Tiggeriet

Diskussion i 'Spanien' startad av Preciosa, 27 april 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Tycker att det är för bedrövligt att många blir utnyttjade och tvingade att tigga.

    I Jönköping finns ett antal "dragspelare", spelar hellre än bra, som sitter utanför affärer och för väsen och tigger. Var de kommer från vet jag inte men skulle tro att de är från Rumänien eller något närliggande EU-land.

    Lotta
     
  4. Eva

    Eva Ny medlem

    Blev medlem:
    29 februari 2008
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0
    jo flertalet är från Rumänien och likaledes är många av de barn.
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Bättre att ge pengar till hjälporganisationer i så fall. Tex till Frälsningsarmén eller liknande, som har lång erfarenhet av att hjälpa.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Viktoria

    Viktoria Ny medlem

    Blev medlem:
    14 november 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0
    Usch vad hemskt... Det var ju inte så länge sedan det var en tråd om detta här. Tänkte mycket på det sedan. Såg ett program om barnslaveri i världen där de just tog upp barn som tvingades att tigga. Det är ju så sorgligt. Och man blir så arg... Att utnyttja barn och människor med handikapp... De sköraste i vårt samhälle. Dem vi ska ta hand om.

    Jag har nu bestämt mig för att inte heller ge till tiggare även om jag känner mig hemsk. Att istället ge till någon organisation som arbetar med någon form av mat-utdelning till fattiga är nog bästa vägen. Finns Caritas eller liknande i Barcelona?
     
  8. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Jodá, Caritas finns i alla kommuner. Organisationen är ju knuten till katolska kyrkan.

    Det finns en mängd andra organisationer som arbetar med stöd till olika grupper. T o m fotbollsklubben Barcelona ber en ibland att skänka ris, pasta, olja eller andra matvaror som de sedan ger till fattiga familjer.

    Allmänt kan man nog tycka att det är bättre att ge matvaror än pengar. Dá är ju risken mindre att pengarna gár till knark, alkohol eller en BMW till bossen.

    Anmärkningsvärt tycker jag är att väldigt mánga tiggare har rád att röka.
     
  9. Viktoria

    Viktoria Ny medlem

    Blev medlem:
    14 november 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0
    Det är mina cigaretter de röker upp...

    Skämt åsido... Tänkte också på det när jag var i Barcelona sist. Man kunde ju knappt ta en cigarett på en uteservering och definitivt inte ha ett paket liggande på bordet. De praktiskt taget plockade själv. Tror jag gav bort fler än jag rökte... Men det problemet har jag inte nästa gång, för då är jag ickerökare.

    Visst har du en poäng, Backis. Rökning är onekligen ett dyrt nöje. Jag plågar mig just igenom rökavvänjning, så att jag ska ha råd att åka till Barcelona igen i oktober. Insåg att det var roligare att lägga pengarna på än fler rynkor och en rosslig stämma.

    Och tack för svaret. Det där med mat-utdelning känns rätt. Kanske kan man köpa ett par kassar o lämna in när man är där.
     
    Last edited: 28 april 2012
  10. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Grattis! Att du slutat röka. Starkt! Det är inte bara rynkor man får utan hyn blir gråaktig/färglös också. Inte vackert. Jag slutade 22.11 förra året då mina spanska ciggisar tog slut. Jag tänkte att nu ska det inte köpas några dyra svenska, och det har jag hållit. Inga problem. Nu kan jag känna när någon har rökt när han/hon kommer på bussen. Det kände jag inte tidigare. Och det doftar inte gott.
    Bättre att göra annat med pengarna man sparar, som du säger. Grattids en gång till!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Viktoria

    Viktoria Ny medlem

    Blev medlem:
    14 november 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack. Grattis till dig också. O du förtjänar det nog mer än mig än så länge. Just nu tar jag en dag i taget. O jag är grinig, tjurig o bedrövligt gråtmild. ;:( Nä, livet är inte ett dugg kul just nu...
     
  13. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Du, den griniheten går över. Tro mig. Håll ut lite till!
     
  14. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Stå ut!!!
    Jag slutade 1978 men använde tuggtobak ett tag tills jag
    fick magkatarr av dom
    Det är jobbigt men man vinner allt, hälsa, pengar och man luktar
    bättre :cheeky

    Apropå tiggeriet...ja "dom" tigger cigg ser man på caféerna.

    Många samlar papper i stället. Var ett reportage i Información
    för ett tag sen. Dom får 12 centimos/kg...Inte mycket och har dom bil
    och inte varuvagnar från affärerna så kostar ju det....
    Men all reklam är borta från våra portar :D
    Carrefours tidningar är ju rätt tunga :vissla:

    Ciao P ♥
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...