Spanska namn?p

Diskussion i 'Spanien' startad av Lisenda, 28 april 2012.

  1. Lisenda

    Lisenda Ny medlem

    Blev medlem:
    7 januari 2012
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3
    När jag nu avvecklar mig ser jag att mitt efternamn saknas på många papper. Istället står mitt mellannamn. Tydligen har de tagit det som första efternamnet. Jag heter Beate efter bedstemor.

    Om jag fattat rätt så har man två efternamn, pappas och mammas. Gifter man sig så kan man behålla namnen eller ersätta mammas med makens. Men man tilltalas med första, alltså pappas, namn.

    Barnen får pappans och moderns pappas eftenamn.

    Vidare har jag hört att de som liksom jag föddes under francotiden måste ha det förnamn på vars dag man föddes. I mitt fall Jordi/Jorge. Det kunde ersättas av något mera feminint bibliskt. Damen på banken t ex heter Belen, alltså krubba, men Maria eller Paz var också gångbara.

    Ni som har äldre vänner/makar kan väl berätta om detta stämmer.

    L
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag hittade denna länk om spanska namn:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_naming_customs
    Tyvärr bara på engelska men det kanske inte gör något.

    Under Francos tid var det påbud att man skulle ge sina barn namn från den kristna = katolska kalendern, dvs ett helgonnamn. Även andra religiösa namn förekom.

    Det var sed att om fadern var okänd (t ex barnhemsbarn) fick barnet efternamnet Igesias eller Blanco.

    Varför får José (Josef) smeknamnet Pepe? Jo, saken var den att Pepe = P P = Padre putativo (styvfader).

    Spanjorerna "översätter" ju utländska namn så att vår kung heter Carlos Gustavo och prinsessan Madeleine heter Magdalena. Som är ett muffins.
     
    Last edited: 28 april 2012
  4. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Nej, man behövde inte fâ namn efter dagen man föddes pâ Franco-tiden. Det var istället vanligt att den förstfödde sonen och dottern fick samma namn som föräldrarna. Belen betyder Betlehem, inte krubba. Ingen ändrar efternamn vid giftermâl, varken make eller maka, man behâller sina efternamn tills man dör. En fru kan tilltalas med de + makens efternamn, efter sina egna, men det är lite högdraget och ovanligt :). Barnen fâr pappans första efternamn som sitt första efternamn och mammans första som sitt andra efternamn. Man kan välja att byta ordning, när man registrerar barnen, bara alla helsyskon fâr samma ordning.
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Det är ju på gång en ändring om regeringen får
    som den vill ang namnordningen...

    http://www.sydkusten.es/engine.php?articleId=14223&sectionId=11

    Lite mer:
    http://www.sydkusten.es/engine.php?articleId=14380&sectionId=161

    Lisenda...Ja här får man heta "lite kul" som svensk...
    Just nu har jag mitt första förnamn som förnamn här fast jag
    har ett annat tilltalsnamn och mitt andra förnamn som efternamn.
    Inget blev rätt :cheeky Alltså på telefonfakturan...

    Men man har ju autogiro :D

    Ciao P ♥
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    fast det var ju förra regeringen... vad denna vill göra vet vi inte, men det vore ju synd om Zapatero försvann....som namn :D

    Hur är det i Sverige - fâr barnet automatiskt moderns efternamn? Kan man välja pappans efternamn till barnet om föräldrarna har olika?
    De flesta som gör namnanmálan till sina spanska barn i Sverige väljer att ta pappans efternamn som mellannamn, sâ att hela namnet ska uttalas i rátt ordning. Nackdelen är ju att det inte förs vidare till nästa generation, om man skulle vilja det..
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Alltså jag är osäker men tror att man
    måste skicka in en anmälan om vilket efternamn
    barnen ska ha. Jo så är det.

    Ciao P ;;;;;)
     
  9. Viktoria

    Viktoria Ny medlem

    Blev medlem:
    14 november 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0
    Äntligen något jag kan svara på... Beror på om man har gemensam eller enskild vårdnad. Är föräldrarna gifta o har samma efternamn så får barnet också det, automatiskt. Har de olika namn, så väljer man vilket barnet ska ha. Om mamman har enskild vårdnad så får barnet automatiskt hennes efternamn, om inte annat anges.

    (Om föräldrarna inte är gifta så får mamman automatiskt enskild vårdnad om föräldrarna inte skriver på för gemensam vårdnad vid undertecknande av faderskap. Vilket de ju oftast gör.)

    Men först av allt får ju det lilla livet ett personnummer... Hur fungerar det med personnummer i Spanien förresten?
     
  10. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    DNI-nummer

    Personnummer finns ej, vuxna personer identifieras med sitt DNI-nummer (ID-kortsnummer). Motsvarande för utlänningar är NIE-nummer.
    Fram till 14 ar behöver man inte ha nâgot DNI-nummer, man hänger med pâ föräldrarnas identitet. Barn är registrerade i Registro Civil med namn, födelsedatum och föräldrarnas namn och alla familjer har en familjebok där alla medlemmar finns uppskrivna. barnen är med i föräldrarnas sjukförsäkring och kan skrivas in i nâgon förälders pass om man inte vill göra ett eget pass till dem. Men den som vill kan göra DNI till sina barn redan när de föds.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Belen betyder igentligen inte Betlehem.. (även om namnet kommer därifràn) utan en föreställning (säger man sà pà sv ? ) av Maria, Jose och Jesusbarnet. med eller utan krubba.
     
  13. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Enligt etymologiska ordboken (diccionario etimológico de la castellana) betyder "belén" = 'nacimiento, confución, sitio en que hay mucha confusión'. I sin tur kommer ordet från det spanska namnet för Betlehem = Belén. Därför att där uppstod "confición" när Jesus föddes.
    Vidare har namnet en annan betydelse när man navänder det som tilltalsnamn för en kvinna/flicka. I det fallet är Belen = una chica de origen de hebreo, que significa "la que provee el sustento/casa de pan".
     
    Last edited: 29 april 2012
  14. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    En iscensättning av Betlehem, kan man väl säga? Det som pâ svenska kallas julkrubba. Det är ju oftast hela miljön med hus, kameler, vise män, palmer och hela kóret som sätts upp.
     
  15. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Alltsâ, det kan bli ganska knepigt om man läser rakt av i ordböcker. Belen betyder inte nacimiento=födelse. Däremot betyder bâde belen och nacimiento "julkrubba", alltsâ iscensättningen av jesu födelse i Betlehem som man har i kyrkor och i hemmen vid jul, det som Nalle förklarar.
    Belen används bara i betydelsen "confusión" i uttrycket "se armó el belén", det betyder, det blev en himla röra, helvetet bröt ut ungefär.
     
  16. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Ett màste om man vill göra pass till dem.
     
  17. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Nej, det behövs väl inte, âtminstone gick det bra förr att göra pass direkt. Jag gjorde pass till sonen redan vid 3 mànader, men han har aldrig haft nàgot DNI
     
  18. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Hur gammal är han? min dotter fick sitt första pass 2002 och dà var vi tvungna att först skaffa DNI till henne.
     
  19. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    född 2000, sâ dâ ändrades väl reglerna precis efter det. Lite onödigt tycker jag väl dâ..bara ánnu fler saker att hâlla reda pâ ;)
     
  20. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Etymologi betyder ordens ursprung. Alltså vilken betydelse ordet/n har haft hundratals år sedan. Inte ved de står för i dag.
     

Dela sidan

Laddar...