Spanska språket får större chans

Diskussion i 'Barcelona' startad av Backis, 12 september 2011.

  1. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Som det är nu sker c:a 75% av all undervisning i Katalonien på katalanska. Detta beror på att språket ju var i stort sett förbjudet i skolorna både under Primo de Riveras och Francos diktaturer. Efter Franco ville man stimulera det och nu tycker Kataloniens Högsta Domstol att man gått för långt. Istället bör man stimulera kastiljanskan.

    Det här väcker förstås känslor hos många, inte minst nationalistiska politiker.

    Andra tycker, med viss rätt, att det känns konstigt att kastiljansktalande föräldrar har svårt att hjälpa sina barn med läxorna.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Verkar lite bakåtsträvande detta med att vilja ha
    ett "udda" språk i skolorna. Måste väl bli varken hackat eller malet
    när det gäller språkundervisning. Kanske då att det har med
    att göra att många vill ha ett självständigt Katalonien?
    Och att det var förbjudet under Francos tid.
    Alla i Spanien pratar ju kastiljanska även i Katalonien.

    Dyrt blir det också med all dubbel information väl think

    Ciao P :sol:
     
  4. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Jo, visst är det komplicerat. Fram till för cirka 100 år sedan var katalanska huvudspråket, kastiljanska var administrationens språk.

    I mitten av 1800-talet, när industrierna växte upp i Katalonien och Baskien flyttade många kastiljansktalande hit. Sedan kom förbudet mot katalansk kultur och språk, liksom många nya inflyttare. Som en konsekvens av kriget minskade faktiskt Barcelonas befolkning 1938-39, så det fanns utrymme för "immigration".

    Kastiljanskan sammankopplas fortfarande av många med förtrycket. Det tar väl generationer att ändra det.

    På de senaste åren har det skett en stor inflyttning av sydamerikaner, som ju pratar kastiljanska. De radikala ser det ungefär som svenskar på "hemspråksundervisning", när invandrarna vill ha mera vanlig spanska.

    Och visst är katalanska ett udda språk, med det är större än t ex finska, norska eller danska.
     
    Last edited: 13 september 2011
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jo jag läste att det är uppåt 9.8 milj som pratar katalanska.
    På Mallorca och varianter i Valencia m fl omr utmed kusten och in i
    Frankrike.

    Svårt att vända på en så tung "skuta"..och om det dessutom är motstånd.

    Ciao P :sol:
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. La gatita sueca

    La gatita sueca Ny medlem

    Blev medlem:
    10 augusti 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0
    När jag först kom till Barcelona för 7 år sedan kunde jag inte spanska. Jag åkte ner dit för att läsa spanska på en internationell språkskola. Just då hade jag ingen tanke på att lära mig katalanska. När jag på nybörjarspanska frågade en herre på gatan om vägen, så fick jag svar på katalanska = jag förstod ingenting. Min tanke var: Han ser definitivt att jag är "turist", varför kan han inte svara på spanska, då jag frågade på spanska. Jag repeterade fråga igen, och fick ett svar igen, på katalanska.

    Jag lärde mig spanska på 2-3 månader och började då intressera mig för att lära mig katalanska. Detta var 2004. Det dröjde dock ända till 2007 innan jag började med Katalanska. När jag läste på universitet UAB i Barca 2007,så hade jag inga problem med att hitta kurser på spanska. De flesta kurser ges 2-3 gånger per dag, exempelvis 2 ggr på katalanska och 1 gång på spanska. Många som jag pratade med tyckte att jag var galen som skulles studera på Universitet i Barca, eftersom att "allting" är på katalanska, vilket inte är fallet. Vid sidan av Universitetet tog jag 1 gratis kvällskurs i katalanska. Jag fick tyvärr hoppa av den katalanska kursen p.g.a. tidsbrist.

    Efter att ha spenderat 7 år till och från i Barca, kan jag inte påstå att jag kan mycket katalanska. Det beror nog mest på att de flesta av mina vänner är från Sydamerika eller andra delar av Spanien. Jag älskar språk och vill lära mig katalanska, så till våren funderar jag på att läsa en kurs via Uppsala Universitet. Nu babblar jag på om mig själv istället för att hålla mig till inlägget i denna tråd.

