Tåg mellan Alicante och Barcelona

Diskussion i 'Semester i Spanien' startad av HerculesCF, 16 augusti 2010.

  1. HerculesCF

    HerculesCF Ny medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej

    Jag och min sambo ska ta oss ifrån Alicante till Barcelona i början av september och tänkte välja tåg som färdmedel. Är det någon som vet vart man kan boka, se priser, avgångar med mera eller som har någon erfarenhet utav att resa med tåg i Spanien?

    / J
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. El Guiri

    El Guiri Ny medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1
    Det borde gå utmärkt, åtminstone att se priser, tillgängliget, tider osv. Motsvarigheten till SJ heter Renfe. På renfe.es kan du lista alla avgångar mm - jag tror även på engelska om du har rostig spanska, klicka på "Welcome" på startsidan.

    Har aldrig bokat biljett där själv så jag har ingen aning om det krävs NIF (spanskt id-nummer) eller liknande. En registrerad användare på renfe.es verkar dock krävas i vilket fall.

    Du bör troligen välja stationerna Alacant-Terminal och Barcelona-Sants. När jag gick in och snabbsökte tar det drygt 5 timmar (+- 15-20 minuter) och kostar cirka 56-95 euro/person beroende på vilken typ av tåg och biljettklass man väljer. Betalar man lite extra kan man troligen välja säten också.

    Har åkt tåg mellan Barcelona och Valencia, Valencia-Madrid flera gånger och det brukar gå hur bra som helst. Det var lite värre förr när det inte var rökfritt. Att åka tåg är förhållandevis billigt och smidigt, men det går säkerligen bussar också om du vill ha fler alternativ (nattbussar, t ex).


    EDIT: Vid närmare granskning såg jag att man kunde uppge "pasaporte" och "otro" som typ av id-dokument, vilket rimligtvis borde göra det möjligt att boka biljett från var som helst med hjälp av sitt passnummer eller personnummer på körkortet. Jag hade nog själv valt passnummer.
     
    Last edited: 17 augusti 2010
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Smidigast mellan Alicante och Barcelona är Euromed. Stannar bara i Valencia, Castellon och tarragona innan Barcelona. runt 50€ ekonomi klass
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Smidigast mellan Alicante och Barcelona är Euromed. Stannar bara i Valencia, Castellon och tarragona innan Barcelona. runt 50€ ekonomi klass
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Tåg:Alicante-Barcelona

    Skall ni åka med det tåg som inte stannar på de flesta stationer, så krävs platsbiljett. Det finns även visa klockslag som är lite billigare, än under högtrafik. Hur det är med de andra, "långsammare" tågen vet jag inte, mer än att det tar längre tid. Inget problem med själva resan, tågen är minst lika bra som i Sverige.
     
  8. El Guiri

    El Guiri Ny medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1
    Om inte bättre, imho! Brukar vara film och trevlig sällskap alla gånger jag åkt ;-)
     
  9. HerculesCF

    HerculesCF Ny medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för alla svar. Ska ta mig en titt på Renfe och se om jag kanske bokar där. / J
     

Dela sidan

Laddar...