Spanien första etappen på resan mot Tyskland och Sverige

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av SolenLyser, 5 september 2015.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    I svenska magasinet kan vi läsa:

    http://www.svenskamagasinet.nu/shortnews.10675.html

    Kan vi lära något av historen? 2006 lärde jag mig två nya ord, patera och cayuco. Det handlar om träbåtar som i första hand avsedd för fiske i grunt vatten utefter Afrikas kust. I sådana ranka farkoster anlände under 2006 ca 30.000 Afrikaner till Kanariörana. Antalet som under samma tid inte kom fram var ca 6.000, de drunknade under överfarten. På den tiden ansåg man att något måste göras. Frontex och de spanska myndigheterna vidtog snabbt åtgärder som fick stopp på slakten. Antalet som idag riskerar livet och kommer fram till Kanarieöarna rör sig omkring ett hundratal Afrikaner per år. Varför denna handlingsförlamning i EU idag?
     
    Last edited by a moderator: 5 september 2015
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    SolenLyser verkar vara nöjd med att EU:s myndighet Frontex och de spanska myndigheterna “fick stopp på slakten”. Vad menas med “slakten”? Intressant vore att få reda på vilka åtgärder som vidtogs.
    Det vore också intressant att höra vad SolenLyser har för förslag som EU borde ta till sig för att lösa den aktuella krisen.
     
  4. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Jag kan inte svara för Solen Lyser, men 20% förluster i människoliv (6 000 drunknade, 30 000 anlände till Kanareöarna) kan klart kallas för slakten, utan att det skulle behövas ytterligare förklaringar. Är själv nyfiken vad spanska myndigheterna glorde då, men inte förvånad att de var betydligt effektivare än EU. EU är ingen federation, har inga befogenheter att i alla avsäeenden företräda individuella EU medlemmar. Och bland de finns vitt skilda meningar om hur man skall handskas med migrationskrisen, så EU kan inte lösa problemet.
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Last edited by a moderator: 5 september 2015
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    För mig är “slakt” ett dödande som genomförs av en eller flera personer. Vad jag ville få reda på var om “SolenLyser” ansåg någon vara skyldig.
    Nej, EU är ingen federation och det är väl därför det går som det går, inte minst inom Eurozonen. Det finns ju sådana som strävar efter ett federalt EU, men personligen tror jag inte det är möjligt att genomföra. Vi är alldeles för olika (även inom vissa regioner i eu-länder).
    Visst kan EU få medlemsländerna att agera gemensamt även om proceduren kan ta lång tid och problemen måste sjunka in. Att tvinga ett medlemsland som är emot något är dock svårt även om EU har sina trix.
    Jag har snabbt läst igenom papperna men de åtgärder som man enligt dokumentet vidtagit på spansk sida var närmast bättre kontroll av gränserna mot ekonomiska flyktingar (främst i Ceuta och Melilla).
    Idag gäller det ju att rädda personer, som flyr från krig och elände. Dessa grupper kan nog inte jämföras, tycker i alla fall jag.
     
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det är väl uppenbart att de skyldiga då som idag är kriminella organisationer som med löfte om säkra transport (utan simmväst) och ett gott liv i ett annat land lurar folk i döden.
    Enligt FN dog 3.279 personer på Medelhavet år 2014. För mig är "slakt" ett adekvat ord för denna omänskliga verksamhet. Vilka som idag anländer till Europa, kommer vi snart att bli varse. Oavsett vem det är borde man inte se på medan människor drunknar.
     
    Last edited by a moderator: 5 september 2015
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Last edited: 5 september 2015
  10. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det stämmer att Spanien utvisar vissa människor utan att behandla deras asylansökan. Spanien och Marocko har nämligen tecknat ett avtal om repatriering. Avtalet har kommit till efter det att gränserna vid Ceuta och Melilla återkommande attackeras av hundratals, upp till 1000 personer samtidigt. Dessa skickas således tillbaka till Marocko. Marockansk polis har hjälpt Spanien med bevakningen från sin sida. Avtalen gör att Marocko inte bara skall ta emot marockanska immigranter utan även sådana från andra afrikanska länder. Ceuta och Melilla inte är en del av Schengenområdets yttre gräns trots att Spanien tillhör Europa.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Då förstår jag. Jag kanske tolkar alltför många inlägg av SolenLyser som försök att föra in hans starka åsikter. Vad vill han uttrycka t.ex. med “Vilka som idag anländer till Europa, kommer vi snart att bli varse.”
    Det gläder mig dock att han känner empati med flyktingarna även om han för två dagar sedan i annat sammanhang skrev om fotot på den omkomne pojken “Det finns de som tycker att invandringen måste öka och det är dessa som publicerar bilden. Det är det enda skälet att publicera den.”
    Hur kan en spanjor ägna så mycket tid åt ett land som han inte gillar? Annat inlägg: “ Jovisst skall vi jämföra Sverige med länder som Egypten och Saudiarabien. Sverige närmar sig ju dessa statsbildningar steg för steg”
    Dessa två citat är tagna från: https://disqus.com/by/gravaren/
    Här sätter jag punkt eftersom jag själv verkar halka in på det som egentligen ligger SolenLyser varmast om hjärtat.
     
