Ta bilen till Torrevieja vintertid.

Diskussion i 'Resa med bil' startad av steget98, 15 december 2013.

  1. steget98

    steget98 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej.

    Har kört en uppsjö med gånger till Torrevieja ifrån Sverige, fast då endast sommartid. Nu har vi för avsikt att köra ner under slutet av december. Ni som har kört ner under vintern samt sommaren, var det någon större skillnad att köra ner vintertid?

    Det jag tänker på är att det under sommartid, i princip alltid, är långa köer i södra Frankrike samt relativt vältrafikerat genom hela Europa under sommaren. Å andra sidan kan ju vädret ställa till det nu på vintern.

    Erfarenheter tas tacksamt emot! julgran
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Har inte kört längre än Barcelona vintertid men det är ju norr om som det skiljer sig vad gäller väglag. Kan vara snorhalt så du håller nog inte samma tempo….
     
  4. golfman

    golfman Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2013
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    2
    Trafikken er tett gjennom Tyskland og Frankrike hele tiden. Frankrike er en fordel å passere på søndager da man "slipper" trailertrafikk. Husk at det kan være ordentlig vinterføre i Tyskland/Frankrike også. Om ikke snøføre, så glatt allikevel. Kjørte hjem mellom 1-5 desember. God tur og kjør forsiktig, husk vinterdekk.

    Hilsen
    Golfman spainsmile
     
  5. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Vad ska du ha för däck?

    Det kan vara snö ganska långt ner och bäst är att inte köra på vardagar.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. steget98

    steget98 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag kör på vinterdäck, friktionsdäck anpassade för europavägar. Det ska bli intressant att jämföra restiden med den restid det brukar ta för oss sommartid.
     
  8. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Kör man diesel ner behövs tillsatser, från Tyskland tills det blir varmt ute.
     
  9. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Ett alternativ är att ta tåget (med bilen i) från Hamburg ner till södra Frankrike.
    Förmodligen slipper man snö och slask...
     
  10. villebasker

    villebasker Medlem

    Blev medlem:
    17 januari 2013
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    5
    Biltåget mellan Hamburg och Narbonne körs inte denna vinter.
    Börjar gå igen först i april, så det är inget alternativ just nu.
    Det går dock att åka mellan Hamburg och Lörrach (på gränsen till Frankrike).
    Det är en sträcka på ca 80 mil (nattåg).
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Nackdelen är att man har en tid att passa där och den bästa transportsträckan är Autobahn som är avgiftsfri tillsvidare. Bra tanke med biltåg annars. Men vad kostar det numera jämfört med att köra?

    Dumt det blir med däck när man vill ha dubbdäck här och dubbfria inte är bra på sommarväg.
     
  13. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag vet inte priset just nu men senast jag tittade varierade priset ganska mycket beroende på när man skulle åka. Man kanske spar in bensinpriset och slipper köra = är mer utvilad efter en natts sömn.
     
  14. Lars at Ejgde

    Lars at Ejgde Medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0
    Biltåget Hamburg - Narbonne

    År 2010 for vi på en tvåmånaders bilsemester ned till Valencia och åter. Vi tänkte då ta det här biltåget ned till södra Frankrike och jag fick då fram ett pris på 8500 kronor enkel väg. Då ingick nattfärja Göteborg - Kiel med hyttplats samt biltåget från Hamburg.

    Detta föreföll vara rimligt då vi sparade in mycket bränsle och flera övernattningar på hotell.
    Sen stupade alltihop på att vår lilla Berlingo var 2 cm för hög för att passera de franska järnvägstunnlarna.......
    Fransk bil - franska tunnlar.

    Så vi körde sakta ned i ett vintrigt Europa men hade jättekul i alla fall.
    L
     
  15. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Det verkar mkt dyrare än bil. En del tar färja från England till Norra Spanien.
     
  16. steget98

    steget98 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    1
    Då var resan gjord, både ner till Torrevieja och hem till Sverige igen.

    Kortfattat kan man säga att med avsaknad av vinterväder i hela Europa går det betydligt fortare att ta sig genom kontinenten så här års om man jämför med sommartid.

    Dock vill jag varna för ett företeelse som inträffade utanför Barcelona på väg hem.

    Någonstans mellan den sista betalstationen innan Barcelona och den första igen efter Barcelona, alltså den sträckan som inte är betalväg förbi staden, lägger sig en Mercedes i min "döda vinkel" och kastar en sten på nedre delen av bakluckan :arg: Anledningen till detta är att jag ska tro att det är något fel på däcket eller dylikt. Sekunden efter att stenen är kastad kör bilen upp jämsides och passagerarna hänger sig ut genom rutorna på bilen och börjar vifta med armarna och vill att jag ska sänka farten samt svänga av motorvägen. Jag körde bakom bilen en mycket kort stund för att precis innan avfarten var slut svänga tillbaka ut på motorvägen. Vips så hade de svängt av, men inte jag. ;:;;)

    En snabb koll på Google ger mig information om att detta är en "vanlig" metod för att få bilister att stanna som sedan blir ett offer för stölder och rån.

    Dock vill jag poängtera att jag passerat Barcelona 12ggr (6 ToR) med bil de senaste 5 åren utan att råka ut för mer än dålig mat vid vägkrogarna

    Men som sagt, vid resor framöver kommer jag vara extra vaksam när Barcelona passeras...
     
    Uffetrader gillar detta.
  17. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050

Dela sidan

Laddar...