Svenskar och andra hälare

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av SolenLyser, 26 februari 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag har inga pengar i Lichtenstein men ändå tycker jag att måttet är rågat. Om jag ber någon gå in i en butik och stjäla en nyutgiven DVD-skiva till mig för en femma, kallas jag för hälare. Om skattemyndigheterna i Tyskland vill kringgå de lagar och regler som gäller i samhället, anlitar de också en tjuv, eller handlar det kanske om spioneri? Den tyska staten agerar i vilket fall som helst som hälare när de köper hemliga handlingar från en bank av en tjuv. Det tyska finansdepartementet menar att det inte var själva CD-skivan de var ute efter utan bara innehållet på skivan.

    Vilket sammanträffande!
    Jag var heller inte ute efter själva DVD-skivan, jag ville ju bara se på filmen.

    Nu visar det sig att det tyska finansdepartementet tänker dela med sig av stöldgodset och det talas om att Sverige visar stort intresse. Hälarna ställer sig i kö.

    Vilket sammanträffande!
    Jag hade också tänkt kopiera min DVD-skiva, sälja kopior och därigenom utöka antalet hälare i samhället. Det tycks som om fildelning flyttat in i finrummet.

    En annan aspekt är hur fildelningen går till. Är det bara de korrupta skattemyndigheterna som delar på stödgodset? Man kunde ju tänka sig att det såldes vidare till den undre världen. De skulle ha stor glädje av uppgifterna när de skall välja ut vilka rika personer som skall kidnappas.

    Jag kan bara säga: Grattis Tyskland för att STASI återuppstått!

    Om Sverige agerar som hälare, vem är då stolt över att vara svensk?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Heder år Fredrik Reinfeldt!
    "Svenska myndigheter jobbar inte så", säger Fredrik Reinfeldt till TT de 26 februari 2008. Anders Borg däremot är en feg jävel som hänvisar till Skatteverkets jurister. Skatteverkets rättschef, Vilhelm Andersson, är i och för sig skeptisk till att jobba med stöldgods. Ändå stänger han inte dörren helt för att Skatteverket i framtiden skulle kunna betala för stulna uppgifter. Den mannen har dåligt omdöme och borde få kicken direkt, anser jag.
     
  4. eriksson1

    eriksson1 Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja instämmer helt och fullt i din syn på saken, tror mest att Anders Borg jublar över extra skatteinkomster-"stöldgods eller inte" , föga förvånande också att skatteverket intresserar sig för att köpa stulna uppgifter.
     
  5. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Det där har jag missat, har slarvat med att följa de sista dagarna om vad som händer där hemma!! Det är den gamla klassiska dubbelmoralen som visar sig gång på gång....
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. klaesw

    klaesw Ny medlem

    Blev medlem:
    10 februari 2008
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    0
    Det ar osmakligt att svenska myndigheter ens har övervägt att betala for stulen information. Snacka om dubbelmoral precis som swedph säger.
    Det är individens skyldighet att göra vad du kan för att minimera din skatt!!!

    Staten tar varje tillfälle att försöka blåsa folket på pengar! (oavsett om det kallas skatt, avgift eller något annat).
    Jag hade inte tvekat en sekund att föra ut mina surt förvärvade miljoner ur landet om jag haft några. ;)
     
  8. ToreA

    ToreA Ny medlem

    Blev medlem:
    23 februari 2008
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    1
    Självklart att folket försöker att gömma sina sina slantar, de flesta känner ju att det här tjuvsamhället vill ta alla deras pengar. Titta på våra s.k förtroende valda, de skor sig på skattebetalarnas pengar. Nej sänk skatterna rejält, annars fortsätter ju naturligtvis pengarna att flöda ut ur landet. Vi är många, som tycker att pengarna rinner för lätt genom politikernas fingrar.
    Så lite pengar, som en svensk får behålla efter skatt. Kan knappast kallas för demokrati. utan förmynderi, allt är inte bättre i sydeuropa långt ifrån, men sverige toppar listan på dubbelmoral!
     
  9. betty

    betty Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    1
    Pengarna man tjänar tillhör ingen annan än individen som slitit för de. 55% skatt är ju groteskt!
    Nää, fortsätt göm undan era pengar så länge inte skatterna sänks!!
     
  10. HåkanP

    HåkanP Ny medlem

    Blev medlem:
    23 februari 2008
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0
    Skulle vara intressant och se att den dagen kommer då staten letar reda på de drygt 20 miljarder i bistånd som lämnar sverige varje år istället! Var tar de 55 procenten i skatt vägen när sjukvård och äldrevård under all kritik!!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det gläder mig att det finns fler svenskar som vågar tycka till när dårskapen gått för långt. Jag tillhörde den lilla skara som frivilligt betalade skatt på ränta, innan bankerna tvingades fungera som angivare. På den tiden var räntan kanske 7% och det kändes OK att betala skatt på en inkomst. Jag funderade aldrig över att inflationen också var 7%. Med litet eftertanke tjänat jag inte "ett skit". Skattemyndigheterna och politikerna var däremot eniga om den "uppkomna vinsten" skulle läggas på toppen av inkomsten innan den beskattades. Resultatet var de stal ca 70% av min sparränta.

    EU, som jag betraktar som den största ekonomiska störningen i Europa, har infört ett "spardirektiv". Det borde egentligen heta "EU´s angiverisystem för sparränta". Om jag har kvar ett konto i Sverige och det blir en krona i ränta, skall Sverige ange mig för de Spanska skattemyndigheterna så att jag får betala 18% skatt i Spanien.

    Det bör nämnas att Spanien gjorde en "EU-anpassing" när de höjde skatten från 15% till 18%.

    Nu finns det några länder i EU som inte vill fungera som angivare. Då har EU bestämt att man skall stjäla pengar från dessa länder. Den som sparar i ett sådant land kommer 2011 att tvingas betala 35% skatt på ränta. EU stjäl den större delen och banken får litet för jobbet.
     
    Last edited by a moderator: 27 februari 2008
  13. Luckyjoe

    Luckyjoe Guest

    Född fri, skattad till döds.
    32% på lönen, 12-25 % på resten beroende på vad du köper, och skatten på bensin skall vi inte prata om.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...