Svenskt eller spanskt medborgarskap

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av svärdfisk, 18 juni 2012.

  1. svärdfisk

    svärdfisk Ny medlem

    Blev medlem:
    13 juni 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,

    Jag är ny medlem i detta forum, ett medium jag gâtt miste om under de 12 âr jag har bott och arbetat här. Jag gâr snart i pension, vilket jag ser framemot och tänker stanna kvar. Nâgra sporadiska veckor till Sverige varje âr blir naturligtvis aktuellt.

    Är medveten om proceduren med ansökan om spanskt medborgarskap.

    Min frâga är om vilka för- och nackdelar det är att byta? Nâgon som konkret kan tala om?

    Pâ förhand tack

    Svärdfisken
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. AuroraBoreal

    AuroraBoreal Medlem

    Blev medlem:
    30 oktober 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    4
    Man behöver väl egentligen inte byta. Visst kan man numera ha dubbla medborgarskap?
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Svärdfisk och välkommen till forumet spainsmile
    Du har bara gått miste om forumet i 8 år :D

    Jag vet inte fördelen med att bli spansk. Har man som pensionär
    pension från Sverige så måste man ju betala SINK-skatt som är 25%.
    Det är klart att om man blir spanjor så blir väl skatten lägre, man slipper
    SINK. Spanska skatten kanske är lägre beroende på inkomst.
    Det är väl enda fördelen...Allt annat har man ju som EU-medborgare
    när det gäller sjukvård och mediciner ändå.

    Rätta mig om jag har fel...nån
    Ciao P :sol:
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Nej. Sverige och Spanien har inte det avtalet. Därför màste du som Svensk, avsäga ditt svenska medborgarskap om du vill bli Spanjor.

    Den direkta fördelen är väll att det blir lättare att fixa pass och DNI.
    Andra för och nackdelar kan ju vara Visum till tredje länder om du reser mycket.

    Annars kan jag inte komma pà nàgot. Om du nu inte är 18 àr och vill bli polis eller militär.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. AuroraBoreal

    AuroraBoreal Medlem

    Blev medlem:
    30 oktober 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    4
    Är du säker på detta Nalle?
    Jag har nämligen en vän här i Sverige som är spanjorska. Hon ansökte om svenskt medborgarskap och fick även behålla sitt spanska. Från det att hon fick sitt svenska medborgarskap så hade hon 3år på sig att "meddela" spanska ambassaden att hon önskade behålla sitt spanska medborgarskap, annars så skulle hon förlora det. Men numera har hon alltså två, både spanskt och svenskt. Det borde väl gälla samma sak om man är svensk och ansöker om spanskt, eller?

    I Sverige måste man ha svenskt medborgarskap för att få rösta i riksdagsvalet, finns det någon liknande regel i Spanien?
     
  8. svärdfisk

    svärdfisk Ny medlem

    Blev medlem:
    13 juni 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack alla för snabba svar. Vad jag förstâr är det tre viktiga saker som blir till Spaniens fördel:
    1. betydligt lägre skatt
    2. DNI
    3. Pass
    Ganska sâ väsentligt.
    Enligt registro civil har man ingen möjlighet att ha dubbelt medborgarskap. Svensk politik är jag inte tillräckligt insatt i, varför jag överlâter riksdagsvalen till svenskarna.

    Betyder detta att inga nackdelar finns?
     
  9. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Ja, Men det är skillnad om du är Spanjor/ska och blir Svensk än om att du är Svensk/a och ska blir Spanjor.

    En Spanjor som blir svensk, kan enligt Spansk lag behàlla sit medborgarska, dà spelar det mindre roll om inte Sverige "erkänner" det.

    Det är skillnad om du har rätt till medborgarskap genom födelse. Dà har du "rätt" till dubbelt.

    Det var det det svaret jag fick för x antal àr sedan när jag funderade pà att söka
     
  10. AuroraBoreal

    AuroraBoreal Medlem

    Blev medlem:
    30 oktober 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    4
    Ok, tack för svaret! Tänk att allt ska vara så krångligt ;-) Man tycker ju att det borde vara lika åt bägge hållen men så enkelt är det alltså inte.
     

Dela sidan

Laddar...