Studier i Malaga eller Valencia

Diskussion i 'Skolor och Studier i Spanien' startad av johannesf, 21 oktober 2011.

  1. johannesf

    johannesf Ny medlem

    Blev medlem:
    28 mars 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    I början av nästa år har jag tänkt mig att jag ska åka på en terminslång språkkurs till Spanien.
    Jag har svårt att bestämma vart jag vill åka, valet pendlar främst mellan Valencia och Malaga.

    Valencia, för att det är en sån stor stad och för att jag hört bra om den staden. Dock är det inte så varmt där i början på året, vilket det däremot är i Malaga och som även den verkar vara en fin och härlig stad.

    SÅ! Har någon här studerat i någon av ovan nämnda städer och kan hjälpa mig med en del frågetecken? Jag har en del frågor, men avvaktar med dem för att se om det över huvud taget finns någon med erfarenhet.

    Hoppas att någon kan hjälpa med svar, andra får självklart med komma med input om ni gjort en liknande resa i någon annan stad.

    :sol:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Hej, jag bor i Málaga, men det var typ 25 âr sedan jag studerade här, sâ jag är nog inte till stor hjälp. Malaca Instituto har mycket bra rykte.
    Malaga är varmare än Valencia, men det kan bli ganska ruggigt pâ vintern, särskilt inne. Ta med bra innetofflor är mitt tips :D
    Folk är trevliga och utelivet är bra. Lätt att träna sprâket "pâ gatan". Valencia är en fin stad, besök den âtminstone! Välkommen till Spanien!
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Skillnaden mellan Malagas o Valencias vintertemp. är minimal. Mindre än 1 grads skillnad i medeltemperatur dagtid. Fuktigheten är värre än temperaturen. Som Anna sa. det blir ganska ràtt pà vintern.
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har studerat i Alicante, hos Proyecto Español. Skolan är godkänd av CSN, dvs man kan få studiebidrag/lån. Det är en liten skola, alla känner alla, och jag är övertygad om att alla blir väl omhändertagna. Skolan kan skaffa bostad, i familj eller i en lägenhet (med andra studenter från skolan). Ligger centralt i stan. Alicante är "lagom liten" så att man kan nå överallt med apostlahästar. Lycka till med dina studier!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. johannesf

    johannesf Ny medlem

    Blev medlem:
    28 mars 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja, jag har läst att Malaca Instituto har ett väldigt bra rykte så det verkar ju lovande!
    Angående temperaturen, är det inte så att även om vintertemperaturen inte skiljer sig mycket åt så blir Malaga fortare varmare är Valencia? (Eftersom jag är där ett halvår vill jag gärna få ut så mycket som möjligt av värmen!)
    Och det är väl knappast så att man behöver en vinterjacka?
    Hur menar ni med rått? Regnigt?

    Jag har tänkt hyra lägenhet genom nån hemsida, så som jag räknat på det blir priset ungefär detsamma som om man fixar boende genom skolan/föreningen, och man får då dessutom en möblerad lägenhet med kök och badrum för sig själv :)
    Någon erfarenhet om hur det är att hyra av en privatperson?

    Bra uteliv skrev du också Anna Malaga, det låter väldigt trevligt eftersom det även är något jag söker! thumb

    Tack för svaren, kom gärna med mer tips och info!
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Johannes

    och välkommen till forumet spainsmile

    Ang klimatet på kusterna så har Costa Blanca en liten
    men naggande god minigrad :cheeky bättre än Costa del Sol..det tror inte
    många men så är det. Jag lade in en tabell som Freemeteo hade
    och jämförde med Mallorca, CB och CdS men jag har inte hittat
    den. Det var en medlem som ville veta hur det var mellan dessa
    orter "värme"mässigt.

    Det är rått på vintern här inomhus...beroende på att det
    aldrig finns centralvärme som hemma. Du måste ha någon
    värmekälla , AC (dyrt) gaskamin billigare eller el-element,bäst olje-
    element tycker jag..Just därför blir man frusen :frusen: men ute-
    om det är sol - som det är för det mesta är det finfint
    Förra vintern var mycket rå och kylig länge..inte att jämföra med
    Norden men iaf..

    Ciao P ;;;;;)
     
  9. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Alltså, som Preciosa sa, det är råkallt =ruggigt inomhus på vintern. Det är svårt att beskriva, det måste upplevas. Kylan går in i benmärgen...
    I januari, när jag var i Torre, var det fint och varmt i flera dagar. Solen sken och det var över +20 grader i solen, men det blev kyligt när solen gick ner.
     
  10. johannesf

    johannesf Ny medlem

    Blev medlem:
    28 mars 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Haha okej okej..! Hur snabbt blir det varmt, då menar jag alltså inte dövarmt utan behaglig värme som håller hela dagen? I vilken månad?

    En annan fråga, till de som vart på språkresa med ex. Avista: Hur mycket lär man sig på en termin??

