Svensk e-legitimation i Spanien

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Helen1, 8 februari 2018.

  1. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Av en händelse snubblade jag över följande info:
    https://www.notisum.se/rnp/eu/lag/314R0910.htm
    Från den 29 september 2018 blir det enligt lag (Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 910/2014 om elektronisk identifiering och betrodda tjänster för elektroniska transaktioner på den inre marknaden, ”eIDAS”) obligatoriskt för svenska offentliga organ, och frivilligt i privat sektor, att i e-tjänster som erbjuder inloggning med e-legitimation erkänna utländska e-legitimationer som finns med i EU:s förteckning. Än så länge är det EU- och EES-länderna som ingår i eIDAS.

    Jag håller tummarna för detta! :)
    /Helen
     
    Farbror Sven och Sharky gillar detta.
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Skulle ju vara praktiskt att koppla ihop NIE med personnumret.
     
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vi har spanska elektroniska certifikat med vars hjälp vi kan deklarera . Certifikaten ger oss även tillgång till kommunala tjänster typ att ladda ner mantalsskrivning och certifikat som ger rabatt vid resor. Jag har svårt att föreställa mig att Swedbank skulle acceptera våra spanska certifikat. Vilka svenska offentliga organ skulle kunna vara aktuella och vilka tjänster? Skulle vi kunna deklarera i Spanien med våra svenska Bank-ID?
     
    Last edited by a moderator: 9 februari 2018
  5. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Det kommer vara tvingande för offentlig verksamhet såsom skattemyndighet, arbetsförmedling, försäkringskassa m.fl. De privata FÅR men måste inte acceptera utländska e-leg. Sedan måste alla myndigheter bestämma sig för vad man får göra med sitt utländska e-leg.
    Här står det lite mer kortfattat om det hela:
    https://www.elegnamnden.se/eidas/omeidasforordningen.4.4498694515fe27cdbcf240.html
    "Varje land har möjlighet, men inte skyldighet, att tillsammans med sina e-legitimationsutfärdare välja vilka e-legitimationer landet ska anmäla enligt eIDAS för att möjliggöra inloggning i andra länders digitala tjänster. Inga beslut är ännu fattade om vilka svenska e-legitimationer som kommer att ingå." (citatet är hämtat från texten i länken ovan)
    Det kommer säkert att ta ett tag innan allt fungerar som det är tänkt och frågetecken kommer garanterat att uppstå under vägen. Jag tycker dock att grundtanken är väldigt bra.
    /Helen
     

Dela sidan

Laddar...