spanjorer

Diskussion i 'Spanien' startad av adolante, 9 januari 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. adolante

    adolante Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    spanjorer varför är dom så självgoda eller dom har fruktansvärt beteende om man är svensk i varje fall det ända dom tänker på är pengar,sprit,sex, jobba vad är det för något, är det något man äter? eller? dom är så spydiga arroganta, och väldigt tråkiga tjuriga människor som jag träffat på.Har dom komplex över nånting eller?
     
    Last edited: 9 januari 2011
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. PeterLarsson

    PeterLarsson Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    9
    hej håller inte med dig alls om detta! :) Har du varit i Spanien mer än en gång? Tror bara att du pga otur träffat fel människor.
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola och välkommen till forumet!

    De flesta som är medlemmar på detta forum gillar
    verkligen Spanien och dess folk. Spanjorer är ett stolt och
    generöst folk som har accepterat denna enorma invasion
    av utlänningar som vill vara här och turista, jobba och ta del
    av det underbara klimatet.
    Det finns bra, trevliga människor i alla länder men även
    mindre bra. Jag har bott här länge och nästan bara träffat trevliga
    och tillmötesgående människor (spanska vill jag tillägga). Skandinaver
    och engelsmän tex uppträder väl inte heller alltid så "nyktert" och städat
    alla gånger och det ser spanjorerna ner på.
    Många är tyvärr arbetslösa och särskilt många unga och det är
    klart att det kan avspegla sig i humöret..think
    Du har nog bara haft otur..:D

    Ciao P ;;;;;)
     
  5. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Ja, precis som P säger sá är väl de flesta av oss pá forumet förtjusta i landet och folket i allmänhet. Inga sanningsvittnen om man ska leta fel, liksom.

    Men visst är man ofta annorlunda. Jantelagen finns knappast, det är inte fel att ta litet mera plats än man gör i Sverige. Det är ocksá, enligt min erfarenhet, vanligare att man är stolt/stöddig i sprák och framtoning. Särskilt unga män kan vara mycket macho pá ytan. Uppát 40% är arbetslösa och behöver väl hävda sig pá nágot sätt.

    Generellt är människor báde arbetsamma och vänliga. Här uppe i norr litet som smálänningar.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    Sydeuropeisk machomentalitet. Bedrövlig attityd. Men jag tror fransmän och italienare är värre.
     
  8. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Har nog inte träffat dem som du har gjort, inte någonstans i Spanien. Jag har bara träffat vänliga, hjälpsamma spanjorer som har tagit mig till sina hem, visat mig runt istaden (städerna) osv
    Den spanska (varma) mentaliteten och lättsamheten är just vad man som nordbo vill ha som motvikt till vårt - många gånger - stela sätt.
    Och till syvende och sist, det är väl så att jobb och pengar (även sex) är viktiga bitar av livet, som inte många av oss skulle vilja vara förutan en längre tid...
     
  9. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Jag upplever absolut inte Spanjorer som spydiga eller arroganta.
    Däremot stämmer det att mànga Spanjorer har komplex över att inte vara tillräckligt "i-landiserade" som UK, tyskland, Sverige etc. Det lustiga är att mànga Spanjorer klagar och skriker om att Spanien är ett U-land (tercermundista) när dom ska nàgot ärende. Men blir förbannade om en utlänning säger att Spanien är ett U-land.
    Ungefär som barn som klagar pà sina föräldrar, men tillàter inte att deras kompisar klagar pà dom.

    Sprit skulle jag pàstà att medelsvensson tänker pà ca 20000 ggr mer än medelspanjoren. Pengar och sex, tja, som alla andra dà.

    Tràkiga... ??? Nordbor är väl dom som anses tràkigast i världen. T.om Engelsmän tycker ju att nordbor är tràkiga.

    Men visst det finns nog mànga spanjorer som är som du sa, men om man ska generalisera, sà stämmer det inte
     
  10. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Det är väl samma med mellangeneration i Spanien som övriga Europa, att dessa tror sig veta mest och är bäst. Har lite av samma erfarenhet som många har skrivit, dessutom att spanjorer har svårt att lyssna, dessa har inte förstått varför man har ”två öron”? Lyssna dubbelt så mycket som man pratar! Då har vi en chans att lära oss något nytt. Dessutom är det inte många spanjorer som rest utanför Spanien och de som reser, så blir det oftast till övriga spansktalande länder. Där kulturen och uppförandet är likartat. De spanjorer som har merparten av sitt arbetsfält utanför Spanien eller arbetat en längre tid i utlandet, har även ett annat ”internationellt uppförande” precis som vi övriga i Europa förhoppningsvis har.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag har bara goda erfarenheter av spanjorerna, speciellt sedan jag lärt mig omtolka ordet mañana.
     
  13. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    SL: Den var bra! Visst, man måste ta seden dit man kommer och inse att mañana e inte alltid mañana...

    Sen kan det vara så att spanjorerna inte har tålamod att lyssna på oss (som talar lite sakta) utan de pratar glatt vidare. Vi borde lära oss så mycket spanska så att vi kunde sticka in med våra repliker, avbryta helt enkelt, vilket vi inte är vana vid. Kulturkrock.
     
  14. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    Någon som är väluppfostrad ger självklart utrymme till någon som talar lite sakta.
     
  15. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Nàgon som är väluppfostrad tror sig själv inte bättre än andra.
     
  16. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    Vad barnslig du är. Tog du åt dig när du hade fel angående statistiken.
     
  17. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Absolut inte (om jag nu hade fel, det àterstàr att se) Däremot tycker jag att du är väldigt sardonisk i alla dina inlägg om Spanien.

    "Kaxiga Spanjacker", "Bedrövlig attityd", "obildade människor" etc etc etc

    Làter som att du har haft en väldigt dàlig erfarenhet av Spanjorer och Spanien, och nu vill komma över din bitterhet genom att klaga pà allt som har med Spanien att göra.


    en fin...
     
  18. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    Att du alltid lägger värderingar i allt innebär inte att alla andra gör det.

    Förövrigt var det inte något som återstod men uppenbarligen har du inte ens förstått det.

    Jag tycker spanjorer är ganska trevliga så där har du än en gång fel.

    Många fel blir det.
     
  19. PeterLarsson

    PeterLarsson Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    9
    Härligt, detta är spanskt iallafall, dvs att visa känslor och diskutera... gapskrattt
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...