Tips på studieort i Spanien

Diskussion i 'Skolor och Studier i Spanien' startad av Ira, 20 september 2012.

  1. Ira

    Ira Ny medlem

    Blev medlem:
    20 september 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Jag funderar på att plugga spanska i Spanien och letar efter en lite lugnare studieort, inte ett ställe man åker till för att bara festa - utan kanske en lite mindre stad. Är det någon som har tips på något ställe? :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
  4. AuroraBoreal

    AuroraBoreal Medlem

    Blev medlem:
    30 oktober 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej och Välkommen till forumet!
    Jag tycker du gör helt rätt i att plugga spanska. Det är ett underbart språk och kan man språket så får man ut så ofantligt mycket mer av sin vistelse i Spanien. Du skriver "en liten mindre stad" allt är ju relativt beroende på var man kommer ifrån... Sen tror jag inte man kan säga att det festas mer i vissa städer, det är klart att det kanske händer lite mer i en universitetsstad. Studierna blir ju vad man gör dom till och jag tycker absolut att man ska delta i de traditionella festerna som många av dom är en stor upplevelse att få vara med om.
    Själv har jag studerat i Salamanca ca 155.000 inv, Cádiz ca 125.000 inv och Granada ca 240.000 inv. Jag gillade alla tre städerna trots att de är väldigt olika. Om jag skulle få möjligheten att ge mig iväg igen så skulle jag vilja åka till Toledo ca 83.000 inv. Men allt beror ju på om du vill vara vid kusten eller inlandet. Om skolan är viktig kanske man ska börja i den änden, att försöka hitta en bra skola. Har man tänkt sig studiestöd från CSN så kan man ju börja och kolla upp vilka skolor som är godkända.
    Lycka till!
     
    pozuela gillar detta.
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Pengar från CSN får man till Proyecto-español tex. De har skolor i Alicante, Granada, Barcelona och Madrid. Storstäder alltså. Jag har studerat i Alicante hos dem och kan rekommendera varmt. Jag tänker att vill man festa så festar man var man än befinner sig. Och vill man studera så gör man det...allt hänger på dig själv.
    Sen är det ofta så att studenterna vill festa, speciellt när det är sommar, varmt, sol och bad. Mina lärare på Proyecto-esp. sa att på vinterkurserna studeras det mycket mer. Jag studerade där under fyra somrar och fick alltid extrauppgifter till hemläxa när jag bad om dem.
     
    pozuela gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Ira

    Ira Ny medlem

    Blev medlem:
    20 september 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svaren alla! :) Jag ska kolla upp städerna ni har tipsat om! Rekommenderar ni att man åker genom en agentur (ex. Avista) eller kontaktar skolor direkt? Och är det någon som har någon som pluggat/besökt Ronda, för det verkar vara lite vad jag är ute efter?
     
  8. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag tror att många skolor kan ordna boendet om man så önskar. Det gkorde "min" skola i Alicante, Proyecto-español. De förmedlade rum i centrala stan så det var nära till allt. Dessutom var deras prisre billigare än många förmedlingar. Dessutom fick man välja boende med andra studenter på skolan, eller i en spansk familj (man lär sig mest där, för man är tvungen att prata).
     
  9. AnnJanet

    AnnJanet Ny medlem

    Blev medlem:
    31 oktober 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har besökt Ronda och där är mycket vackert men det ligger också avsides en bit inåt landet. Det ligger som på en klippa mellan bergstoppar, kan tänka att det kan bli lite ensamt "off- season". Men som sagt det är mycket vackert.
    Min dotter gick en kurs i Benalmedena utanför Malaga, hon fick välja mellan att bo inneboende hos familj eller i egen lägenhet och trivdes jättebra.Hon har också studerat vid Jerez de la Frontera, inte lika vackert, torrt runt omkring, men Jerez är fint. därifrån kommer ju sherryn. :)
     
  10. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Ronda är lite väl avsides under vintern, kusten är nog för de flesta ett mycket bättre alternativ. Malaga är en i det sammanhanget mycket bra stad, den har dessutom ett kulturutbud som alla de anda städerna på Costa del Sol inte ens kommer i närheten av.
     

Dela sidan

Laddar...