    Torre? Donde?
    EDIT: Såg nu på sidan här en reklam för Torrevieja guiden, är det Torrevieja du menar?
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Här har du medeltemp för Alicante Costa Blanca
    Gamla uppgifter från 1990 och bakåt men i vintras kändes
    det inte som det är varmare nu :eyes:
    Medel betyder så klart att det är mycket varmare på dagen
    eftersom solen värmer..April är ju oftast början till
    ordentlig värme..mars om man har tur :D Jag pratar dagtid nu..
    http://freemeteo.com/default.asp?pid=48&la=5&sid=08359&gid=2510253

    Och eftersom du frågar Rincon så svarar jag Torrevieja
    menar hon..Forumet är ju för hela Spanien men vi är många som
    bor i "Torre" och är aktiva här då blir det lätt så..
    Ciao P ;;;;;)
    PS. Få se om du får svar av någon om hur snabbt man lär sig.
    Vi har diskuterat mycket bakåt i många trådar om sån´t
    som du kan läsa också DS.
     
  13. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Klart!
    Torre = Torrevieja. Jag tar det så förgivet att alla vet vad jag menar. Men kunde jau vara Torremolinos, Torremendo osv...

    Jag har AC i min lägenhet och det blir varmt rätt så fort, men man måste ha ACn på hela tiden när man är inomhus för temperaturen sjunker snabbt. Det är rått och fuktigt, jag tror att fukten är värst i inomhusluften.

    Hur mycket man lär sig beror naturligtvis på hur mycket tid du lägger på dina studier. Som jämförelse kan jag säga att komvux kurser i Sverige är på en termin, för steg1,2,3 osv. Steg 1 och 2 är väldigt elementära, men man lär sig en hel del så att man kan klara sig i vanliga vardagssituationer, tex restaurantbesök (beställa annat än "una cerveza por favor"!), poast. bank osv. Knappast att man kan diskutera dagsnyheter, historia, kultur, politik osv Dessa komvuxkurser läses även på gymnasiet med den skillnaden att varje steg tar ett läsår.

    Att lära sig spanska i Spanien går naturligtvis fortare för man har fler möjligheter att använda språket. Man kan "boosta" sitt inlärande genom att lyssna på spansk musik, titta på filmer osv. Finns hur mycket som helst på nätet. Om man lyssnar på musik på tex på Youtube är det bra att ha texten framför sig. Det mesta kan man hitta på någon sida med ordet "lyrics" i. Börja med någon "enkel" låt med lite text...
    Lycka till!
     
  14. johannesf

    johannesf Ny medlem

    Blev medlem:
    28 mars 2011
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har gått igenom lite äldre trådar och tror, precis som du säger rinconada, att man lär sig så mycket som man vill. Det verkar i alla fall som att en termin ger goda kunskaper i språket och det beror ju då också på att man befinner sig i Spanien och måste tillämpa språket på ett annat sätt än man gör i ex. Sverige

    Jag läste även att priset kan skilja sig stort om man bokar via ett språkreseföretag eller direkt med den skolorna, dock så skilde sig inte de priser jag hittade åt så mycket. Malaca Instituto är en skola som verkar riktigt schysst! Någon som har nått att säga om den skolan?

    Som vanligt, tack för svaren och kom gärna med mer tips. Kan aldrig bli för mycket! :D
     
  15. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Har du kollat priserna på Proyecto Español? De finns i Alicante, där jag har studerat, och Granada, Madrid, Barcelona... Förr om åren kunde man inte hitta bättre priser någon annanstans, all included.
     
  16. patricia

    patricia Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Universidad de Malaga

    Hej! Tror inte jag kan tillföra så hemskt mycket i ditt val, men du är inte ensam om att vela! Jag valde till sist att plugga i Malaga, bokade genom språkpunkten som har överkomliga priser jämfört med andra språkreseförmedlingar. Bokade även eget rum i delad lägenhet, nu hoppas jag bara på det bästa!
    Och som du säger så är vädret verkligen ett plus!
     
  17. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har jämfört priser på språkpunkten vad gäller Alicante.
    Det finns universitet av Alicante eller en språkskola som heter Enforex.
    Deras priser för undervisning är:
    1 vecka (20 lektioner) 2420 SEK
    " (25+5 lekt) 3660 SEK
    + 290 SEK för kurslitteratur.
    Boendet under en vecka genom dem kostar:
    1330 SEK i delad
    1610 SEK i single

    I Alicante, hos Proyecto-español kostar det:
    120€ (25 lektioner)
    210€ (30 lekttioner)

    Och boendet (en vecka):
    65€ i dubbelrum
    75€ i enkelrum

    Jag tror inte att det finns många arrangörer som slår deras priser (Proyectos). Det är en trevlig liten skola i Alicante centrum. Bra lärare. Men sen beror det på dig själv hur mycket tid och energi du vill lägga i dian studier...
     

Dela sidan

Laddar...