  13. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Carl, jag står för det jag säger. Att du gör ditt bästa för att misstolka det är en annan sak.
    Tillbaka till huvudfrågan: Jag står fast vid att EU måste ta krafttag mot slakten på Medelhavet.
     
  14. SolenLyser

    SolenLyser Guest

  15. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja det stämmer finns hur många som helst i Södertälje o botkyrka
     
  16. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    OT:
    Nej det finns det inte. I dom städerna finns mest
    assyrier/syrianer och dom började komma redan på 60-talet.
    Hade inget eget land.

    Syrier kallas dom som nu flyr sitt sönderbombade egna land Syrien.
    Finns miljoner i läger i länderna runt Syrien (tex Turkiet) och svårt ta sig fram
    för att söka asyl kan man ju förstå...
    Statistik behöver inte säga nånting om katastrofen...det är bara siffror.

    Så håller vi oss till Spanien på ett Spanienforum tycker jag.

    P :coolsmilie:
     
  17. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Jag vet inte hur många flyktingar Spanien tar emot från Mellanöstern, men med det enorma bostadsöverskott som de spanska bankerna sitter på finns det ju iaf tomma bostäder som flyktingar lika gärna skulle kunna bo i.
    Enligt beräkningar från Real Estate Market (Anuario Estadístico del Mercado Inmobiliario Español) finns det 657,000 bostäder till salu (nyproduktion) i områden där efterfrågan är 0 (noll!). I hela Spanien finns 1,6 miljoner (!!!) bostäder till salu varav 331 000 utmed kusterna (nyproduktion och andra hand). Ingen brist i sikte alltså.
     
    Last edited: 21 september 2015
  18. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    I Barcelona har ett antal banker fått böter för att dom hållit lägenheter tomma
    i minst två år. Dom ska hyra ut dom förmånligt anser borgmästaren
    1000-tals familjer blev ju utkastade när byggboomen sprack. Så där är det
    väl dom som i första hand ska få hyra...Bara i Valencia blev 20.000 utkastade
    2012.
    http://sydkusten.es/sk/11/a/22341/banker-botfalls-for-tomma-bostader/

    Spanien har tänkt om och ska ta emot ca 17000 i nuläget enl det här:
    http://www.sydkusten.es/sk/11/a/22342/spanien-far-tredje-storsta-flyktingkvoten

    Chao P :sol:
     
  19. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det är bara det att flyktingar kan nog inte betala för bostäderna som är ägandebostäder. Vem tar på sig den kostnaden? Kan bli svårt innan Spanien har hunnit komma på fötter efter den senaste krisen...
     
  20. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Visst är det så. Fast med noll efterfråga är ju bostäderna värdelösa och de är säkert nästan helt avskrivna nu. De bara står där till ingen nytta. En halv miljon tomma bostäder skulle kunna ge rum åt miljoner flyktingar och kanske också rätta till de demografiska problemen i Spanien, men jag inser att det aldrig kommer att ske med tanke på landets moriska förflutna.
    Jag bara konstaterar att det är orättvist här i världen. ));)
     
  21. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Enl länken jag lade in så är det bankernas obebodda lägenheter
    i Barcelona som ska hyras ut. (Bankerna har fått böta...)
    Och - kommunen ska hjälpa till med hyror för 8 milj Euro.
    Vilka som får bo där vet vi ju inte men hemlösa i alla fall. Bra det.

    http://sydkusten.es/sk/11/a/22341/banker-botfalls-for-tomma-bostader/

    Bankerna i Spanien har ju nu miljardvinster igen så dom är det inget synd om.

    P :sol:
     
  22. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det låter ju bra att bankerna får betala. Så att fattiga pensionärer eller arbetslösa i landet slipper att göra det.
     
  23. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Last edited by a moderator: 22 september 2015
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...