i city av Alicante.
    Urbanisationer är moderna med allt från pool, gym, lek och idrottsanläggningar av varierande art.
    Det är som en egen stad i staden Alicante, vi saknade aldrig bil där, tvärtom var det ett hinder till staden tidsmässigt med bil och sökande av parkering.
    Mycket yngre familjer med barn, skolor, idrottsanläggningar, golfbana 18 håls, mitt i bostadsområdet gör att det är stora grönområden och sjöar med parkkänsla kring bostadshusen trots en del högre hus. Även sjukvård finns inom gångavstånd eget sjukhus finns.
    Absolut en av de mest påkostade miljöerna i bostadsområden som ligger i en citykärna, vad vi sett i Spanien.
    Ni kan få en bra rundtur om ni tar spårvagnen från stationen i Alicante till San Juan stranden, gå av vid golfklubben och det femstjärniga hotellet och ta en kopp kaffe på terrassen, där får ni en fin vy av hur det ser ut på insidan av bostadsområdena och golfbanan. Utifrån gatorna upptäcker ni inte den fina miljön. Alla urbanisationer är övervakade och låsta och golfbilarna kör under gatorna på de flesta ställena.
    Lycka till!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Cris

    Cris Ny medlem

    Blev medlem:
    26 november 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Det finns möjligheter i Alicante

    Hej Kerstin

    Det inte riktigt så, vi köpte lägenhet i Alicante (Arenales del sol) i maj och det är precis vad du vill ha. En lugn och trevligt område, nära stranden 7 min från flygplatsen.
    Det finns mycket som v har upptäckt här.

    Mvh
    Cris

     
  8. Alicantina

    Alicantina Ny medlem

    Blev medlem:
    7 september 2012
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    1
    Har också tänkt köpa där men såg nu när jag va där i november att det var helt ödsligt. Är ni där nåt på vintern?
     
  9. Ascan

    Ascan Ny medlem

    Blev medlem:
    27 januari 2015
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi köpte en bungalow/ett radhus i en urbanisation just utanför El Campello i våras och är otroligt nöjda hittills. El Campello är strax norr om San Juan och nås enkelt via tram (typ pendeltåg som går regelbundet mellan Alicante och Benidorm). Tack vare pendeltåget kan vi enkelt ta oss längs en lång sträcka efter kusten med dess städer och byar och upptäcka den utan att behöva bil. Våra närmaste grannar är åretruntboende spanjorer, fantastiskt trevliga men talar mycket lite engelska. En grundkurs i spanska här hemma har således varit höstnöjet för oss :).

    Innan vi fann vårt hus var vi i början av mars och tittade på några fastigheter omkring Torre och Punta Prima men vi upplevde att det var många tomma hus och ganska ödsligt bland bostadsområdena. Vår förhoppning är att någon gång i framtiden få prova på att bo i Spanien under några år och därför kändes det viktigt att det finns grannar i närheten året om. Vi hann förstås bara titta på fastigheter i några få områden, så jag utgår ifrån att det självklart finns områden även omkring Torre som är livfyllda året om! Men norr om Alicante rekommenderas varmt!
     
  10. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Jag brukar cykla igenom Arenales på min turer mellan Santa Pola och Alicante. Visst är det ödsligt, men inget mot hur det kan vara i andra områden. Det finns iaf öppna affärer, åtminstone i november då jag sist cyklade förbi.

    Området är artificiellt, och dyrare än många områden söderut. Uppenbarligen är det hyfsat poppis då det både renoveras, byggs nytt. Ganska få till salu-skyltar också.

    Det är kuperat så jag skull satsa alla pengar på att komma så nära havet som möjligt (för högt upp blir det dessutom allt ödsligare). Har inte kollat ordentligt men ett bra boende här ligger säkert på 150 000 E +.

    Det finns några riktigt spektakulära hus nedanför den fina strandpromenaden, men troligen omöjliga att köpa pga bygglovsproblematiken.

    Närheten till flygplatsen är super om man pendlar (verkar inte heller vara stört flyget) och beachen är ovanligt bra för att vara Spanien IMHO. Närhet till fin pinjeskog också.
    Holaa
     

Dela sidan

Laddar...