Svenska skolan i Fuengirola

Diskussion i 'Skolor och Studier i Spanien' startad av frida, 19 januari 2013.

  1. frida

    frida Medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Någon som vet hur svenska skolan i Fuengirola är? Hur är lärarna samt undervisningsnivån? Vi har en fyraåring som vi funderar på om han ska börja där. Om jag minns rätt så var det lite rabalder angående något rektorsbyte för något år sen eller så?!

    tack på förhand :)
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  4. frida

    frida Medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    0
    svenska skolan i Marbella

    Tack snälla Preciosa, det kan vara bra att läsa igenom, fick inte upp pdf:en på den datorn jag sitter vid just nu.
    Hittade också en skola jag aldrig hört talas om tidigare, Svenska Skolan i Marbella?
    http://www.svenskaskolanmarbella.com/, såg att kostnaden låg på ca 485 e per månad, det är så man häpnar :eek:
     
    Last edited by a moderator: 22 januari 2013
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Fem punkter av allvarlig kritik skolinspektionen hade att komma med. Jag hade inte varit glad om jag hade varit rektor där. Dock finns det skolor i Sverige som har fátt fler punkter men jag har aldrig varit med om att de skolor där jag har arbetat har fátt mer en punkt eller tvá. Oftast inga. Det är ju sá att om skolan inte átgärdar det som kritiseras kan skolverket "stänga" skolan. Dvs inte ge bidrag.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. ElPiloto

    ElPiloto Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    4
    Vi är i ungefär samma sits, planerar att flytta i höst till området kring Fuengirola och har en åttaåring som ska gå i skola där. Vi åkte förbi skolan i somras och den ser väl ut som vilken skola som helst. Tyvärr var det igenbommat för sommarlov så någon närmare inblick gick inte att få. Har även pratat med den svenska mäklare som visade oss hus på plats och som har en tonåring som går i den skolan. Intrycket var att dom är mycket nöjda.

    Sonen gick även på summercamp på skolan i Marbella. Personalen då var inte ordinarie men trevlig (har även träffat rektorn Annika tidigare). Skolan är en mindre variant och påminde mig om dagiset sonen gick på (tänk dig en spansk villa villerkulla :)) Skolan och lokalerna är hemtrevliga. Skolan är mer "lantligt" belägen än den i Fuengirola, ungarna har en egen liten pool på skolgården och matsalen ligger i en närliggande anläggning. Terminsavgiften är som sagt högre än för motsvarigheten i Fuengirola och även om närmiljön i mitt tycke är aningen bättre vet jag inte om jag tycker att skillnaden är motiverad.

    Som det ser ut nu kommer vi prova skolan i Fuengirola en period och se hur det går.

    rinconada: Läste rapporten igår och även om dom fick anmärkningar på brist i kvalitetsarbetet så verkar det ändå som att deras huvudmål uppfylls med råge. Förbättringar kan alltid göras men när jag läser sånt här blir iaf jag lugn:
     
  8. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Skolan har trevlig stämning, bra kontakt mellan lärare-elev, mellan elever och mellan föräldrar. Miljön är mycket lugnare än pâ spanska skolor och man fâr den svenska pedagogiken. Samma i Marbella, där omgivningarna är mycket trevligare, som piloten säger.
    Rektorsproblemet har pâgâtt väldigt länge. Jag brukar tycka att "det ska fan vara rektor pâ det stället" ;) Troligen ligger problemet i att det är ett föräldrakooperativ och att mânga föräldrar tror att de vet hur man ska sköta en skola, vilket leder till konflikter... Men detta är knappast nâgot fyraâringar bryr sig om, eleverna trivs bra och är nöjda. Jag har pratat med mânga av dem och de tycker att de blir sedda pâ ett helt annat sätt än t.ex i den svenska skolan i Sverige.
    Om man däremot tänker stanna under hela skolgângen i Spanien är det bättre om barnen gâr i det spanska skolsystemet, tycker jag, av mânga orsaker.
     
  9. frida

    frida Medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    0
    tack så mycket för era synpunkter och hur ni ser på saken.
    Lite annan kritik man hör är att svenska skolan är "rena rama lekstugan" jämfört mot den spanska och även engelska skolan, både kunskapsmässigt och även i ordning och uppförande. Kan tänka mig att det ligger något i detta, dock har jag för dålig kunskap och insikt så har svårt att uttala mig.
     
