Svenskregistrerad bil i Spanien

Diskussion i 'Resa med bil' startad av villebasker, 9 november 2014.

  1. villebasker

    villebasker Medlem

    Blev medlem:
    17 januari 2013
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    5
    Följande är hämtat från senaste numret av Skandinaviska Bladet (nr.60):

    "DGT har sedan en tid ändrat reglerna för hur länge man får köra svensk registrerad bil i Spanien. Numera är det 3 månader man kan köra sin svenska bil i Spanien, därefter måste den ut ur landet eller spansk registreras. Många frågor har kommit in till oss på Bladet, hur man gör och vad det kostar.
    Om din bil körs i Spanien måste du enligt lag inom tre månader registrera din svenska bil i Spanien. Det gör du på Tráfico, i Alicante. Vad kostnaden blir beror på vilken bil du har. Du måste ha med dig NIE-nummer och pass och din bil måste ha besiktigats av ITV. Man måste fylla i ett formulär på spanska. Enklast är nog att kontakta en Gestoria som sköter allt.
    Det jag vill informera om nu, är att det rykte som säger att polisen blivit mycket hårdare på att kolla upp svenskreggade bilar verkar stämma. Nyligen hade polisen en kontroll i Villamartin, där man enbart stoppade svenska bilar. När de inte kom några passade man på att fota svenskregistrerade bilar utanför ett block.
    Vad fotona ska användas till visste inte min bekant som blev ögonvittne till händelsen och bor i blocket. Men man kan väl gissa att de kommer tillbaka till samma plats med jämna mellanrum för att kolla om samma bilar fortfarande befinner sig i Spanien."

    Stämmer detta?
    Nån som har mer info?
    Hur gör man nu om man tänker tillbringa vinterhalvåret i Spanien med sin svenska bil?

    angryy

    Länk till tidningen:
    http://www.skandinaviska-bladet.com/

    ;;;)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej jag vet inte om det stämmer men när jag var Malaga så jagade spanska polisen engelska bilar som åkte och lämnade barnen på dagis det finns många såna i Cabo roig vet jag
     
  4. Burriana

    Burriana Avstängd

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Bör vara samma regler i hela EU och lösningen är garage eller köpa Spanskregad bil. Vänd på frågan, hur skulle det se ut med en massa utlänningar som kör hemlandsbilar i Sverige?
     
  5. hessu

    hessu Medlem

    Blev medlem:
    28 december 2013
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    7
    Svensk reggad bil i Spanien

    Hur är reglerna i övrig EU då?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Det cirkulerar tydligen många felaktigheter på många ställen och även hos polisen, hörde/läste jag någonstans. Och det är ju inte lätt att säga det till den lokale polisen.

    Så som jag har förstått det efter samtal med en Gestoria så får du ha svenskregistrerad bil i Spanien i 6 månader om du själv inte är resident, du är alltså fortfarande skriven i Sverige.

    Om du skriver dig Spanien ska bilen registreras om inom en månad.

    Hur ska den spanska polisen veta om du har varit ute ur landet emellan? Du registrerar dig ju ingenstans, visar inte pass osv.
     
  8. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
  9. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Infolänken från JoeSpanien är ju uppdaterad 2103. Artikeln i Svenska bladet avser nya regler.

    Vore bara intressant att veta var dessa nya regler finns. Som vanligt hyser jag inte så stort förtroende i artiklarna i dessa svenska/norska spanienaviser. Gäller både uppgifterna och skribenterna.

    Tyvärr! Göran angryy
     
  10. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    De borde ju ha koll på läget, men det är ju väldigt vanligt i IT-Info-Världen att man inte uppdaterar ordentligt. Å andra sidan har jag under en timmes tid letat på Spanska trafikverkets sida och deras nyheter, och hittar inga nya lagar om registrering. (Kan bero på att sidan är ett under av krångel)

    Göranthumb
     
  13. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
  14. villebasker

    villebasker Medlem

    Blev medlem:
    17 januari 2013
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    5
    Hej igen,

    Har fått ny information från Skandinaviska Bladet ang. deras artikel.
    Publicerar det i sin helhet nedan.
    Nu är det ju "klart som korvspad" vad som gäller, eller...?

    Ett stort tack till Skandinaviska Bladet som gräver vidare i detta...graciass

    --------------------------
    Hej,

    Tack för din upplysning, det är på en grupp på fb också.

    Har precis svarat där, du kan läsa mitt svar nedan.

    Jag ska kolla länken du sände mig. Tack...:)

    Hej, läste den här tråden i går, men ville ta reda på lite mer fakta innan jag svarade.

    Det jag skrivit i Bladet är inte en nyhet eller artikel, det är en ledare, där jag skriver personliga åsikter, vilket en nyhet inte får innehålla.

    Har en längre tid hört rykten florera om att det numera är 3 månader som gäller och inte 6 (eller som en del av er skriver 182 dagar), har följt detta på DGT,s hemsida för att se om någon ändring dyker upp, det har det inte gjort.

    Så när jag blir uppringd om det som inträffade i Villamartin, ber jag Montse (spanjorska) ringa till DGT, för att kolla uppgiften om 3 månader, hon får det bekräftat och jag skriver min ledare.

    Sen får jag syn på detta och tänkte, kanske har vi fel ändå, måste kolla det.

