Svettas med Svedbank

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av SolenLyser, 8 augusti 2017.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vi har kvar aktier i Sverige hos Avanza Bank. Avanza kan emellertid inte skicka pengar till Spanien varför vi också har Swedbankkonton. Swedbank har länge fungerat utmärkt med koddosa. När Mobilt BankID dök upp, beställde vi det. Bra att ha om en dosa lägger av.

    Om man vill fylla på med pengar hos Avanza Bank, måste man först ”lägga till ny mottagare” hos Swedbank. Det borde fungera med Mobilt BankID, eller?
    Det finns en hake: ”För att lägga till mottagare med Mobilt BankID behöver du beställa ett kodkort som du använder för att aktivera Mobilt BankID för utökad användning. BankID på kort beställer du på ditt bankkontor.” Svettigt att behöva resa till Sverige för att få ett ett kodkort. Det visar sig att Swedbank aldrig skickar ut några kodkort utanför Sverige. Emellertid lyckades jag ”lägga till ny mottagare” hos Swedbank genom att enbart använda den hederliga gamla dosan. Svettigt med ”ny teknik”!
     
    Last edited by a moderator: 8 augusti 2017
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    När jag skaffade konto hos Skandiabanken behövde jag inte besöka något
    bankkontor. Det var länge sedan och berodde bl.a. på att de stödde mitt
    operativsystem. De banker jag tidigare hade betalkonton hos, gjorde däremot det
    inte längre. Hur det fungerar nu har jag ingen aning om. Skandiabanken har inte
    så många bankkontor, så de löser kanske det hela på annat vis.

    Mina aktier har jag hos Avanza. Det är mycket bra att Avanza bara tillåter
    uttag till egna konton. När man gör ett uttag sänds även ett sms, med en
    engångskod, till ens föranmälda telefonnr. Denna engångskod måste man ange.

    Jag hade ett sparkonto hos SBAB för flera år sedan, för att försöka få lite
    ränta innan räkningar skulle betalas. Så upptäckte jag att det gick att göra
    uttag till andras konton. Då sände jag ett mejl till SBAB och påpekade att jag
    tyckte att det här är ju en säkerhetslucka!

    Jag fick ett 'jaså-svar', där den som svarade hoppades att jag ändå ville spara
    i fonder hos dem!

    https://www.svt.se/nyheter/sakerhet...t-att-de-drabbade-blir-kompenserade-av-banken

    'Den statliga banken SBAB har färre än tio drabbade kunder, enligt bankens
    säkerhetschef Fredrik Ohlsson. Han menar att det inte är säkherhetsbrister i
    tekniken som orsakar problemen.'

    Två verifieringar minskar risken för id-kapning. Inloggning med mobilt-bankid.
    Vill man ta ut pengar eller göra betalning. Då sänds ett verifierings-sms, med
    engångskod, till ett föranmält telefonnr.

    När jag sände mitt klagomål till SBAB hade jag vad jag behövde betala i hyra de
    närmaste månaderna och kanske lite till på deras konto. Jag ansågs helt enkelt
    som en fattiglapp och helt ointressant.

    Men, de som fick sina identiteter kapade var riktigt rikt folk. Bl.a. en viss
    person känd från företaget Cevian.
    http://www.expressen.se/nyheter/gardells-konto-kapat---det-kopte-bedragaren/

    Även bankNorwegian använder sig av detta. Två verifieringar. Ingen annan bank
    jag ibland har pengar hos gör detta också.
     
  4. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Dagens Tips,
    Om ni använder www.digitalpost.io och tar er post dit kan de skicka posten vidare till er var ni än befinner er på jorden!
    Joe
     

Dela sidan

Laddar...