Spaniabox?! Funkar inte!

Diskussion i 'TV, Bredband, Telefoni' startad av SofieE, 11 januari 2015.

  1. SofieE

    SofieE Ny medlem

    Blev medlem:
    22 februari 2014
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0
    Efter många försök och besvikelser köpte vi ett abonnemang på Spaniabox (rek av Mas Amigos) och trodde att tv-problemen nu var lösta. Vi har bandbredd 6MB bredband hos ol'e. Vi kan nu inte se några program utan störningar och ideliga avbrott. Någon som har liknande problem och förslag till lösning?
    SofieE
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    En elementär fråga kanske, men har ni kollat vilken hastighet ni verkligen får från er internetuppkoppling - och lika viktigt, hur stabil den är?
    Jag har själv aldrig använt Spaniabox då jag av naturliga skäl använder VPN och SmartDNS för att se Svensk TV, men avsett vilken lösning man använder för att se TV via nätet så är det nästan alltid kvaliteten på ens internetuppkoppling som är det avgörande.
    Du skriver att ni har "bandbredd 6MB", men är det något ni har mätt upp, eller bara en abonnemangstyp som ska ge "upp till 6 Mbit"?

    Jag vet t.ex. för egen del att där vi bodde förut och hade Movistar "10 Mbit" ADSL så funkade det överhuvudtaget inte att se TV för även om vi oftast fick 5-8 Mbit när man testade, så var det alldeles för instabilt. Telefonledningarna var för dåliga, och när det regnade slutade internet funka helt och hållet.
    Där vi bor nu, med exakt samma abonnemang, får vi superstabil uppkoppling på 8.5 Mbit, och allt fungerar perfekt.

    Om man testar sin hastighet via http://speedtest.net så ser man också på kurvan som ritas upp lite grand hur stabil hastigheten är.
    Stabiliteten kan man också testa via http://pingtest.net, och man bör inte ha alltför högt värde på "jitter" i det testet, max 5ms eller så.
     
    Last edited: 11 januari 2015
  4. golfman

    golfman Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2013
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    2
    Hei. Har dere nytt internett også kan det være der problemet ligger. Jeg kjøpte tv abonnement fra eurotele og internett fra Ole, og det var av og på i eninga. De kom fra Ole og kalibrete routeren og siden var alt ok. Lykke til spainsmile
     
  5. Budda

    Budda Ny medlem

    Blev medlem:
    1 februari 2012
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1
    Spaniabox har bytt programvara

    Jag tecknade spaniaboxen under 2013 och har tidvis upplevt störningar i TV-utbudet. Efter klagomål har jag fått besked om att SVT1 och SVT2 haft störningar av olika slag. När jag återvände 2015 från en månads vistelse i Sverige var spaniaboxen blockerad enligt information som gavs när boxen "bootade" upp. Efter kontakt med Spaniaboxen blev jag informerad om att man var tvingad att byta programvara i boxen. Efter att ha gjort detta i en butik i Torreveija fungerade mottagningen klanderfritt tills i kväll. I kväll har vi haft omfattande störningar som inte har något med internetuppkopplingen att göra. Har mätt uppkopplingen och har ca 8 Mbit. För övrigt kan sägas att enligt min erfarenhet fungerar spaniaboxen vid hastigheter så lågt som 2 Mbit.

    Det man kan undra över är hur Spaniaboxen kan underlåta att underrätta sina kunder om en nödvändig uppdatering av programvaran i boxen och hur man kan ändra programutbudet utan upplysningar.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Budda: Du har helt rätt i att hastigheten 2MB/s normalt ska räcka. Vissa IPTVleverantörer säner numera med 1 MB/s som krav. MEN! Som Pooh skrev så är inte hastigheten det viktiga utan stabiliteten. Den som man kan kolla efter på "pingtest.net". Ostabilitet ställer i stort sett alltid till problem. Vi har alltid när vi mäter run 8,5MB/s, men kollar man pinget så ligger det ibland på över 150 msek samt Jitter på 10-15ms. Bra "Ping" är under 50ms, och bra "jitter" är 1-5. Pinget är alltså den tid det tar för signalen och jitter är variationer i den. Med pingtest får du också ett "betyg" Gammaldags (A-D) där man behöver minst B* för att slippa buffringar/störningar.

    Sen håller jag givetvis också med dig om att det är uruselt av leverantören att inte upplysa om uppdateringar som finns.

    Göranthumb
     
  8. kere

    kere Medlem

    Blev medlem:
    25 november 2012
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0
    Funkar SpaniaTV

    Hej!
    Jag är inne på att köra spaniaTV. Ni som har den lösningen, funkar det bra?

    Hälsningar
    Kere
     
  9. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Vi har haft parabol med svenska kanaler sedan 2010 via EUROTELE SISTEMAS DIGITALES som fungerar kanon, och har alltid gjort. Nu i sommar får vi HD på vissa kanaler också. Nackdel är att du måste få upp en liten miniparabol någonstans och att man betalar varje månad. Går inte att pausa heller.

    Vi köpte det i butiken vid Nationella parken, de pratar Norska i butiken.

    Internet har vi testat flera leverantörer, och jag upplever att alla har sina problem. Ingen är speciellt stabil tyvärr.
     
  10. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Vi har också Eurotele sedan många år. Dyrt, speciellt utslaget på antalet timmar man tittar på TV om man bara är här korta tider per år, men som sagt, fungerar perfekt. Vi fick en ny mindre box för HD-sändningar förra veckan och har nu MYCKET bättre bild än vi har i Sverige. Plus många fler kanaler, även svenska. Bl.a. SVT1 och 2 som vi inte hade tidigare.
    rocio
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Hej, vad kul att ni blev nöjda med bilden. Ser fram emot att testa det när vi kommer ner. Vi fick en ny HD box sist vi var nere men då hade de inte börjat sända i HD ännu. Promenerade förbi dom och då sa dom att det skulle komma HD och att de kunde komma upp och byta boxen innan så det var klart. Håller med lite dyrt, men kanon service och fungerar alltid.
     
  13. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Vad är kostnaderna för detta system? är det helt via parabol eller via internet?

    Joe :sol:
     
  14. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Vi betalar 24 euro i månaden via autogiro, det är helt via en miniparabol som vi har ovanför balkongen den kräver inget internet alls. Däremot om du kopplar in internet till boxen så kan du få en massa radiokanaler och så. Vi har barn som vill kolla en hel del på tv på kvällarna och jag tröttnade på att det alltid var strul med internet och dålig bild. Det har fungerat prickfritt i fem år inte en gång som vi vart utan bild eller något strul.
     
  15. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Via parabol och det kostar 24.90€/mån :(.
    rocio
     

Dela sidan

Laddar...