  10. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Den svenska skolan (alltsà i Sverige) är en lekskola, vilken annan skola du än jämför med. I Sverige gâr det att säga "det har jag inte lust med" osv och de kommer undan med att inte göra läxor och uppgifter. Det verkar som att bâde skolan och föräldrarna liksom har kommit överens om att det är sâ det ska vara. Bâde lärarna och eleverna är slappare. Sonens fransklärare kom en gâng för sent till lektionen och gick sen och satte pâ kaffe!! De har ett program de ska skriva i om eleverna, men de släpar hela tiden efter... pâ sonens spanska skola skriver de in ALLA läxor som ska göras (2-3 per dag) och skriver sen in hur de har gjorts, vilket resultat de har fâtt pâ prov osv för alla elever.
    Det finns helt enkelt en annan energi.
    Â andra sidan har svenska skolan bättre resultat enligt PISA (de ligger i mitten, Spanien nästan i botten)
    Jag tycker att det görs en väldig massa onödigt jobb i spanska skolan och även i arbetslivet. En massa läxor och skrivande bara för att det ska vara sâ. Eleverna skriver AV alla sina läxor (vilket slöseri med tid och papper) och jobbar väldigt mycket för ett ganska mediokert resultat. De lär sig t.ex alla ben och muskler i kroppen... Spanien är inte heller särskilt produktivt som land, man fâr ut för lite av arbetad timme. Kreativiteten är inget vidare heller.
    Föräldrarna gör mycket jobb i Spanien, de hjälper antingen själva till med läxorna eller betalar läxhjälp. Sâ sätter man barnen i spansk skola fâr man vara beredd att göra det, samt att betala allt material.
    Om man gâr i en utländsk skola (i vilket land det än gäller) blir man ju däremot inte särskilt delaktig i samhället. Men Fuengirola är ett väldigt hârt segregerat samhälle i vilket fall som helst och det har man ju valt om man bor där.
    Allra viktigast är egentligen den enskilda skolan. Svenska skolan i Fuengirola är bra för att eleverna har bra resultat och sammanhâllningen är bra. Spanska skolor finns det bâde bra ocg dâliga, precis som de svenska i Sverige, och de bästa är friskolor eller helt privata.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Hej,
    Både jag och min fru har jobbat på svenska skolan i Fuengirola och vår uppfattning är att det är en mycket bra skola. Vi har fortfarande regelbunden kontakt både med lärare på skolan och med ett antal före detta elever så vi får kontinuerlig feedback.
    Skolan har små klasser både jämfört med Sverige och framförallt med Spanska skolor. Detta i kombination med bra standard på lärare och utrustning betyder mycket för stuidieresultaten och miljön i klassrummen.
    Enligt min mening finns det ingen Spansk skola i närheten som överhuvudtaget kan mäta sig, däremot finns det några internationella skolor som håller högre standard. Främst bland skolorna härnere räknas Aloha College i Marbella. Men då talar vi om helt andra kostnader.

    Faktum är att Svenska Skolan i Fuengirola har bland de lägsta avgifterna bland privatskolorna här på kusten.
     
  13. frida

    frida Medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack både Anna och Jonny, väldigt uppskattat med er värdefulla information, då ni verkligen har insyn. Det ni skriver bekräftar också det jag har hört från andra, skolan låter väldigt bra. Vi både bredvid svenska skolan på GC, och den är så enormt mycket mindre och passar i stort sett bara om man är där en kortare tid. Stort tack återigen! :)
     
  14. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Fundrar på samma och man bör nog bo nära. Den utanför Marbella ska ev. flytta, fattar inte hur de klarar allt i ett så litet hus, vi har bott intill och en bordell låg/ligger 2 tomter därifrån, utan att vi visste det då :) Finns på nätet.
    Den i Fuengirola/Los Boliches ligger mitt i smeten så det kanske är kaos med bilar då alla har samma tider?
    Marbella har Fritids, ser inget i "funkan". Marbella är 2300Euro dyrare för 2 barn på ett år.
     
  15. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Ingen kaos

    Skolan i Fuengirola (Los Boliches) ligger på en gata som inte är speciellt hårt trafikerad så någon kaos blir det inte. Sen ligger skolan på bekvämt gångavstånd från feriaplatsens jätteparkering, vi brukar oftast parkera där när vi skall besöka skolan.thumb
    (Fast just nu är gatan utanför skolan uppgrävd för renoveringsarbete, men det jobbet bör vara klart på sisådär 3 månader):sol:
     
  16. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag minns mammor som hämtade utan kaos, men här är alla lata och vill stå utanför, orkar dom gå en bit där numera?
     
  17. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050

Dela sidan

Laddar...