Spanien vs Italien

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av chr57, 26 maj 2018.

Tags:
  1. chr57

    chr57 Medlem

    Blev medlem:
    14 april 2013
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    5
    Någon som har erfarenhet att ha bott i både Italien och Spanien.
    Hur skiljer länderna sig åt, fördelar nackdelar?

    OK, kan bli partisk då detta är ett Spanien forum ☺️
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Jag har inte bott i Italien, men jag har en kompis som flyttade dit ungefär samtidigt som jag flyttade till Spanien och har följt hennes resa. Italienska köket är (naturligtvis) överlägset. Men den spanska byråkratin är en stilla västanfläkt jämfört med den italienska, och då är hon ändå halvitalienska och kan språket. Jag skulle personligen aldrig ens ge mig i kast med att försöka. Att korruptionen är utbredd och inbäddad i byråkratin underlättar inte.

    En sak att tänka på om du köper boende i Italien med tanke på att bygga om/renovera; den höga jordbävningsrisken gör att enkla ombyggnationen kan ha krav på dyra jordbävningssäkrade lösningar. Blev en otrevlig överraskning för min vän. Förutom det "normala" byråkratiska krångel en ombyggnation innebar.

    Italien verkar inte heller vara skattemässigt fördelaktigare, http://lucania.se/fastigheter/information/skatteregler . Och enligt Ekonomifakta har de ett högre skattetryck på normalinkomsten än Sverige: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Jamfor-skatter-mellan-lander/ . Men då skatteskalan är starkt progressiv har det naturligtvis betydelse hur stor din inkomst är. Och om du är riktigt förmögen kan du med en årlig avgift på 100 000 E betala för att slippa skatta utländska tillgångar.

    Okej, detta är partiskt till Spaniens fördel. Men nackdelarna med Italien överväger för mig gentemot fördelarna med den goda maten och det vackra landet. Jag skulle personligen aldrig vilja bo där. Jag föredrar också det spanska lugnet med mañana, mañana framför det italienskt hetsiga temperamentet.
     
    Svenne Apelsin och chr57 gillar detta.
  4. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Mycket bra sammanfattning och detta är anledningen till att det är? en hundradel så få Svenskar i Italien jämfört med Spanien!
     

Dela sidan

Laddar...