Starta upp företag i Spanien?

Diskussion i 'Starta och driva företag i Spanien' startad av Ceasar, 28 augusti 2012.

  1. Ceasar

    Ceasar Ny medlem

    Blev medlem:
    9 september 2010
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    0
    Hur snabbt startar man upp ett spanskt företag, ska det vara sl eller srl eller vad rekommenderar ni? Är bara 1-2 i ftg. Vem går man till och hur ser processen ut, samt vad kostar det? think
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    S.L och SLR är samma sak. Kallas nästan alltid S.L. Det är den vanligaste formen för smà företag som inte kräver miljoner i Startkapital. Max 5 partners.

    Först màste du ansöka om ditt företagsnamn (fri översättning. Heter pà Spanska "denominacion Social") Detta görs hos Registro Mercantil i Madrid.

    När du väl har fàtt ditt namn godkänt ska du sedan gà till en notarie (inom 2 mànader) och skriva pà "escritura Publica de constitucion" (företagslagfart ??) där det ska stà Bolagsnamn, Partners, kapitaldelning, ansvarig huvudman etc etc.
    Samtidigt ansöker du om bolagets NIF (skattenummer)

    Sedan ska "lagfarten" registreras hos Registro mercantil (inom 15 dagar) NÄr det Är klart màste du gà till Skatteverket, försäkringskassan och registrera allt där.

    Ganska komplicerat att göra själv. De flesta anlitar en Gestor att göra allting.
     
  4. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Start av företag.

    Det finns flera företagsformer att välja på dels finns aktiebolagsformerna S.L. (Sociedad Limitada) och den större varianten S.A.

    Men det vanligaste är att man startar som enskild firma (autónomo). Det finns också en spansk variant på handelsbolag, som man kan använda om man är fler än en - CB (Comunidad de Bienes). Det finns fler varianter även motsvarigheten till kommanditbolag.

    Men i praktiken handlar valet oftast om Enskild firma (Autonomo) eller aktiebolagsformen S.L.

    Men förfarandet är krångligt och det finns enligt min mening ingen rimlig anledning att försöka göra detta själv. Det bästa är att vända sig till en välrenommerad gestoria och låta dem göra jobbet. De sköter även allt det löpande t.ex. moms, skatter, bokföring, deklarationer.

    Jag har hela tiden använt mig av Scandinavian Service i Fuengirola, ägaren heter Joakim Öberg. Trots sitt svenska namn är han född och utbildad här i Spanien, men eftersom hans föräldrar båda är svenska så talar han även svenska. Hans far var förre konsuln i Fuengirola.
     
  5. Rickard

    Rickard Ny medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. PeterLarsson

    PeterLarsson Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    9
    Har för mig att jag läste för ett tag sen om en "ny" lag eller dylikt där det max får ta 5 arbetsdagar, varje "kommun" måste se till att denna maxtid följs.
     
  8. Jussi Myllymaa

    Jussi Myllymaa Medlem

    Blev medlem:
    11 september 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    1
    Vet inte hur lång tid det tar nu, men 2006 tog det en månad att starta ett SL. Jag kunde börja innan.. Jag tror aktikapitalet man va tvungen att ha in 3500€, men efter att företaget startat kunde man använda aktiekapitalet. Kom ihåg att anlita en bra Gestor. En som sköter dina papper o ev registrerar företaget o lämnar in alla papper som behövs. Kom ihåg att inte alltid tro på vad gestoren säger. Rekomnderar gestoren något som han ser att det är inga problem, O det blir problem. Då är det endast du som är ansvarig för problemet. Gestoren har absolut inget ansvar för någoting!
     
  9. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Lagar på papper.

    Det finns många lagar här i Spanien som bara existerar på papper. Detta är en av dem, det finns knappast någon kommun som lägger energi på att se efter liknande lagar.
    Vi svenskar är ju vana vid att när en ny lag införs så skall den följas direkt. Så är det definitivt inte här, det tar oftast lång tid innan en ny lag "slår igenom". Och det finns i praktiken inget man kan göra åt saken, i varje fall väldigt lite. Jag gör det som är mjöligt, håller kontakt med lokalpolitiker och röstar i valen. Inland kan man faktiskt få lite gensvar hos vissa politiker, men det är trögt.:sol:
     
  10. Jon78

    Jon78 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 april 2014
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    2
    Hur vet man om gestorn är bra eller inte? Rykte? Vad kostar en bra gestor?
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Det finns bara ett sätt att få reda på om en gestor är bra eller inte, det är att höra sig för med företagare på orten. Kostnaden varierar beroende på vad du vill ha uträttat, men att tala med dem och fråga efter deras priser kostar ingenting. Du kan ju till exempel ringa Joakim på Scandinavian Service och fråga. Jag har anlitat honom i många år och han har alltid varit just.
     

Dela sidan

Laddar...