Spanien byggkris, EU och kostnader

Diskussion i 'Spanien' startad av rulle, 6 juni 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Tyvärr kan vi inte få den ”goda tiden” tillbaka, utan vi som är pigga pensionärer får nog precis som många kloka yngre och medelålders utnyttja vår fria rörlighet. Gillar vi inte läget, så måste vi som individ göra något åt detta. Krisen bl.a för byggsektorn i Spanien var uppenbar för två år sedan och fartblinheten i ekonomin var uppenbar i de flesta branscher. Satsning på kvalitet och service obefintlig. Se artikel från Sydkusten om byggkrisen: Sydkusten - Svenskarnas egen lokaltidning i Spanien, Costa del Sol
    Rörligheten bör även öka bland oss pensionärer, kanske spansk medborgare, (svenskar) för att slippa SINK-skatten och få en bra sjukvård. Några månader eller fler i något billigare land, exempelvis Turkiets nya paradis områden. Alternativt, just nu med billig dollar kanske några månader på någon karibisk ö. Skulle någon miljon eller fler bli rörligare, så skulle nog politikerna i olika länder bli försiktigare med att utesluta eller inte ta hänsyn till köpstarka grupper. I USA har ju detta praktiserats i alla tider, folk flyttar till den stat där arbeten finns och pensionärer till bland annat Florida som gillar behagligt klimat.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Bosse

    Bosse Ny medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2008
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0
    spanien

    Intressant tråd rulle, skulle vara oerhört intressant att få höra potentiella ny områden som kan tänkas vara intressant att slå sig ner i, när man gått i pension och vill ha en större livskvalité för sina pensionspengar med bättre klimat etc.. Turkiet ligger ju fortfarande inom EU, så där får man det väl inte så mkt bättre? Kanske de lugnare delarna i Israel kan vara något, el runt Svarta havet?
    De amerikanska pensionerna har sedan ett par år tillbaka dragit sig ner mot Central Amerika, med Costa rica och Panama främst, där de får betydligt mer för sina stackar dollars.
     
    Last edited: 6 juni 2008
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    En del jublar och klappar händerna när de talar om den starka Euron. Eftersom stark = dyr, är det inget som gynnar turistindustrin i Europa. Jag tror också att fler pensionärer kan tänka sig ett billigare boende utanför EU. Vad som håller tillbaka är naturligtvis att man bör kunna tala det lokala språket och att man vill ha en säker och billig sjukvård. Den enda nackdelen med Kanarieöarna är att vi tillhär EU. En återgång till Pestas är det vi hoppas på.
     
  5. philip

    philip Guest

    tillbakagång?

    Kommer det någonsin att ske en tillbakagång till Euron? Finns väl alldeles för starka krafter mot det.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Bosse utanför EU?

    Har inte så mycket erfarenheter av Svarta Havets olika paradis. Men det ligger lite för långt norrut för en oss som vill ha varmt och skönt även på vintern. Gränsen är Costa Blanca, Cypern och Södra Turkiet i Europa.
    Ett ställe som skulle passa en glad pensionär som gillar värme utanför EU är kanske Aruba, var där för tjugo år sedan på en mycket skön semestervecka. Är otroligt populär för smekmånadspar och dessa kommer oftast tillbaka då de jubilerar. En hotellanställd berättade för mig att en vecka hade de haft 180 par som jubilerade på detta hotell samtidigt. Har bara trevliga minnen därifrån, trots att jag inte gifte mig där utan ”nollade”. Vänligheten och tryggheten som finns där gör att man bara njuter. I länken nedan går det att läsa mer om ön. (Sjukvården har jag inte kollat upp, som kan vara en viktig del för oss äldre.)
    Plusguide: Aruba | Karibien | Amerika | Resa | Aftonbladet
     
  8. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Om vi nu är borta i karibien och centralamerika, så vill jag passa på och slå ett slag för Panamá, ett fantastiskt bra land på alla sätt enligt min mening, relativt billigt att investera i bostad och att leva i, mkt bra sjukvård, lugnt och stabilt politiskt, superklimat för hälsan samt för kropp och leder samt är blir alltmer populärart att pensionera där, förutom amerikanska par så träffade jag en hel del europeiska personer som har valt att bosätta där. Lätt att få uppehållstillstånd också.
     
