Stänga av kyl/frys?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av rocio, 3 augusti 2014.

  1. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Går det att få ett expertsvar från någon som VET, inte bara tror, om en modern, ny kyl/frys tar skada av att slås av/på ett antal gånger/per år? I vårt fall slår vi av/på endast 2 ggr/år då vi slår av huvudströmmen, och det är väl inga problem, men 10-15 ggr/år, kan det göra någon skada på längre sikt think? Detta har varit " på tapeten" tidigare, men vad kom man fram till?
    rocio
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    GE som är en av världens största tillverkare av kylskåp säger:

    Vid frånvaro Kortare än en månad, låt stå på (om ingen mat i kylen kan du höja temperaturen något för att spara energi). OM temperaturen i rummet förväntas understiga 16 grader celsius under större delen av frånvaron stäng av kylen.

    Vid frånvaro Längre än en månad - Stäng av ("Unplug")

    Källa http://www.geappliances.com
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Bra det men jag tycker att om man har elen på i bostäderna
    när man är borta så är det en risk i sig...Med tanke på hur det ser ut vad
    det beträffar ledningarna. Inte direkt kvalitetsdragningar :)
    Ja inte i alla bostäder men de flesta.

    Chao P :sol:
     
  5. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Men i så fall, så MÅSTE man bryta vid huvudbrytaren/centralen! Och då blir ALLT avstängt!
    Det hjälper inte att endast stänga av kylskåpet, då det ligger spänning på i ledningarna i vilket fall!

    Men det var nog det som P avsåg tror jag...bara ett klargörande thumb
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Exakt det menade jag :) varit med om brand i elcentr i lgheten hos
    en kompis (ganska nytt hus) och lite annat konstigt.

    P :sol:
     
  8. Jon78

    Jon78 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 april 2014
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    2
    Kom ihåg att öppna dörrarna och lägga en kloss för så de inte börjar växa något biologiskt vapen.
     
  9. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Och tvätta ur det med en blandning av lite bakpulver o vatten innan du lämnar :)
     
  10. Rendahl

    Rendahl Medlem

    Blev medlem:
    30 juni 2013
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    17
    Ingen fara.

    Konstruktionen i en kyl/frys är så enkel att där finns inget som kan ta skada av att stänga av den.
    Modern eller omodern så är det samma konstruktion.

    Det man skall tänka på när det gäller kyl/frys är när den har legat ner under transport så skall den stå upprätt under några timmar så oljan i kompressorn rinner tillbaka innan man startar den.

    Och att en modern kyl/frys skall stå i uppvärmda utrymme över +10
    Annars tar kompressorn stryk av att oljan blir seg av kylan.
    Detta klarade de äldre av bättre som hade Freon som köldmedel och då en annan smörjolja i kompressorn.

    Med vänlig hälsning Rendahl
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Nyfiken på vad denna kur gör? Jag har problem med att det luktar rutet i frysen efter ett elavbrott på några dagar!

    Joe :sol:
     
  13. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Tar bort dålig lukt, Bakteriedödande, milt slipande dvs bra för fläckar mm. Bra att rengöra toalettstolar och skärbrädor också. Gammal husmorskunskap. (Egentligen är det väl bikarbonaten i pulvret som gör det så hittar du det rent så är det nog t.om bättre)
     
  14. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Ättika är annars bra att tvätta rent med när det stinker äckelpäckel kylskåpet.
    Finns ättika i Spanien, förresten?

    Eller häll såpa i en sprayflaska och pressa ned en citron (se till så att du inte får med fruktköttet för annars sätter det igen sprayen), spraya och torka rent. Så har jag fått rent på ställen som varit riktigt uschliga!
     
  15. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    Vinäger på städhyllan

    Hej Peztis, jag köper Vinäger, ättika på spanska, på städhyllan på Mercadona :)
    Har en bild, men lyckas inte få in här..
     
  16. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag stänger av dem när jag far därifrån, lämnar dörrarna öppna och har ventilation i hela lägenheten under tiden jag är borta. Har inte haft problem med lukt eller annat hittills (peppar peppar).
     

Dela sidan

Laddar...