Struliga jag...

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Nellie, 20 maj 2014.

  1. Nellie

    Nellie Ny medlem

    Blev medlem:
    22 januari 2013
    Inlägg:
    195
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej! Struliga jag...

    Jag var i Spanien i höstas under tre månader. Vi flyttade dit men pga att min man blev svårt sjuk i Sverige så var jag tvungen att resa hem omedelbart och det blev struligt med allt i Spanien.

    Nu vill vi göra ett nytt försök att flytta ner.

    Jag hade ett NIE-nummer som skulle gälla i tre månader. Har det nu gått ut och måste jag skaffa ett nytt eller hur fungerar det?

    Jag fick även böter i november som jag missat att betala. Jag har betalat dom idag. De var på 500E för att jag inte hade grönt kort till min bil. (Som inte behövdes enligt Lf men trafikpolisen i Spanien är tydligen som dom är...)

    Jag undrar nu eftersom jag inte betalade de direkt om jag har någon anmärkning i Spanien som är till nackdel för mig nu när vi ska flytta ner igen?

    Varma hälsningar

    :confused:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Hej Nellie! Välkommen tillbaka. Roligt att höra av dig, fast mindre roligt om din man som blev sjuk. Hoppas han är bra nu. Jag har haft mitt NIE flera år nu, och ingen har sagt att jag skulle förnya det. Har gått hur bra som helst. :)
    Än en gång, lycka till med Spanienflytten!
     
  4. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Ditt NIE nummer är för alltid. Däremot kan man ibland kräva ett nytt bevis, papper som ser ut som det du fick när du ansökte. Det är samma NIE men ett nyutskrivet papper.
    Jag har använt samma papper i flera år, registrering av bil, tecknande av diverse avtal och abonemang mm och det har fungerat med det gamla pappret trots att det står "giltigt i tre månader". En gång när gasbolaget pekade på giltighetstiden tog jag en kopia på pappret utan texten längst ner och gav dem och då var det OK :)
     

Dela sidan

Laddar...