Strategi: Jobba i Spanien 1 år, sen köpa fastighet.

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av StefanLoå, 20 april 2017.

  1. StefanLoå

    StefanLoå Medlem

    Blev medlem:
    28 oktober 2016
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    61
    Vad sägs om följande strategi för att dels få ett äventyr, dels få in handpenningen till ett fastighetsköp i Spanien eller Sverige:

    Lämnar komfort-Sverige om någon månad och anländer till Spanien (vill helst till Marbella, men lär bli Barcelona där jobben finns). Hyr ut min lägenhet i Stockholms innerstad och får in 6-7000 kr per månad netto därifrån.

    Innan jag åker ser jag till att ha napp på ett par jobbintervjuer via sajter som
    www.europelanguagejobs.com
    www.toplanguagejobs.se
    www.multilingualvacancies.com

    I nuläget kan jag glömma de mer kvalificerade tjänsterna. Siktar snarare på jobb i stil med "Swedish speaking Customer Service" för Bang&Olufsen, nåt redovisningsjobb, i allra bästa fall översättning. Kan räkna med att få in max 17.000 kr efter skatt, därtill kommer 6.000 kr netto från min lägenhet i Stockholm.

    Väl i Spanien har jag en fördel framför de som bara söker hemifrån Sverige och inte vågar ta steget fullt ut.

    De första dagarna tar jag in på nåt via booking.com för 400 kr/dygn. Letar efter bra hyreslägenhet via
    http://www.vibbo.com
    http://www.fotocasa.es
    https://www.idealista.com
    I sista hand Blocket utland som känns onödigt dyrt.

    Besöker lägenheterna, konsulterar med nån svensktalande mäklare tex från Fastighetsbyrån Barcelona, kanske ev dubbelchecka med tvåspråkig advokat, sen ta nycklarna och skriva under kontraktet, förslagsvis med 1 månads uppsägningstid för båda parter. Bör gå på max en vecka?

    Nu är det stenfokus på att hitta ett ok jobb med ok betalt! Sen jobba superfokuserat heltid i ett år.

    Under fritiden utför jag min egentliga passion: letar tomter, hus och lägenhet, som jag senare kan köpa, ev förädla och hyra ut eller sälja vidare. Bloggar och vloggar om hur det är att jobba i Spanien och hur spanska fastighetsmarknaden upplevs från ett gräsrotsperspektiv (kan lägga upp detta härinne om ni vill).

    Ser till att få minst 15.000 kr över per månad från jobbet i Spanien och uthyrningen i Stockholm, efter att ha dragit av alla omkostnader för hyra, mat, underhåll. Efter något år har jag dragit in 150-200.000 kr och kan då använda detta till grundinsatsen i ett lägenhetsköp i Spanien. Eller lägga det på mark/hus i Sverige.

    Enda direkta utmaningen är väl att få ett vettigt jobb? Och trivas tillräckligt bra med det.

    De stora punkterna är:
    1. Hyra ut lägenheten i Stockholm med nettovinst på 6.000 kr/månad. Ska gå bra.
    2. Få tag på jobb i Spanien inom en månad efter ankomsten, där jag tjänar och trivs ok. Kommer lyckas?
    3. Få tag på trivsam lägenhet för max 600 Euro per månad och person. Ska gå bra.

    Vad har jag missat?
    *försöker tänka klart*


    (Funderar allvarligt på detta Spanien-alternativ om jag inte får bra jobb eller bra affär i mark/hus-marknaden här hemma.)
     
    Last edited: 20 april 2017
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Som läsare av dina rekognosceringstur (i höstas?) kan jag bara göra tummen upp. Förstår att du bor i sth och där är ju marknaden totalt överhettad. Själv letar jag rimligt prissatt tomt i sth-området för att bygga (jo, jag är en handyman också vid sidan av mitt frilansande, sånt tvingas man till i skattekilarnas land), men drömmer om att göra samma sak i Spanien när jag lyckas sälja min nyrenoverade lgh i Santa Pola.
    Som någon svensk sportkommentator brukade säga (var det Plex Petersson?): Lycka till!
     
