Tips om spanskastudier i Barcelona?

Diskussion i 'Skolor och Studier i Spanien' startad av [email protected], 24 september 2009.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. erik-brandt@hotmail.com

    [email protected] Ny medlem

    Blev medlem:
    24 september 2009
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag pluggar för tillfället men har tänkt ta uppehåll i ett år fr.o.m januari. Jag har tänkt läsa en spanskakurs i Barcelona i 3-4 månader och skulle vilja ha tips om några olika skolor? Har sonderat fältet och hittat lite olika prisklasser, bl.a. olé languages, där de erbjuder 20 lektioner/ vecka i 3 mån för ca 1000 euro. På DonQuijote får man betaöa det dubbla, och jag undrar om det är någon som har erfarenhet från t.ex. DonQuijote? Är det värt den extra kostnaden?

    Jag undrar också hur det är med att söka jobb i barca? Är det något jag helt kan sluta tänka på, med tanke på att jag kommer ner i mitten av januari vilket inte direkt är högsäsong? Finns det någon bra sida annars där man kan leta jobb, eller är det helt enkelt gå runt och fråga som gäller?

    Väldigt tacksam för tips!

    / Erik
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. nansin

    nansin Ny medlem

    Blev medlem:
    26 september 2009
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    mina tips

    Hej Erik

    Jag läste spanska på abc college (abcCollege - Language school in Barcelona, Spain) och körde genom spanska institutet SI-Språkresor & Study International - studera utomlands.. ring dem och kolla, de var astrevliga och hjälpsamma. Dock låter det som den kurs du hittat är billigare, jag läste 8 mån och vill minnas att det gick på 40 000 kronor el nåt sånt... Men det var en bra skola som jag kan rekommendera. Dock tipsar jag om att läsa mer än 3 mån om du vill lära dig spanska ordentligt, då man knappt hinner in på alla tidsformer ens på 3. möjligen på 4 att du gör det... och sen efter det vill man ju hinna nöta in det också ;)
    Jag fastnade visst i Barcelona i 2 år... Förresten, kolla först av allt in is-barcelona.com, för där kan du gå nybörjarspanska GRATIS, det är en svensk folkhögskola i spanien. Självklart med spanska lärare o så men de som skapat den är svenskar. Sen kan man gå påbyggnad efter det och få praktikplats... Extremt lärorikt. Jag gjorde praktik på en reklambyrå i barca och lärde mig otroooligt mycket, inte bara spanska utan om branschen såklart. Jaja, nu kom jag på villospår. Mina tips är som sagt
    1: is-barcelona
    2: abc college (via SI-Språkresor & Study International - studera utomlands.)

    sen vad gäller jobb är ju helt beroende på vad du funderar på, iom att det är en storstad finns ganska mycket jobb alltid, men är det i bar, restaurang eller sådär så behövs det ju alltid mer på högsäsong... kan du tänka dig vilket jobb som helst för att tjäna cash och vara i barca så finns ju alltid callcenters... men där övar man ju ingen spanska precis.
    den här jobbsiten är grym: InfoJobs.net - Bolsa de trabajo, ofertas de empleo
    men det funkar också att gå runt och snacka på ställen, ofta sätter tex barer och affärer och dyl upp lappar i sina fönster där det står att de söker personal.

    sådärja, då har du lite att kolla igenom nu då... ;)
    fråga gärna på mera om du vill!
     
  4. mattiasspanien

    mattiasspanien Ny medlem

    Blev medlem:
    17 juli 2010
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0
    Hur gjorde du med boende och så? Kan man ta merkostnadslån för hyra osv.. Bor nämligen redan i Barcelona och jobbar men funderar på att lära mig spanska men är inte riktigt säkert om det kommer att gå samtidigt att jobba och så med pengar! :(
     
  5. nansin

    nansin Ny medlem

    Blev medlem:
    26 september 2009
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    csn

    Ja alltså man får ju som vanligt csn för att klara sig med hyra, mat, nöjen. lite mer än i sverige dock eftersom de räknar efter staden man bor i på nåt vänster, när jag gick gjorde jag ett utslag på att jag kanske fick nästan 9000 i månaden. fast detta var ju för nåt år sen och euron har ändrats osv så jag vet inte riktigt... man får alla pengarna i en klumpsumma så man får portionera ut dem själv ;)
    iaf så äre ju så att man tar merkostnadslånet på att betala kursavgiften. Men ja, summa summarum: du får csn som täcker ALLT.

    sen om man ska gå på den svenska skolan is-barcelona så behöver man ju inte ta nngt merkostnadslån för kursavgift eftersom den är gratis, dock får man bara csn som om man var i sverige, dvs 7500 kr (är det nu va?) och det är ju lite småsnålt att klara sig på i bcn förvisso...

    klart du ska börja läsa spanska!! det är asgrymt, plus att ska man bo i spanien tycker jag allt att man borde lära sig språket.. ;) ;)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. soffaninspain

    soffaninspain Ny medlem

    Blev medlem:
    22 oktober 2009
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hola Erik!

    Blev precis tippsad om en spanska skola i Barca här på forumet som verkar bra. Den heter Camino Barcelona, Spansk språkskola i Spanien. Studera spanska på en spansk språkkurs i Barcelona
    Det ska tydligen vara en liten mindre skola med bra stämning och profesionella lärare. Jag hålelr själv på att leta en bra skola för att börja plugga spanska. har precis kommit ner till Barca och känner mig lite lost vart jag ska börja kolla.. Så alla tipps är välkomna!

    Gracias!

    /Sophia
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...