    Nu blir det att jag generaliserar lite (även fast jag inte tycker om det). Det händer rätt ofta man hör många äldre att "dom borde prata katalanska" Med dom menar de alltså invandrarna. Visst kan jag på ett sätt förstå dem, att man bör lära sig landets språk, men nu är det så att Katalonien råkar ligga i Spanien, och då är de för de flesta självklart att först lära sig spanska. Man märker tydligt att man får mer respekt om man pratar katalanska.

    När det gäller språkinlärning, oavsett om vi pratar om svenska, spanska eller något annat språk, så finns det ett antal faktorer som har stor betydelse för inlärning, så som ålder, kön, social bakgrund etc., om man har ett andra språk eller inte. Undra hur många som tänker på det? Dessa faktorer skall inte användas som en ursäkt, men det har stor påverkan på den individuellas språkinlärning ( Märks det att jag skriver min master uppsats om SFI? *blink blink*)

    Jag ber om ursäkt för ett långt inlägg som gick från katalanska till SFI, men nu blev det så..sorry:)
     
  8. La gatita sueca

    La gatita sueca Ny medlem

    Blev medlem:
    10 augusti 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0
    Det är ju frivilligt att läsa mitt långa inlägg:)
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Be inte om ursäkt för långa inlägg. Det är bara kul..Jag har ju också -som
    alla vet- en tendens att utrycka mig i kilometer...Är fysiskt omöjligt att skriva kort haha..
    Hellre det än bara några korta meningar som man i bland inte förstår..fast ändå -
    hellre det än inga inlägg alls thumb Alla har inte tid att bre´ut sig...
    Tacksam för att så många orkar skyffla in inlägg trots jobb o slit.

    En mycket viktig faktor för inlärning är ju intresse. Jag är-
    som jag tuggat om - ganska "äldre". Men jag började lära mig spanska
    på egen hand från första ggn jag var i Spanien..Hann aldrig gå
    någon kurs pga alla resor jag gjorde per år. 3 lektioner hann jag med
    och några här i Torre. Men jag har ju nu en egen lärare som är hjärtligt
    trött på att korrigera och svara på alla mina frågor :cheeky

    Ciao P :sol:
     
    Last edited: 13 september 2011
  10. La gatita sueca

    La gatita sueca Ny medlem

    Blev medlem:
    10 augusti 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag tycker att de är kul att skriva, specielt i ett forum som delar mina intressen:), så mina inlägg brukar bli ganska långa ibland hehe
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Hej igen, visst får du skriva långt.

    Jag har en litet annan inställning till språk/kultur. Vill som mem permanent boende respektera katalanskheten eftersom det ger ett bättre bemötande. Ofta.

    Ett av skälen är julkonserten i Palau Musica för 5-6 år sedan. Som sista nummer sjöng man en sång där alla reste sig och sjöng med. Efteråt frågade jag en dam vad det var och hon berättade att det var en hyllning till flaggan, La Senyera. Och tillade med glöd i blicken: För 25 år sedan hade vi alla blivit arresterade.

    25 år tidigare var hon runt 40 år gissar jag, född under de värsta åren under diktaturen.

    Sedan finns det språkfascister. På en utställning frågade guiden om vi utlänningar föredrog kastiljanska. Hon fick en rejäl utskällning av en annan gammal dam.

    Jag brukar ibland börja med "Ho siento, no parlo molt catala", till äldre eller i byar. Det har räckt för att visa att jag respekterar språket. Har faktiskt aldrig haft problem.

    Det uttalas ungefär osiento no parrlo moll katala, om någon undrar.
     
  13. La gatita sueca

    La gatita sueca Ny medlem

    Blev medlem:
    10 augusti 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag håller med dig backis. Visst ska man respektera katalanskan, absolut. (som jag skrev innan, min tanke är att ta en kurs i catlán till våren). Man tar seden dit man kommer, och sjävklart ska man lära sig språket där man befinner sig. Det jag menade var att de flesta som kommer till katalonien, lär sig spanska först, eftersom att de ofta studerar spanska på plats eller lär sig språket på gatan eller via jobb. Anledningen till att många lär sig spanska först är att de kanske har planer på att förflytta sig söderut. Sjävklart bor man lära sig katalanska, poco a poco, om man har tänkt att bo kvar.
     

Dela sidan

Laddar...