Test-flytta ner över sommaren

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av PerAbrahamsson, 2 april 2018.

  1. PerAbrahamsson

    PerAbrahamsson Ny medlem

    Blev medlem:
    2 april 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej! Vilket trevligt forum! Har ett par fundering som jag hoppas få svar på här.
    Jag och min tjej tänker seriöst på att flytta ner till Spanien under något år. Hon har sin mammaledighet och jag har mina distansstudier, inget som egentligen binder oss till Sverige förutom skola och dagis, som ändå är stängt under sommaren. Vara barn är 6, 4 och en till på väg.

    Innan vi flyttar ner vill vi ändå testa på..Vi behöver inte bo exakt vid stranden eller ens nära Medelhavskusten egentligen. Jag dras mot norra delarna mer faktiskt. Vårt mål är kortfattat; vi hittar och hyr ett hus med trädgård (vi har hundar) på någon plats där det är relativt kostnadsvänligt men ändå fint och vamt och lämpligt att bo med barn. Månadshyra= max 8.000kr
    Max avstånd till hav= 1 timme med bil

    Förutom Airbnb, finns det sidor likt blocket som spanjorer hade själva vänt sig till? Min tjej pratar flytande spanska så hon kan kommunicera med folket där nere på ett mer icke-svengelskt sätt.

    Vilka regioner förutom atlant-områdena hade kunnat passat våra mål? Våra Spanien-kunskaper är rätt begränsade.
    Om någon har erfarenhet av liknande projekt så är vi högst tacksamma för nyttiga upplysningar.

    Tack för er tid / Per
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. goslik

    goslik Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2015
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    42
    prova på idealista. mvh
     
  4. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Det finns sidor som fotocasa.es enalquiler.com och idealista.com
    Det är inte säkert att det som ligger upplagt verkligen är ledigt och de kan vara dåliga på att svara på mail. Du har en klar fördel då din tjej kan spanska, de svarar bättre om ni skriver på spanska eller ännu hellre ringer.
    Det går också att söka på Immobilaria på de orter ni är intresserade av, ni kan få hitta ännu större utbud på deras hemsidor.
    Men hyror på 8000 kr gäller nästan bara vid långtiduthyrning, och att man då hyr även utanför turistsäsong. Om ni bara hyr sommarmånaderna får ni nog räkna med högre belopp och att hyran sätts veckovis. Men om ni håller er inåt landet och borta från värsta kustturistorterna kan det nog vara möjligt att få något för 2000 kr per vecka.
    En sak jag själv tänkt på, då jag blivit tvungen att hyra boende i Sverige vid mina besök där medan spanienbostaden stått tom, är möjligheten att lånbyta. För svenskar som bor i Spanien men åker "hem" över sommaren borde det vara intressant. Sen har jag för mig att det finns någon sajt just med lånbyte av bostad, vad den heter vet jag dock inte.
     
    PerAbrahamsson gillar detta.
  5. PerAbrahamsson

    PerAbrahamsson Ny medlem

    Blev medlem:
    2 april 2018
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för ett högt informativt inlägg! Det där med lånehyra låter genialt. Ska se om det finns bra grupper på FB för detta!
     

Dela sidan

Laddar...