  9. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Det viktiga för oss är att ha alterantiva "projekt" på gång, även då man blir till åren. Jag kan inte förändra omgivningen/världen, men min egen tillvaro kan jag påverka. Har nu haft snart tio års bra tillvaro i Spanien, men mina delar av spanska "kulturen"behövs förnyas med nya impulser och ingredinser om inte allt skall bli slentrian. Därav intresset att byta ut en del av året i Spanien mot något annat land. Trots allt finns ju även en del "mörka" sidor av Spanien som stör i vardagen även om vi försöker se positivt på tillvaron.
     
  10. eriksson1

    eriksson1 Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Med "mörka sidor" vad menar du då? Skulle vara intressant att veta vilka saker och ting som du har upplevt som dåliga eller mindre bra i den Spanska vardagslivet med den långa utlandserfarenheten du har av Spanien.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Enkelt förklarat är att regler och lagar som stiftas här i Spanien skall gälla, däremot tycker de flesta spanjorer att detta gäller inte de själva. Uppföljning av stiftade lagar är urusla och satsningen är inte på långa vägar tillräckliga, resurserna för uppföljning är minimala. Konsekvens i sitt handlande eller ödmjukhet är ett bortglömt beteende, nu pratar jag om mest, ”mellan” generationerna. Några områden är bygglagar, trafiklagar, ordningslagar som vi dagligen kommer kontakt med. Rödljuskörning ser vi mer på en vecka här, än jag gjorde under mina 40 år i Sverige, som gående kan du bli påkörd på gångbanan minst fem tio gånger om dagen i utkanterna av centrum.
    Hus några år gamla har fortfarande inte branddörrar med dörrstängare, ytterdörrar till lägenheterna ser man ut i trapphusen. I norra Europa skulle folk inte fått flytta in i dessa hus för brandmyndigheterna, även där skiljer sig spansk syn på säkerhet för mäniskor. Ordningsregler och miljökrav, där Spanien är bland de sämsta i Europa. Ventilationsproblem, isoleringsproblem, sophantering, användande av förnybara energier och störande oljud är andra brister i Spanien. Nu gäller en del av detta i närheten av och i större samhällen.
    Detta sker dagligen så är det svårt att ”blunda” alla gånger och framförallt då man kan bli ett offer, då stör detta trivseln med det övriga som är bra i Spanien. Viljan att komma till rätta med allt detta saknas hos politikerna, dessa problemlösningar ger inget tillskott i egna lönekuvertet.
    Nu kanske detta inlägg inte är i linje med Spanienforums målsättning, att tala om det som är bra i Spanien. Men, blir man inte bättre på det mindre bra, så upptäcks detta för eller senare. De som förlorar mest på att dessa problem inte uppmärksammas är spanjorerna själva.
     
  13. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Det är väl det som är meningen med detta forum, att kunna lufta och diskutera både negativa och positiva frågor och aspekter om Spanien! Detta ska ju bland annat vara ett hjälpmedel för folk som vill flytta eller redan bor i Spanien, och det viktiga då är att det framställs på ett så korrekt och ärligt sätt samt utfrån vad folk tycker. Annars blir det inget bra tror jag..
     
  14. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Läste igår i 20 Minutos, Alicante, att 8.200 kilo sopor samlas in på våra tre fina stränder, det var bilder på vuxna som pinkade, hundägare lämnade hundars avföring kvar i sanden. Crus Rojas ambulans (bad och livvakter) stod och tvättade bilen på stranden. istället för eftertanke så försökte dom hindra fotografen att ta bilder. ("Omdöme och ödmjukhet")
    Solen, havet och stränderna är ju det Spanien lever på!
     
  15. betty

    betty Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    1
    Förfärligt att höra, okunskapen är enorm i detta land! Politikerna bryr sig inte om att upplysa precis som du säger..
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...