Svart uthyrning

Diskussion i 'Malaga' startad av Preciosa, 27 mars 2013.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Jag undrar ja om de inte kollar elräkningarna i Torre också. Jag hörde att man kunde få ganska hårda penningböter om man inte redovisade uthyrning.
     
  4. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Här på Teneriffa har de under det senaste två åren eller så gått hårt åt de illegala uthyrarna - inte bara dem som undanhåller intäkterna från skatt, men också (och kanske mest) dem som hyr ut till turister utan turistlicens, i komplex som är för fast boende, inte turister. Böter på upp till 60,000 Euro eller mer har de facto tagits av en del av de värsta syndarna.
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Om man låter sina släktingar och vänner bo där gratis då? Det blir ju el-och vattenförbrukning men inga hyresintäkter...Vem ska bevisa vad?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Rinconada!
    Den frågan har jag också funderat över, inte för att den är aktuell i mitt fall just nu, men kanske någon gång framöver. Vem ska kunna bevisa om jag har hyrt ut mot betalning eller inte :confused:? Bevisfrågan kan väl inte ligga hos mig utan hos den som påstår detta?
    Någon som vet något konkret i denna aktuella fråga nu när det går mot uthyrn./utlåningstider?
    rocio
     
  8. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Hej!
    Tror också det kan vara svårt att bevisa att du hyrt ut och ej lånat ut din bostad.Dock tror jag myndigheterna i första hand, om dom vill driva detta kollar upp med uthyrningsföretagen i Spanien vilka dom har i sina register.Då har man ju aktivt avsett att hyra ut och kan därmed också få intäktsspec. på detta från företagen
    Läste en artikel från en Gestor i Spanien som hade många skandinaviska kunder och det var mycket få som redovisade intäkter från uthyrning
     
  9. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Du FÅR låna ut till släkt och vänner utan "licens". Du FÅR ta betalt av släkt o vänner för el vatten mm utan licens. Däremot skall du deklarera om du tar betalt. Annonserar du och tillhandahåller "semesterlägenhet" till kreti o pleti och tillhandahåller viss service (vet inte den exakta definitionen/gränsdragningen) kan licensfrågan bli aktuell och det är då det kan utdömas böter.
     
  10. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Noman!
    Menar du att man måste deklarera även om man bara tar betalt för el-och vattenförbrukningen eller bara om man tar betalt för det som överstiger reella kostnader:confused:?
    rocio
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Jag är nästan säker på att om du följer reglerna exakt så skall du deklarera men du får dra av vissa kostnader för bl.a el o vatten (som hemma, den andel som relaterar till uthyrningen). I praktiken så deklarerar ingen den typen av utlåning och inte regelrätt uthyrning heller... Men alla måste ju betala "schablonskatten" för icke residenta.(Den finns väl på fastlandet också?)
     
  13. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Det är väl en skatt på "fritidshus", som tas på alla fastigheter som inte är ägarens principiella residens, avsett om man är resident eller inte, oavsett om man är Spanjor eller inte.
    Många utlänningar som har hus eller lägenheter i Spanien, men inte bor där permanent, inser inte att man måste deklarera varje år och betala den skatten.
     
  14. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Det har du rätt i Pooh. Många "glömmer" deklarera den också.
    Jag tror utebliven betalning av denna kommer upp till ytan vid försäljning av lägenheten så här får staten in pengarna retroaktivt med straffavgift. Fast det finns en preskriptionstid så "fuskar" du tillräckligt länge kan det löna sig :)
     
  15. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Inkomst-el förmånsskatten som den heter (för att vi kan hyra ut)
    är den enda skatt en icke resident ska deklarera oavsett
    om man hyr ut eller inte.
    Den andra (fastigetsskatt)- IBI- kommer automatiskt i o m köpet
    och dras så fint på autogirot :)

    En som är resident deklarerar ju alla sina inkomster här
    i Spanien och ska då givetvis deklarera även uthyrning.

