Straffavgift mot Spanien-svenskar

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av Eldorado, 29 april 2013.

  1. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5519399

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5518084
    http://www.svt.se/nyheter/varlden/svenskar-tvingas-deklarera-i-spanien

    Gäller en miljon människor hörde jag och gäller alla nationaliteter så de rikare flyr först och priserna går ner på bostäder ännu mer?
     
    Last edited: 29 april 2013
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Lars at Ejgde

    Lars at Ejgde Medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    0
    ops,,,, postade om samma sak i en annan tråd.
     
  4. Torso

    Torso Ny medlem

    Blev medlem:
    14 augusti 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Är himla dålig på sådant här, så om någon vänlig människa kunde förklara för oss som inte är så insatta.
    Folkbokförd i spanien, är man det om man har NIE-nummer?
     
  5. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Alla med egen bostad ska ha ett NIE, det andra är residencia, vet du inte var du är folkbokförd, har du emigrerat till Spanien eller ej?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Torso

    Torso Ny medlem

    Blev medlem:
    14 augusti 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0
    Var nog lite snabb med min kommentar, nu har jag läst på lite mer, hehe
    Har förövrigt en semesterbostad i spanien och givetvis ett nie-nummer.
     
    Last edited: 29 april 2013
  8. Iso

    Iso Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juli 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0
  9. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Bofasta är inte så lönsamma?
    Lägg en miljöskatt på flyg som går till länder utanför EU så mer turister stannar i EU istället?
     
  10. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Risken är ju uppenbar att många äldre missar denna nya plikt och råkar ut för de höga straff avgifterna. Dessa är enl. di.se så pass mycket som halva värdet av tillgångarna. Jag tycker personligen att åtgärden är extrem.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Det kan vara tomma hot men "Den spanska regeringen kommer att återinföra förmögenhetsskatten tillfälligt under 2011 och 2012" har fortsatt?
     
  13. Iso

    Iso Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juli 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0
    Som jag alltid tyckt och de flesta här .. Om ni vill köpa i Spanien se det inte som en investering utan om ni mår bra .. Köp :).

    Men har läst för många inlägg där man pratar om investering i Spanien och vägrar se statistik... Blunda och svälj säger jag om detta :). Tycker att vissa inte vill se sanningen om pris nedgången i Spanien.

    Men sol är bra !
     
  14. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag räknar med några goda år att bo och sänkta priser med 50%, dvs förlust då en bostad sällan köps som investering, med tur går den upp och på många år kan hela beloppet skrivas av om det går ner.

    Risken är att de skrämmer ner infrastrukturen så det blir mindre revligt att bo där.

    Men är det inte sånt här som en Gestor ska ta hand om?
     
    Last edited: 29 april 2013
  15. Iso

    Iso Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juli 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag personligen tror inte att de kommer att driva in skatt på detta speciellt hårt.
    Eftersom alla medelhavsländer är helt kassa på att driva in skatt varför skulle de vara bättre i detta avseendet :). Svart ekonomi i dessa länder är 20- 30 % av BNP.

    Tyskarna har mindre förmögenhet än dessa länder runt Medelhavet men skall ändock skicka pengar dit ?. Varför inte skatta de rika tex SARAs ägare eller Belusconi ?
     
  16. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    För att det är lättare att jaga utlänningar?

    Börjar man ta av de rika kan de flytta. Den enda jag vet som inte skatteplanerar bort det mesta är HMs Stefan Persson som kan betala ½ miljard eller mer i skatt per år.
     
  17. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Du kan inte mena allvar? inget land kan leva på att jaga några stackars utlänningar det ger bara marginella intäkter. Dessutom är de de första att ge sig av om man går för hårt fram.
    Har ni tänkt på att med alla neddragningar så behöver man kanske visa lite "hårda tag" mot de välbärgade. Det kallas politik!
     
  18. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Att ta från de rika och ge till fattiga har aldrig fungerat som röd önskedröm. De rika som Rausing med Tetra flyttar till UK, eller Schweiz som Ikea Kamprad. Små skatter av småfolket ger mest och detta är tydligen en liten skatt, vad är den egentligen?

    Jag åkte ex. på en jädrans Basura men vi fick lite för pengarna så folk bara klagade, men flyttade inte. Nu tittar vi på ett område där det både är vanliga skatter och en hel del communidad för sånt som andra får för sin skatt.
    Men de rika slipper kanske för bra undan i de sydliga länderna, eller menar du Sverige också?
     
  19. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Jag syftade på utspelet som ligger till grund för denna tråd, dvs spanska deklarationen på "blankett 720" som inte är en skatt utan bara ett sätt att redovisa tillgångar som ligger till grund för en redan befintlig skatt. 99.9% av de som deklarerar på 720 får ingen skatt för de har inte tillräckligt stor förmögenhet.
    De hårda tagen som jag kallar politik är de hårda sanktionerna om man inte lämnar uppgifter.
    Nu har jag inget mer att tillföra i detta ämne. Vi får väl invänta Maj och se hur många av Spanienforums residenta medlemmar som får straffavgift :)
     
  20. SolenLyser

    SolenLyser Guest

  21. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja det borde inte vara en nyhet och finns väl hjälp att tillgå, vad gör ex. en Gestor?
     
  22. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Det låter på kommentarerna som om många tror att denna lag är riktad mot utlänningar, men i första hand har den kommit till för att komma åt Spanjorer som gömt undan tillgångar i andra länder...
     
  23. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Och uppblåst av svenska massmedia som om det är riktat emot oss.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...