    StefanLoå gillar detta.
  4. Ricber

    Ricber Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2015
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    24
    Även jag läste med stort nöje din tidigare reseskildring och önskar lycka till. Vill inte vara negativ men du bad om synpunkter :) Det som direkt får mig att reagera är din förväntade lönenivå, utan ngn erfarenhet på området förutom sådant som jag hört tycker jag det låter högt. Har du kollat detta ordentligt? Det skulle förmodligen gå lättare att få ihop pengarna i Sverige först och sedan flytta ner men det misstänker jag är mindre lockande :). Jag misstänker att din ekonomiska kalkyl är alltför positiv, hyra och alla kostnader för max 8000 (6000+17000-15000) kr låter inte så fett. Speciellt inte med tanke på att du lägger 6000 på lägenhet. Då är ändå den, i mina ögon, höga lönen inräknad. Men återigen, lycka till.
     
    StefanLoå gillar detta.
  5. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Okvalificerat lägsta löneläge 625 Euro , det enda enkla i din kalkyl är lägenheten i Stockholm och den uthyrningen.

    Jobbet i Spanien är nyckeln , men där är 20 % arbetslöshet!
    Men du har gjort en god förberedelse. Friskt vågat........
     
    StefanLoå gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Punkt 1 och 3 tror jag inte är några problem. Men du räknar alldeles för högt på tänkt spansk inkomst. De jobb du talar om kommer aldrig upp i de nivåerna. Snarare kommer du ha en inkomst som tillsammans med det du tar in från Sverige gör att du kommer klara dig bra under tiden i Spanien. Sparutrymmet kommer däremot vara begränsat. Barcelona är ju en förhållandevis dyr spansk stad att leva i. Både vad gäller hyror och priser. På boendekostnader måste du också lägga till el och vatten. Plus att du behöver försäkringar mm. Din intäkt på uthyrningen ska ju också deklareras och kan komma att beskattas.

    Om du äger din bostad i Sverige kanske du istället ska ta det som reknoceringstid utan sparande, och senare byta bostadsägande i Sverige mot bostadsägande i Spanien.
     
    StefanLoå gillar detta.
  8. StefanLoå

    StefanLoå Medlem

    Blev medlem:
    28 oktober 2016
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    61
    Oj vilket sammanträffande, Mixt. Sen i somras har jag lagt ner en heltidssysselsättning på att hitta tomter i StorStockholm (vanligtvis på underhandsmarknaden, utanför Hemnet). Främst lyxtomter åt arkitektkunder, samt tomter med extra gynnsamma detaljplaner åt byggbolagen och småhustillverkarna. Du kan ju alltid berätta exakt vad du letar efter så kanske jag kan komma på nånting. Om du vill.
     
  9. StefanLoå

    StefanLoå Medlem

    Blev medlem:
    28 oktober 2016
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    61
    Richer, Sharky och Katt arina,
    ja ni har nog alla en poäng i den överoptimistiska lönen. Skickade in mitt CV till några av jobbsökarsajterna igår och några av dem ringde upp i förmiddags och erbjöd jobb i Athen och Lissabon. Athenjobbet hade ingångslönen 1300 Euro per månad, plus två extra månadsutbetalningar per år (grundårslön blir alltså 14*1300 Euro), plus väldigt frikostiga benefits på cirka 600 Euros per månad, och extra förmåner och ev löneökningar när man jobbat i över 7 månader.

    Vidareutforskar möjligheterna och återkommer om det dyker upp något intressant!
     
  10. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Kanske läge att sälja lägenheten istället.
    Eller tänker jag fel?
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Sälja lgh kan ju bli tvingande , bostadsrättsföreningen godkänner ju inte andrahandsuthyrningar hur länge som helst!
     
  13. StefanLoå

    StefanLoå Medlem

    Blev medlem:
    28 oktober 2016
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    61
    Behåller Stockholmslägenheten, kan hyra ut i cirka ett år i alla fall.
     