    OK, sagt det förut men :D
    Här är EN av alla gamla trådar:
    http://spanienforum.se/fastighetsfragor/5413-skatt-pa-inkomster-fran-uthyrning.html


    Ciao P :sol:
     
  16. Popeye

    Popeye Ny medlem

    Blev medlem:
    18 april 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, och ursäkta att en novis klampar in... Men jag hänger inte riktigt med beträffande skatter osv. Skulle någon kunna förklara på ett barns vis hur det hänger ihop?
    Ponera att jag har en lägenhet På Costa del sol som jag köper för 750 000 kronor. Hur mycket skall jag vara beredd på att behöva betala i skatt? I Spanien? I Sverige? Jag är och kommer att vara bosatt i Sverige. Planerar inte att hyra ut lägenheten. Eventuellt erbjuda någon släkting eller vän bo där tillfälligtvis då jag inte själv har möjlighet att bruka den.

    Mvh
    Kalle

     
  17. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Kalle!
    Inlägget jag skrev innan ditt
    förklarar vilka skatter du ska betala om du bara äger
    bostad här och är skriven i Sverige:
    TVÅ skatter....
    1. Fastighetsskatt IBI - kanske 200E/år tex (dras aut på kontot här)
    2. Inkomst/förmånsskatt som alla icke skrivna här
    betalar för att man har MÖJLIGHET att hyra ut.
    Hyr man inte ut så deklarerar man en viss %.
    Blir säkert mindre än IBI:n ovanför.
    Hyr man ut så deklarera man uthyret med 24.75% men efter avdrag
    av comunidad, el/vatten, ev arvode till uthyr.firma mm
    i proportion till antal dagar.

    Alltså 2 skatter :D

    Ciao/ P :sol:
     
  18. Popeye

    Popeye Ny medlem

    Blev medlem:
    18 april 2013
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0
    Ok, då tror jag att jag förstår..... Man kommer alltså att få betala upp till 400€/år i skatter.
    Däremot fattar jag inte vilket konto du åsyftar med; "1. Fastighetsskatt IBI - kanske 200E/år tex (dras aut på kontot här)"

    Skall man ha ett konto kopplat till skattemyndigheten alltså? Hur mycket måste man ha där då?

    Mvh
    Kalle
     
  19. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Det funkar som Autogiro....
     
  20. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jo Kalle - om man köper en bostad här nere så fordras det att man
    öppnar ett bankkonto. Där dras alla avgifter, tex el,vatten, skatter och
    comunidadavgift om man har nån, alltså via autogiro.
    Man får se till så man har pengar på kontot som täcker
    alla avgifter. Räkna ut liksom så man inte får el avstängd tex.
    Ja som hemma :)

    Ciao P :sol:
     
  21. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    När det gäller den så kallade bevisbördan, så har jag erfarenhet av de Svenska skattemyndigheterna.
    Tex om du är egen företagare, och köper en personbil på företaget, så åker du på ett förmånsvärde (betala skatt) den dagen skattemyndigheterna kollar dig. Och då 30% straffskatt utöver det normala.. Så är det bara!

    Det åligger nämligen dig att BEVISA att du inte har kört privat med bilen. Bevisbördan är så TUNG att det i praktiken är omöjligt att uppfylla. Märk väl, att SKV inte behöver bevisa ett skvatt!
    På samma sätt kanske nu de Spanska skattemyndigheterna agerar, då de MÅSTE få in skatteintäkter!
    Kanske det är dags för många, att helt enkelt betala den skatt i Spanien man är ålagd när man hyr ut lägenhet/hus?
     
  22. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Du behöver inte ha autogiro pà varken skatter eller comunidades, men det är ju det absolut mest bekväma.
     
  23. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Nej man kan sätta sig i en kö på skattekontoret och betala kontant.
    Jättekul.
    Likaså tar säkert admin för comunidad hand om casha pengar på sina kontor.
    El och vatten brukar inte vilja hantera cash vad jag vet på sina
    kontor...osv...
    Likaså ev tele tror jag inte hanterar cash numera för att
    betala sina månadsfakturor om man har abonnemang.
    Klart tvingar man på dom cash kanske dom kapitulerar gapskrattt
    Ja och återgår till svunna betalningsmetoder...
    Jag ser ju att folk som inte har bankkonto står i dessa långa köer
    på bankerna för att betala hyra tex...

    Ciao P :cheeky
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...