    Så nu har jag ägnat förmiddagen åt att försöka reda ut detta, här är de svar jag fått:

    DGT Jefatura Provincial de Trafico de Alicante- 2 samtal en dam säger 6 månader, nästa dam säger; om man bor permanent = äger bostad i Spanien får man inte köra egen utlandsregistrerad bil. EU-regler säger att man måste registrera om sin utlandsreggade bil inom 6 månader, men den tiden kan också vara kortare.

    GUARDIA CIVIL, börjar med att ringa till Orihuela Costa, då det är denna zon som är aktuell. Här får jag inget svar, efter flera försök blir jag kopplad till stadshuset där jag ställer min fråga, de säger att vad de vet är reglerna ändrade till 3 månader (det var i detta läge jag ringde DGT en andra gång idag). Kollar sedan med Guardia Civil i San Miguel, de säger 6 månader. Ringer då till Guardia Civil i Torre de la Horadada, vilka säger att det är nya regler och det är 3 månader som gäller. Ringer då till Guardia Civil Trafico, som säger att de inte vet och att det är ett ärende för fiscal som befinner sig på Guardia Civil Torrevieja. Således ringer jag till Torrevieja, som säger att det är en fråga för trafico och ber mig ringa dessa en gång till. Ringer Trafico en gång till… de svarar samma, det är en fråga för fiscal, tar då kontakt med Torrevieja igen, vilka säger att det är en fråga för trafico….

    Här ger jag upp! (även om jag skulle vilja, räcker inte min tid till för att i nuläget gräva djupare i denna fråga)

    Jag kan således i nuläget inte säga om det rör sig om 3 eller 6 månader, jag tror nog dock att DGT damen som säger att det rör sig om 6 månader, men att annan tid kan tillämpas är den som kommit närmast sanningen (var nu obs på att det är jag som privatperson som tror detta).

    Jag ber så mycket om ursäkt om min ledare orsakat problem för någon, men att kalla mig oseriös, när uppgifterna var kollade från början känns lite hårt.

    Jag har aldrig satt in vare sig i ledare eller nyhet en uppgift som inte är kollad, eller kommer från ett pressmeddelande (vilka tyvärr också kan vara fel ibland).

    Vill nu DEMENTERA, 3 månader, då jag med säkerhet inte kan säga var sanningen ligger!

    Monicha
    --------------------------
     
  15. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Oh tack, nu vet ju alla vad som gäller, eller...:confused:? Det här är vad jag kallar raka besked från myndigheternas sida (not) ));).
    rocio
     
  16. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag kan egentligen bara svara för mig själv, och jag är resident/spansk bil, men inget skulle hindra mig som ickeresident att köra min svenska bil på utlandssemester hur länge som helst. Inom de (för min person) tillåtna sex månaderna. Som vi har sagt många gånger, ingen vet när vi kom, var på utflykt till Portugal, eller åkte tillbaks till Sverige.

    Dessa "klara" regler motsvarar de som finns när det gäller att ta med sig vovven till Spanien. Spanska Ambassaden i Stockholm säger en sak/Spanska jordbruksverket (som är ansvarigt) säger en annan sak. Dessutom eventuella tullare, fast de är sällsynta, som inte har en aning.

    Tyvärr lite sorgligt för oss nordbor som är vana vid klara regler (många), eller?

    Göran
     
  17. MagnusH

    MagnusH Medlem

    Blev medlem:
    22 juli 2014
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    3
    På Teneriffa blir det lite krångel med 3 månader eller 6 månader med egen svenskregistrerad bil.

    Lämnar ju sällan ön för att åka till tex Afrika. Undra hur de tänker här nere då?
     
  18. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Man måste ju ta bilen till Sverige en gång om året för att besiktiga den ändå... inte värt besväret. Inte aktuellt för oss eftersom vi är residenta, men skulle inte dragit hit en svensk bil ändå. Enklare att köpa något billigt spanskreggat, i så fall.
     
  19. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Fast för oss som fyllde bilen och semestrade oss ned så blir det ju att vi behåller vår bil som är fyra år gammal.

    Vi funderade också på att sälja bilen, flyga ned och köpa här men då hade vi missat hela upplevelsen ned genom Europa.
     
  20. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Och man ska inte glömma det att ni fick ner en hel del grejor, om ni fyllde bilen. Flyttbilar tar ju betalt för varje pinal de fraktar (helt rätt det ska de göra) så ni sparade nog en slant där....
     
  21. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Precis, vi fick ju med oss en hel del. OK, vi köpte en takbox och den kostade ju en del men vill man kan man sälja den och få en del tillbaka. Det får man ju inte på en fraktkostnad. :)
     
  22. sportgarage

    sportgarage Medlem

    Blev medlem:
    11 december 2014
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1
    Välkommen till Spanien!
    Här fungerar det lite ibland och ofta inte alls, så den som står på sig vid en poliskonfrontation och vet vad EU lagen säger och hänvisar till den, får problem med polismannen mittemot som inte snackar engelska och hävdar att i Spanien fungerar det på spanskt vis. Sedan är det bara att prassla med papper tills allt är löst (polisen jobbar på timlön) Men allt går att lösa eller köpa. Svenska godtrogna personer prasslar mest.
    Ett tips är att ni just kommit, är här på semester och ska hem imorgon, funkar 9/10
     
  23. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Det är ju inte tiden 6 månader som är det stora problemet utan det är den årliga besiktningen!
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...