  14. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Har de inte lättat på uthyrningreglerna just för bostadsrätter, för att få loss fler boenden? Liksom reglerna om hur mycket man kan hyra ut en bostadsrätt för innan det blir oskäligt.
     
  15. StefanLoå

    StefanLoå Medlem

    Blev medlem:
    28 oktober 2016
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    61
    Ja, det verkar bli mer förmånligt att andrahandsuthyra hus och lägenheter i Sverige, bland annat att man kan dra in 40.000 kr innan man börjar beskattas.
     
    Last edited: 23 april 2017
  16. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Ja, det var märkligt. Jag har tidigare tittat på tomter i Södertälje, Botkyrka och Nynäs och i Södermanland, men backat för att det är kommuner med accelerande underskott, svinhöga kommunalskatter trots tilldelning av enorma summor från utjämningssystemet (Södertälje någon miljard, Botkyrka nästan lika mycket).
    Misskötsel kallas det på ren svenska. Många fattar inte att det kommer att bli en vattendelare när gapet mellan intäkter o kostnader snart kommer att accelerera dramatiskt. Sjukt många kommuner ligger svinrisigt till.

    Nä, då föredrar jag skattesänkarkommunerna, de som faktiskt har ökande skattekraft, som Salem, men tyvärr är tomterna för dyra där, eller Österåker, som kanske är den bästa tillväxtkommunen av alla i sth-trakten.

    I norra delarna av Österåker är tomtpriserna överkomlig för mig fast det är svårt med VA där. Vill helst inte betala mer än nån mille. Har du nått tips så tar jag gärna emot det, dock låter det som ditt segment är för dyrt för mig. Kanske bättre att ta det via personligt meddelande här på SF. Nyfiken på vad som menas med underhandsmarknad?
     
  17. Ricber

    Ricber Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2015
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    24
    + 20% av hyran på hus så rent praktiskt börjar det ticka skatt efter 50 000 om jag fattat det rätt
     
  18. StefanLoå

    StefanLoå Medlem

    Blev medlem:
    28 oktober 2016
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    61
    Går ju att jobba som svensktalande mäklare i Spanien. Fick väldigt bra hjälp via ett telefonsamtal med Enova Estates i förrgår, samt en på Fastighetsbyrån i Spanien som beskrev hur det var att mäklarjobba i Spanien.

    Om man bortser från pressen att sälja låter det som rena drömjobbet att på heltid få undersöka och beskriva hus och lägenheter, och bli expert på fastighetsbranschen. Sen göra egna förvärv, eventuellt förädla, vara med i nybyggnadsprojekt och skapa skönhet den vägen.
     
  19. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ja Stefan det skulle väl vara en bra utmaning för dig. Ingen dum idé alls.Tror att det är kul men också stressigt och sen beror
    det på vilka "franchisetagare" man dealer med. Många svenska bolag "lånar" ju bara namnet av dom stora svenska
    mäklarna typ Fastighetsbyrån Mäklarringen etc...Och måste leva upp till deras namn. Kanske måste ledarna ha svensk
    utbildning? Chefsutbildning lär dom väl inte ha alla :) Annars är det ju så att vem som helst kan bli "mäklare" och öppna eget här nere.
    Skulle jag gjort om jag inte varit lastgammal :p Jag vet precis hur man inte ska behandla kunder :cool:
    Men man ska ju också vara på rätt ställe där det går bra att sälja för att få in lite dinero.

    Chao P ;)
     
    DiBo och StefanLoå gillar detta.
  20. StefanLoå

    StefanLoå Medlem

    Blev medlem:
    28 oktober 2016
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    61
    Kul att höra, Preciosa! Tänkte först göra en till roadtrip till Spanien, helt sonika leta upp mäklarkontor och se hur det går.
    Nosar vidare på det hela, fortsättning följer...

    Edit: Och tack för infon! Absorberar den.
     
    Last edited: 28 april 2017

Dela sidan

Laddar...